מכתבה של מנכ”לית משרד החינוך דלית שטאובר, לנציג חסידות בעלז הרב יונתן רייס, בערב חג הפורים, מהווה שלב נוסף במשא ומתן ההיסטורי על הכנסת לימודי הליבה למערכת החינוך של החסידות בתמורה להגדלת התקצוב. מתברר שהאדמו”ר מבעלז, הרב יששכר דב־רוקח, ממשיך להתקדם בתהליך וממאן להתרגש מהתגובות בעולם החרדי על פתיחת המשא ומתן בין החסידות למשרד החינוך.

נכון להיום מתוקצבים מוסדות החינוך החרדיים בשני אפיקים: הרשתות המפלגתיות (החינוך העצמאי של "אגודת ישראל" ומעיין החינוך התורני של ש”ס) מקבלות תקציב זהה לזה של מוסדות החינוך הממלכתיים, ומוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי (מוכש”ר) ומוסדות הפטור מקבלים 55% בלבד מהתקציב הבסיסי של מוסדות חינוך ממלכתיים. על פי ההצעה החדשה ששלחה שטאובר, יוכלו גם מוסדות הפטור לזכות למימון מלא, אם יעמדו בדרישות המשרד לגבי קיומם של לימודי ליבה והשתתפות בבחינות המיצ”ב.

משרד החינוך החליט לפני כשמונה שנים לאפשר למוסדות חינוך חרדיים לשנות את מעמדם ממוכש”ר לרשמי, ולהצטרף לזרם חינוך ממלכתי־חרדי חדש. על מנת לטפל בכל מוסדות החינוך הממלכתיים־חרדיים, הקים באותה עת משרד החינוך את המחוז החרדי. במשרד קיוו שבכך תיסלל הדרך להצטרפותו של המגזר אל מערכת החינוך הממלכתית, אולם בניגוד לתקוות, החרדים לא נהרו בהמוניהם. נכון לשנת הלימודים תשפ”א לומדים במערכת החינוך הממלכתית־חרדית רק כ־5% מכלל תלמידי הגנים החרדיים וכ־3% מכלל תלמידי החינוך היסודי.

מכתבה של שטאובר מסמן כעת דרך חדשה: משרד החינוך יתקצב באופן מלא את מערכת החינוך החרדית, שתמשיך לשמור על עצמאותה, בתמורה להכנסת לימודי ליבה. סביר להניח שכאשר האדמו”ר מבעלז יאשר סופית את המהלך, יגיעו בעקבותיו רבים נוספים, במיוחד בציבור החסידי. המהלך הזה הוא לא פחות מדרמטי, שכן הוא מסמן שינוי עמדה היסטורי בגישה החינוכית של המגזר החרדי, הכולל למעלה מחצי מיליון ילדים ובני נוער, המהווים כ־20% מתלמידי ישראל.

במבט רחב, יש לכך חשיבות רבה לחברה הישראלית ולכלכלתה. המגזר החרדי בישראל מונה למעלה ממיליון נפש. לאור הגידול המהיר הטבעי של המגזר החרדי, הרחבת ההשכלה וההכנסה של גברים חרדים אל שוק העבודה הן יעד שנמצא במקום גבוה במיוחד בסדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות בישראל. שילוב תעסוקתי רחב יביא לא רק לצמצום ממדי העוני במגזר החרדי, אלא גם לצמיחת כלכלת ישראל כולה.

במשא ומתן פורץ הדרך בין משרד החינוך לבין החסידות השנייה בגודלה בישראל, שיזם ח”כ משה (קינלי) טור־פז מסיעת יש עתיד, יש חששות בקרב שני הצדדים. משרד החינוך היה עד כה חשדן, בשל הניסיונות הכושלים לאורך השנים להכניס לימודי ליבה למוסדות החינוך החרדיים. המכתב ששלחה המנכ”לית לנציג החסידות מקרב את הצדדים עוד צעד לקראת הסכמה, ונותן סיבה טובה להאמין שהפעם השינוי החשוב הזה אכן יתרחש. 

הכותב הוא נשיא האקדמית חמדת, מכללה דתית לחינוך בשדות נגב.