המלחמה באוקראינה ממחישה את כוחו האדיר של עידן המידע והקוד הפתוח. דוגמה נפלאה לכך היא כנופיית Conti, קבוצת פושעים ממוצא רוסי עם קשרים לארגון הביון הרוסי (FSB). על פי סוכנות הסייבר האמריקאית (CISA), כנופיה זו תקפה יותר מ־1,000 פעמים ארגונים שונים במערב.

הקבוצה הזאת פעלה בחשאי במשך שנים עד הרגע שבו הביעה תמיכה בפלישה הרוסית לאוקראינה. בתגובה לצעד זה, האקרים פרצו לשרתי הקבוצה והדליפו את קוד המקור של כלי הפריצה שלהם, שבעזרתו פורצים חברי הכנופיה למחשבים ברחבי העולם.

על פי דיווח באתר האבטחה Bleeping Computer, קבוצת האקרים אחרת לקחה את קוד המקור, התאימה אותו אליה, והחלה לפרוץ לארגונים ברחבי רוסיה. מה שקרה לכנופיית Conti מייצג את הדרך שבה מפתחים תוכנה ברחבי העולם כיום. רוב התוכנה בעולם מוצגת באתרים ייעודיים כמו גיטהאב, שמאפשרים גישה לקוד המקור. שם מתכנתים יכולים להעתיק אותו, לשנות ולשפר אותו.

למעשה, העידן שבו מפתחים תוכנות בלי לחלוק את הקוד עם מתכנתים ברחבי העולם כמעט חלף ונעלם לו. הרוב המכריע של התוכנה בעולם מפותח באופן שיתופי, כאשר את הכסף גובים בעיקר על שירותים ולא על הקוד עצמו. זה מה שקרה ל־Conti. מישהו לקח את הקוד של התוכנה והעלה אותו לרשת. מתכנתים אחרים מצאו אותו, שדרגו אותו, הוסיפו עליו דברים והפעילו אותו למטרות שלהם.

דוגמה נוספת היא טנק מערכה רוסי שננטש בשדה הקרב ונגרר על ידי טרקטור אוקראיני. גם במקרה זה האקרים תומכי אוקראינה מצאו את קוד ההפעלה והשמישו אותו ככלי נשק במלחמה ההולכת ומתמשכת נגד הפולש הרוסי.


הכוח של תוכנות בקוד פתוח מצוי בפעולה השיתופית. היכולת של מתכנתים מרחבי העולם לשלב ידיים ולפתור סוגיות מסובכות הופכת קוד פתוח ותוכנה חופשית למנוע שמניע את הכלכלה ברחבי העולם. היום אנחנו רואים את זה בעיקר באוקראינה.

כשהחברה נמצאת תחת מתקפה כל אחד עושה מה שהוא יכול. אחד גורר טרקטור, האחר, זה שהחריבו לו את מקום העבודה ושברו את חברת ההייטק שלו בכוח הזרוע, מוצא קוד תוכנה של נשק סייבר מתוחכם ומפנה אותו אל עבר התוקפן. ניסיון אחד בקרב של דוד מול גוליית של המאה ה־21.


הכותב הוא מנכ"ל Linnovate, המתמחה בבנייה ותחזוקה של סביבות ענן ופלטפורמות קוד פתוח