מינוי רמטכ”ל, בטח במדינת ישראל רווית האתגרים הביטחוניים, הוא אירוע משמעותי ובעל חשיבות עליונה. המציאות הפוליטית המסוחררת בישראל מחייבת העמקה בסוגיה הזו בימים אלו, שבהם אנו מצויים במצב של ממשלת מעבר.

רא”ל אביב כוכבי, הרמטכ”ל הנוכחי, צפוי לסיים את תפקידו ולהיות מוחלף בתחילת ינואר. ככל הנראה יחליף אותו אחד משניים: אלוף אייל זמיר, סגן הרמטכ”ל הקודם, לשעבר מזכירו הצבאי של בנימין נתניהו, או האלוף הרצי הלוי, סגן הרמטכ”ל הנוכחי. שני אלו מוכנים לתפקיד וראויים לו, וכל בחירה שתהיה בהקשר המקצועי תהיה ראויה. שניהם אנשים איכותיים, שניהם יבצעו את המשימה ללא דופי. גילוי נאות: את האלוף זמיר אני מכיר היטב, הייתי פקודו, ולתקופה מסוימת סגנו.

מדוע נדרש לקבל החלטה דווקא עכשיו? מדובר בתפקיד מורכב הדורש הכנה, כמו גם בעל השפעה על המינויים העתידיים של אלופים, ומפקדי אוגדות. נכון שהרמטכ”ל הבא ישפיע על מינויים אלו כיוון שהוא יהיה זה שיידרש לעבוד עם אותם אנשים. כך שההצדקה למינוי כבר עכשיו נובעת מזמן ההכנה, וכן מההשפעה על מינויים עתידיים במטה הכללי ותחתיו.

דווקא העובדה שהמועמדים הם סגני רמטכ”ל מאפשרת גמישות בהחלטה והמתנה כיוון ששני אלו היו קרובים לרמטכ”ל, ושניהם מוכנים לתפקיד ולכניסה מהירה אליו, גם אם יידרש זמן חפיפה של שבועות ספורים. גם בהקשר המינוי – שני המועמדים יושבים בימים אלו סביב שולחן המטכ”ל, והם חלק אינטגרלי מההחלטות.

רמטכ”ל הוא מינוי פוליטי רק בגלל שמי שממנה אותו הם פוליטיקאים. מי שסבור שמינוי כזה לא נגוע בפוליטיקה – או שהוא מיתמם, או שאין לו מושג בקשר שבין צבא ושלטון. נכון וראוי שהרמטכ”ל ושר הביטחון ישדרו על אותו גל. כך שבסיכומם של שיקולים, אפשר עוד לחכות בהקשר המקצועי. הבעיה שעומדת בפנינו אינה בעיה חוקית, ולכן היועצת המשפטית לממשלה צריכה לבחון את הסוגיה הזו לנוכח המציאות הפוליטית, ולנוכח המאפיינים של המועמדים.

מה ראוי שיקרה? לנוכח המצב שבו יש שני מועמדים ראויים, מתאימים, מקצועיים ובשלים - אחד סגן בתפקיד, והשני סגן שסיים שנת לימודים בחו”ל - אפשר להמתין עם המינוי, ואין סיבה למהר. נכון שרמטכ”ל יעבוד עם ממשלה שבחרה בו, ונכון שצה”ל יופעל על ידי אדם שהממשלה נתנה בו את אמונה.

לא נכון במקרה הזה שממשלת מעבר תקבע עובדות לממשלה שתבוא אחריה. ובקיצור, מבחינה ערכית, מקצועית ובכלל, אין שום סיבה למנות את הרמטכ”ל הבא בימים אלו. דווקא הלחץ לעשות זאת כבר עכשיו עשוי להצביע על מניעים זרים, ובסופו של יום להעמיד את הרמטכ”ל הבא בפני קושי שאין שום סיבה להכניס אותו אליו כבר עכשיו. 

הכותב הוא חוקר צבא וחברה וחבר בתנועת "הביטחוניסטים"