פילים ללא מים וצל, גוויות נרקבות של נמרים, תנינים חנוקים מבקבוקי פלסטיק, ג'ירפות ללא יכולות למתוח את הצוואר ופינגווין אומלל ומיובש שמתחבא מתחת לסלע - כל זאת ועוד נטען כי מתרחש בחסות ה״חי פארק״ בקריית מוצקין. איפה צוות הדוקו של נטפליקס כשצריך אותם?

בימים האחרונים הרשת מוצפת בפוסטים על ההתעללות הממושכת שעוברות, לכאורה, החיות בחי פארק בקריית מוצקין. זו לא הפעם הראשונה שהמקום הזה עולה לכותרות, לאחר שלפני מספר חודשים התפרסמו תמונות מחרידות של גוויית טיגריס בתוך כלוב קטן. בינינו, לא הייתם אפילו יכולים לנחש שזה טיגריס, כי זה היה משהו שדמה יותר לשטיח רקוב של חדר רחצה מלא זבובים. ה״חי פארק״ אפילו לא מצליחים להצדיק את השם שלהם ולשמור על החיות בחיים.

ואם הזדעזענו לראות את "כוכב" הסדרה טייגר קינג, ג'ו אקזוטיק, יורה לנמרים בראש וקובר גופות באישון לילה וצקצקנו בלשוננו "וואי איזה רדנקים פרימיטיבים יש בארה"ב", מספיק להסתכל לא כל כך רחוק בשביל לראות תעשיה קרה, חסרת לב, שמגלגלת כסף על גבן (ליטרלי) של החיות האומללות הללו שכלואות בתנאים לא תנאים. יותר מכך, החי פארק עורך אירועי בידור ומוזיקה בתוך מתחם החיות, דוגמת משפחת ספיר (מי?) ושלמה ארצי, כאילו החיות לא סבלו מספיק.

הפילים ב''חי פארק'' (צילום: ללא)
הפילים ב''חי פארק'' (צילום: ללא)

גם בספארי ברמת גן המצב לא יותר טוב. אומנם אין בתוכו אמפי המיועד להופעות, אבל מסתבר שאחרי דיונים של שנתיים מנהלי הפארק הלאומי, בחסות עיריית רמת גן ובראשתו של כרמל שאמה הכהן, ממשיכים לאפשר מסיבות טראנס בסמוך לגדר המפרידה בין הפארק לספארי, מה שגורם לסטרס וסכנת חיים ממשית לחיות השבויית. "כל פעם שהבסים הופעלו הדבר הביא למנוסת דהרה של הזברות", נכתב בכתב התביעה של אגודת צער בעלי חיים נגד עיריית רמת גן.

אז כן, בחי בר קרית מוצקין מוסיפים חטא על פשע ועורכים מופעי מוזיקה בתוך גן החיות, לא שזה מפתיע מישהו. משיחה עם דובר עיריית קרית מוצקין ניתן להבין שהעיריה לא מתכוונת לזוז מילימטר מעמדתה, ובינתיים עסוקה בלהביא שלל מומחים התומכים בנרטיב שהחי בר הוא מקום מקסים, עם טיעונים כגון: "התמונות של הפילים צולמו במקרה כשמשאבת המים של הפילים לא עבדה, קורה", או "הגופה של הטיגרסית זה בעצם טיגריסית מבוגרת שהובאה מגן חיות אחר כדי למות אצלנו", וגם שהמחאה נגדם היא כמובן פולטית ועוד שלל סיבות שונות ומשונות.

אפשר לומר שה"קרול בסקין" של עיריית מוצקין הוא בחור אקטיביסט בן 28, שלפי טענתם הוא בעל מניעים פוליטיים מפוקפקים והוא מתכנן להפיל אותם ולהשתלט על מפעל החיים הקרוי עיריית קרית מוצקין. אם יש פה צוות צילום של נטפליקס, עכשיו זה הזמן להכנס. לא ברור מהי ההיאחזות התמוהה הזאת בגיהנום עלי אדמות הקרוי החי פארק, שהרי לא נראה שזה מעלה בעיני משהו את המניות של העיר, אם כבר להיפך.

מחר בשעה 18:00 תתקיים הפגנה מול החי פארק שהקבוצה שלה כרגע מונה מעל 4,000 משתתפים. מארגני המחאה מזמינים את כולם להגיע להראות תמיכה וסולדיריות במטרה החשובה הזו, ולמנוע סבל וההתעללות נוספת בחיות.

בשבוע שעבר פורסמה בעמוד הפייסבוק של החי פארק התגובה הבאה:

"החי פארק מבקש להבהיר בנוגע לתנאי המחייה של הפילות: לפילות בחי פארק יש צל ברמה מספקת, ע"י העצים שמצלים על התצוגה, החומה בשעות הבוקר ורשת צל במרכז התצוגה, הן בוחרות לפי שיקולם היכן להתמקם אם בצל המסופק עי החומה או במקומות אחרים, או להיות בשמש. המשאבה בבריכה תוקנה וכרגע הן יכולות להיכנס ולהצטנן במים. שוקת מים ממוקמת מעבר לחומה באיזור הטיפול של הפילות. ע"י החדרת החדק דרך חור יעודי בחומה הפילות שותות באופן חופשי באופן קבוע כרצונן. המים באגם נועדו לניקוי הגוף. הבעייה המקומית במשאבה טופלה וגם אם שבוע המים היו עם ירוקת (כפי שבטבע המים נמצאים) לא נגרם כל נזק לפילות. התצוגה מנוטרת ע"י מומחים לפילים שביקרו בגן החיות וצוות הביקורת של ארגון גני החיות האירופאי שביקר לפני כחודש בגן.

"החי פארק לא חוסך במאמצים ותקציבים על מנת לספק לבעלי החיים את התנאים המתאימים הנדרשים. כל גורם המכפיש את החי פארק כגן חיות לא מקצועי חוטא למטרתו העיקרית של גן החיות- אתר בילוי חינוכי שמטרתו להשתתף בתוכניות למניעת הכחדת מיני בע"ח וזאת תחת הקפדה מחמירה על תנאי ההחזקה של בעלי החיים. אנו מודים לכל הגורמים המקצועיים התומכים בנו גם תחת מתקפות חסרות שחר הנובעות מחוסר ידע וגם בשיגרה. נמשיך להיות גן חיות מוביל ולשמור על תנאי המחייה של בעלי החיים והנאת המבקרים".