בפעם השנייה בשלושת החודשים האחרונים, רוסיה מודיעה על עזרתה לאיראן בתחום חקר החלל ופיתוח טכנולוגיות לווייניות. כל שיתוף פעולה שכזה הוא עוד סיבה לדאגה עבור המערב ולישראל וארצות הברית בפרט, זאת מכיוון שניתן ליישם היבטים טכנולוגיים בתחום הלוויינים גם בתחום הנשק הגרעיני, כמו גם איסוף המודיעין.

אז עד כמה ההודעה האחרונה של רוסיה מהווה שינוי בכללי המשחק? הודעתה של רוסיה כי תשגר בשבוע הבא לחלל לווין איראני היא לא עניין של מה בכך. הלוויין החדש אמור לספק לאיראן מידע מדויק על מנת "לשפר את הפריון החקלאי, את ניטור משאבי המים, ניהול אסונות טבע וניטור מוקשים", כך על פי התקשורת האיראנית. עם זאת, דיווחים שונים גם הצביעו על כך שהלוויין יסייע בניטור הגבולות של איראן וכן ישמש למספר מטרות שטרם פורסמו - מה שעלול להוביל לדאגה בירושלים ו-וושינגטון.

השאלה הגדולה היא האם הלווין החדש, שנוצר תחת מעטפת סיוע רוסית, יעזור לטהרן להקשות על גורמים שונים לחדור לאיראן עבור ביצוע פעולות חיוניות אשר יעכבו את תכנית הגרעין ואת מאמציה להוציא לפועל פעולות טרור נגד ישראל, ארה"ב ומדינות נוספות. שאלה נוספת שנשאלת היא האם רוסיה עוזרת לקדם את איראן בתחום שיכול לאחר מכן לשמש לחיזוק והגדלת אספקת הנשק הגרעיני שלה.

באמצע חודש יוני דווח ב"וושינגטון פוסט" כי רוסיה מתכוונת לסייע לאיראן באמצעות אספקת לוויין מתקדם שיאפשר לה לעקוב אחר מטרות צבאיות במזרח התיכון, מה שהוביל לחשש רב בחלק גדול מהאזור. על פי הדיווח, מוסקבה תשגר את הלווין ותעביר את השליטה עליו לידי איראן בתוך מספר חודשים. בנוסף, על פי הדיווח, מומחים רוסים נסעו לטהרן בחודשים האחרונים על מנת להכשיר צוותים איראנים להפעלת הלווין מרחוק. 

גורמים ישראלים שצוטטו ב"כאן" אמרו כי הם מודאגים מהדיווח, בעוד גורמים רשמיים אמרו כי טהרן עשויה להעביר תמונות מן הלוויין לידי חיזבאללה וחמאס כך שיוכלו להגביר את דיוק הירי שלהן. תחילה הכחישו ברוסיה את הדיווח, אך רק לעיתים רחוקות הוא מודה בפעולות שנוקטת מדינתו ואשר עשויה להביא לכעס בקרב הקהילה הבינלאומית. למרות שהלווין מפורסם לשימוש אזרחי, אנשי משמרות המהפכה ניהלו עם רוסיה מו"מ עליו כבר מאז 2018.

למרות החשש, ראש תכנית החלל הישראלית יצחק בן ישראל אמר בחודש יוני כי "ההכחשה של פוטין יכולה להיות אמיתית, אבל גם אם הדיווח נכון, אין לו משמעות אסטרטגית". לטענת בן ישראל, כל מדינה יכולה לקנות כיום תמונות לווין מהמגזר המסחרי ברזולוציות אותן יספק הלווין. לטענתו, רכישת הלווין אף מעידה כי איראן מודה עד כמה היא רחוקה מהצפי שלה בנוגע להתקדמות בתכנית החלל.