סיכום ההסברה הישראלית במהלך מבצע "עלות השחר" מעלה שחל בה שיפור ניכר לעומת סבבי לחימה קודמים ותקריות עבר. תוך כשעה וחצי מהדיווח השקרי הפלסטיני אתמול (שבת) על הרג בלתי מעורבים בג'בליה כתוצאה מתקיפה אווירית ישראלית, לכאורה, פרסם דובר צה"ל, כמו גם מערך ההסברה הלאומי, תגובה רשמית בערוצי התקשורת ובטוויטר. על פי אותה תגובה, הפגיעה בבלתי מעורבים לא התרחשה בעקבות תקיפת צה"ל אלא משיגור רקטות כושל של הג'יהאד האסלאמי מלב אוכלוסייה אזרחית אל עבר ישראל .מאוחר יותר, גובו ההכחשות הישראליות בסרטון. 

מבצע "עלות השחר" | סיקור מיוחד:
בין ירי מאסיבי למו"מ להפסקת אש | היום שלישי למבצע
"יש פה ילדים, בטל": הדרמה לפני חיסול בכיר הג'יהאד
"קצת צניעות": כתב מעריב עונה ליאיר נתניהו | האזינו
"האלים והרצחני יותר": בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל
פרשן בכיר טוען: האסטרטגיה שתגרום לשקט מרצועת עזה 

המהירות בה הגיבו גורמי ההסברה הישראלים לפייק ניוז הפלסטיני מנעה נזק תדמיתי חמור לישראל וצמצמה באופן ניכר את העליהום מצד התקשורת הזרה בעיתוני היום שאחרי. אגב, העובדה שנחשפו במערומיהם, לא מנעה מהפלסטינים, מספר שעות לאחר מכן, להכריז שוב כי ישראל אחראית למותם של אזרחים בתקרית נוספת שאירעה בג'בליה. כך או אחרת, ניכר מאופן התגובה הישראלית כי הופנמה ההבנה ביחס לחשיבות מהירות התגובה - שהיא שמכריעה במלחמה על דעת הקהל. על אותו משקל, מסקנות ועדת החקירה לבדיקת נסיבות מותה של עיתונאית אל גז'ירה כבר לא עושות כל הבדל.

תקיפת צה"ל בג'באליה (צילום: רשתות ערביות)

עם זאת, שיפור זה הוא יחסי בלבד, ועדיין ישנן נקודות נוספות עליהן ההסברה הישראלית צריכה לעבוד: ראשית, בולטת בהעדרה הסברה כלפי פנים לציבור הישראלי - נראה כי בסבב הלחימה הנוכחי נשכח קהל יעד חשוב לא פחות מהקהילייה הבינלאומית, והוא הציבור הישראלי. עם כל הכבוד לתדרוך השר חילי טרופר לעיתונאים, בעת לחימה יש צורך בכינוס מסיבת עיתונאים בהובלת בכירי הדרג המדיני והצבאי (לא במקום ביקור בעוטף, אלא בנוסף), שיסכמו את מהלך האירועים, את הערכתם לקראת הבאות, ויציינו את התנאים הדרושים לסיום הלחימה. 

בנוסף, ההסברה כלפי חוץ אינה צריכה להיות מוטלת באופן בלעדי על דובר צה"ל, שכן הסברה אזרחית תתקבל באופן חיובי יותר על ידי התקשורת הזרה. ניכר כי מערך ההסברה הלאומי היה פעיל יותר הפעם מאשר באירועים עברו, אולם הוא עדיין אינו נוכח די הצורך ברשתות החברתיות. 

בנוסף, מעבר לחשיפת השקר הפלסטיני ביחס לאחריות להרג האזרחים בג'בליה, יש צורך להדהד זאת ברשתות החברתיות כדי להראות שהג'יהאד האסלאמי אינו בוחל בסיכון האוכלוסייה האזרחית בעזה לטובת פגיעה בישראל. לבסוף, במידה ונעשים מאמצים להשפיע על סיקור התקשורת הזרה, הרי שהם אינם ניכרים מאוד במבחן התוצאה.

תקיפת צה''ל בעזה, מבצע ''עלות השחר'' (צילום:  Attia Muhammed/Flash90 )
תקיפת צה''ל בעזה, מבצע ''עלות השחר'' (צילום: Attia Muhammed/Flash90 )

מעל לכל המצוין לעיל, ראוי לזכור את חשיבותה של תמונת הסיום: האופן שבו ישראל תסיים את מבצע "עלות השחר" הוא שיקבע בתודעה – הן הפלסטינית והן הישראלית – את הישגיה ויעצב במידה לא מבוטלת את נקודת הפתיחה של סבב הלחימה הבא. המבצע נפתח במכה מקדימה מוצלחת ונמשך לאורך שלושה ימים, במהלכם נעצרו וחוסלו רבים בהנהגת הג'יהאד האסלאמי. 

אמנם עד כה, ישראל הצליחה לפעול באופן כירורגי למדי, אולם לא מן הנמנע שבמידה והמבצע ייתמשך, ויתקיים בתווך אזרחי, תגיע במוקדם או במאוחר פגיעה בבלתי מעורבים שתגרור ביקורת עזה מהקהיליה הבינלאומית ודרישה לעצור את המבצע. 

כמו כן, נראה כי לפי שעה חמאס לא ייענה לקריאתו של הג'יהאד האסלאמי להצטרף ללחימה – זאת לאור קריאת חמאס הבוקר לפעול בדחיפות כדי להביא להפסקת התוקפנות הישראלית על עזה. לאור כך, תיטיב ישראל לעשות אם תחתור לסיים את הלחימה כעת (כפי שנראה מהדיווחים במהלך היום על הפסקת אש זה ייתכן ויקרה) כאשר ידה על העליונה. 

ד"ר פנינה שוקר היא חוקרת במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS)