התופעה ששמה איתמר בן גביר היא לתפיסתי כהניזם בתחפושת, ולכן היא מסוכנת לדמוקרטיה הישראלית. בן גביר לא הסתיר את הערצתו לברוך גולדשטיין, לכהנא ולמורשתו, ואת סלידתו מהאופן שבו כהנא הוקע בעבר על ידי החברה הישראלית. נדמה שלאחר שהצלחנו להביא לפסילה מלהיבחר לכנסת את שלושת חבריו, מייסדי "עוצמה יהודית", מיכאל בן ארי, ברוך מרזל ובנצי גופשטיין – בן גביר הבין שכדי להימנע מפסילה שלו מלהתמודד לכנסת הוא צריך להצניע את דעותיו.

אך אל לנו להתבלבל – בן גביר ממשיך לקדם את הרעיונות הגזעניים של כהנא: במקום להגיד שצריך לגרש מהארץ את כל הערבים, הוא מדבר על גירוש מי שאינם נאמנים או על גירוש תומכי טרור. בית המשפט העליון אומנם לא פסל את המועמדות של בן גביר, אבל הוא אמר דברים קשים על עמדותיו, וקבע שהראיות שהובאו לגביו, למשל האמירה לפיה "עוצמה יהודית זה לגרש את האויבים שלנו, את מי שלא נאמן בכרטיס בכיוון אחד [...] עוצמה יהודית זה כסף לשכונות – ולא לאויבים שלנו" - הן "משמעותיות ומטרידות ביותר" והן מקרבות את בן גביר עוד יותר לעבר הקו האסור שהחוצה אותו מנוע מלהתמודד בבחירות לכנסת.

לתפיסתי, בן גביר של 2022 מסוכן הרבה יותר מבן גביר של 2019, כי האמירות הקשות של בית המשפט העליון כבר נשכחו, ונדמה שרעיונותיו הפכו ללגיטימיים, בין היתר בגלל החשיפה האדירה שקיבל בתקשורת, עם רוח גבית של ראש הממשלה לשעבר נתניהו ותומכיו. בן גביר לא נפסל אומנם על ידי בית המשפט העליון, אבל אין זה גורע מהעובדה שהעמדות שלו הן קיצוניות ומסוכנות.

ההזמנה של בן גביר לדבר בפני תלמידי תיכון בליך מהווה פשיטת רגל מוסרית. העובדה שבן גביר לא נפסל ושהוא מכהן כחבר כנסת לא יכולה להיות ההצדקה של אנשי חינוך בהזמנה שלו לבית ספר ממלכתי, כזה שעל פי החוק צריך לחנך את תלמידיו להיות אוהבי אדם, לפתח יחס של כבוד לזכויות האדם, ולחנך לחתירה לשלום ולסובלנות.

גם מנהלת בית הספר יודעת, ואם לא - יש להזכיר לה, כי בן גביר מעודד בדבריו את שנאת השונה, ערעור מערכת המשפט ופגיעה אנושה בערכים הבסיסיים של הדמוקרטיה הישראלית. עלינו להסיר את המסיכה ולומר את הדברים כהווייתם: בן גביר, כמו קודמיו, מבקש לפגוע בדמוקרטיה הישראלית ולשלול את זכויותיהם של הערבים אזרחי המדינה. אסור לאפשר לו את זה.

הכותבת הינה מנכ"לית המרכז הרפורמי לדת ומדינה וממובילות העתירות לפסילת ההתמודדות של בן־ארי, מרזל וגופשטיין לכנסת