לנוכח מבצע "שובר גלים", שמתנהל ברחבי יהודה ושומרון בשנה האחרונה, ולצד תגבור הכוחות בגזרה, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם לאחרונה דוח בזק, בהתבסס על ביקורי פתע שערך בבא"ח כפיר בבקעת הירדן ובמוצב יקיר בשומרון. המסקנה של המבקר ברורה: בהינתן המעטפת הלוגיסטית הנוכחית, צה"ל אינו ערוך ללחימה ביהודה ושומרון. לאחר שנים של אזהרות אפשר לומר בבירור – הכתובת הייתה על הקיר.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

את כל זאת - ועוד - נוכחתי לראות במהלך מילוי תפקידי כנציב קבילות החיילים. לפני ארבע שנים כתבתי דוח חמור בדבר מוכנות צה"ל ללחימה, שהגיע לקבינט, לראש הממשלה, לשר הביטחון, לוועדת חוץ וביטחון ולרמטכ"ל. גם כיום, לאחר סיום תפקידי, אני מקבל דיווחים קשים ממפקדים בכירים ומחיילים זוטרים על המצב החמור בכל ההקשר הלוגיסטי בצה"ל, תנאי השירות שמעלים אותם חיילים והמצב הקשה שבו נתון חיל המילואים.

המבקר חשף את הפיל הגדול בחדר: הליקוי וחוסר השמירה על המוטיבציה בקרב חיל המילואים, מענה לקוי בתחום הרפואה הצה"לי, תפריטים דלים בתחום המזון וכמות חלבון שאינה מספקת דיה, לצד זמני הכשרה שאינם מותאמים עבור הלוחמים הנמצאים בחזית הפעילות המבצעית. אלו ועוד הם רק קצה קוצו של יו"ד למצב הנוכחי בצה"ל. מאז שנת 2006 החל חידלון אסטרטגי של ממש בתחום האחזקה והלוגיסטיקה – תהליך הפרטה אזרחי של התחום הלוגיסטי בצה"ל. תהליך ההפרטה והאזרוח של מערכי ליבה בצה״ל, שהיה אפשר למנוע מראש, הגיע כעת לאובדן שליטה במצבי חירום, עם משמעויות הרות גורל לתפקודו של צה״ל באירועי לחימה רב־זירתיים בחירום.

במה עוסקים יותר מאלף המפעלים החיוניים שלטיפולם הועברו מערכי ליבה של צה״ל? אחזקת ותיקון אמצעי לחימה ואספקת חלקי חילוף לצבא בידי החברות המייצרות את אמצעי הלחימה, אספקת לוגיסטיקה לכוחות בידי משאיות של חברות אזרחיות - מזון, תחמושת, ציוד, מכלולים לכוחות הלוחמים – והובלת ותיקון כלי רכב, מכלולים כבדים ועוד. במצב הנוכחי נוצרה תלות מוחלטת של הצבא באירועי חירום באותם מפעלים חיוניים, שיגרמו לחוסר תפקוד מהותי של צה"ל באירועי חירום ולחימה.

לאחר אותו תהליך של העברת המקל והאחריות מהצבא לחברות אזרחיות, התנער צה"ל בצורה שאינה אופיינית לו מאחריותו לפעולה התקינה של אותם המפעלים החיוניים בזמן מלחמה. הרי אין כל ערובה ואחריות לחובה של אותם מפעלים לפעולה באירוע לחימה שעלול להשפיע על רחבי מדינת ישראל.

המשמעות של כל אלו היא פגיעה אנושה בתפקוד הצבא, כאשר הסיבות העיקריות הן מלאי חירום שלא נרכש בידי הצבא למפעלים חיוניים, בגלל הרצון לחסוך במשאבים ובכסף. בתחום הלוגיסטיקה קיים חוסר של אלפי נהגים בחברות אזרחיות. כתוצאה מכך עלול להיווצר חוסר התייצבות לסיוע לצה"ל בהינתן אירוע רב־זירתי.

במצב הנוכחי צה״ל חייב לעבור רוויזיה עמוקה מאוד בדרך התנהלותו ובתרבות הארגונית והמנהיגותית הקלוקלת שלו. כך אי אפשר להמשיך. הפיקוד הבכיר איבד את שליטתו באופן מוחלט, והוא יביא את צה״ל לפשיטת רגל במלחמה הרב־זירתית הבאה. על הפיקוד הבכיר של צה״ל לתת הסבר לעם ישראל על החידלון והמשמעויות הרות הגורל כתוצאה ממחדל זה ורבים נוספים שיהיו במלחמה הבאה. נקודת האל־חזור עומדת בפתח, החובה היא לתקן ולתת את המענה כעת. 

הכותב הוא חבר "פרויקט הניצחון הישראלי". היה מפקד גיס דרומי, מפקד המכללות הצבאיות ונציב קבילות החיילים. בעל עיטור העוז ממלחמת יום הכיפורים