נאומו האחרון של ח"כ בצלאל סמוטריץ' שמצא לנכון לקשר את שב"כ לרצח רבין ואף הטיל עליו את האחריות בכך שעודד לכאורה את הרוצח לביצוע המעשה נתעב, עבר בשקט יחסי מטעמם של ראשי הקואליציה והאופיזציה בישראל. ובהם ראש ממשלה מכהן וראש ממשלה מיועד.

בעניין הזה חייבים להבהיר מספר דברים: אמירותיו של סמוטריץ' הן קשות מאוד, קיצוניות מאוד ומנותקות מאוד מהמציאות, שלא לומר הזויות ומופרכות, אולם הן לחלוטין לא מפתיעות. דעות אלו מתבססות על תפיסת עולמו המשיחית והקיצונית. זו שאינה רואה בשב"כ ארגון ביטחון ממלכתי השומר על בטחונה של מדינת ישראל אלא ארגון דיכוי של חזון ממלכת ההלכה העתידית של יהודה.

מההיבט הזה אמירותיו אינן מפתיעות ואף מייצגות למרבה הצער בצורה נאמנה את עמדותיו של סמוטריץ' ואת דעתם של רבים ממצביעיו. העובדה שאין כל קשר בין אמירות אלו לעובדות בשטח או לממצאי וועדות החקירה השונות, לא מפריעה לסמוטריץ' ולבוחריו לבנות מציאות אלטרנטיבית ולייצר דה לגיטימציה לשב"כ כארגון הביטחון הלאומי בישראל.

הנקודה החשובה כאן היא שסמוטריץ' אינו עוד אדם מהרחוב הזורק דברי הבל לחלל האוויר. הוא נבחר ציבור שעתיד להיות חבר בכיר בממשלה העתידה לקום בקרוב. במעמד זה מקבלים דבריו הנאמרים מעל בימת הכנסת, נופך של לגיטימציה לכאורה ואלי אפילו אמיתות בעיני ובאוזני חלק ממאמיניו ובוחריו. הבעייה המטרידה אף יותר בהקשר הזה היא התעלמותם המוחלטת של רוב נבחרי הציבור ואי הסתייגותם הבוטה מנאום זה.

כאן הכוונה בעיקר לראש הממשלה המיועד והנוכחי שכלל לא טרחו לגנות את הדברים ולצאת נגדם. מדובר על הממונים הישירים על שב"כ. הארגון שאחראי על ביטחונו של ראש הממשלה המיועד ושאינו זוכה לגיבוי ישיר ממנו נגד האמירות המסיתות והלא נכונות. 

המשמעות של התעלמות זו היא לא פחות מנוראית. שר בכיר בממשלה מפריח לחלל אוויר תיאוריות קונסיפרציה הזויות שאינן מבוססות על כל עובדות, גורר וסוחף אחריו אוכלוסיות שלמות הנוטות להאמין בשקריו ובכך רק מגדיל ומעמיק את השסעים והקיטוב שממילא קיימים בקרב האזרחים. 

הייתי שם, חקרתי את האנשים, הכרתי את כל העובדות, קראתי את כל מסקנות וועדות החקירה לעומקן ואני יודע יותר מאשר ידעו סמוטריץ' ועדת בוחריו אי פעם. לא מיניי ולא מקצתי. שב"כ אכן כשל בהיבט האבטחתי בכך שלא הצליח למנוע את רצח רבין ז"ל. שב"כ גם כשל מודיעינית בכך שלא עלה מוקדם יותר על תוכניות הרוצח וסייעניו. בכירי השב"כ נטלו אחריות והתפטרו מתפקידיהם.

אבל כאן זה נגמר. את הרצח ביצע יגאל עמיר בסיוע אחיו וחבר נוסף. את ההסתה ביצעה לאורך זמן שורה ארוכה של רבנים, פוליטיקאים ובעלי השפעה שממשיכים גם כיום להסתובב חופשי ולהפיץ הסתה ושנאה ללא כל הפרעה. ולחובבי הקונספירציות נאמר גם של"שמפניה" המפורסם לא היה כל קשר לרצח רבין או לדחיפתו של הרוצח אל המעשה.

הכל כבר נאמר ונכתב ושודר בעניין זה אבל את חובבי תיאוריות הקונספירציה ההזויות והמופרכות כל זה לא מטריד. הם בשלהם, בונים מציאות חלופית שפוטרת אותם מאחריות ואשמה לרצח הנתעב. והאבסורד הגדול הוא שאלו הולכים להיות שרי הממשלה ולהנהיג את המדינה. ואין פוצה פה ואין צועק ברמה. כי הרי מה שחשוב עכשיו זה רק להקים קואליציה ולחלק ג'ובים. אז למה להטריד את עצמנו באמירותיו של סמוטריץ'.  

בעניין זה ראוי שהמערכת הפוליטית כולה ובעיקר אלו העומדים בראשה, יעשו בדק בית מעמיק בתוכם. ראוי שהמערכת הזו תקיא מתוכה את הגורמים המפלגים והמסיתים ותשים את אינטרס המדינה לפני האינטרס האישי של קבלת תפקיד כזה או אחר בממשלה.

הכותב הוא יו"ר מועצת העם החדשה וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן.