יש כאן נחמה פורתא, לדאבון לבם ולאכזבתם הגדולה. שכן, הביבי הבא, ביבי של פרק ג' בתולדות ממשלות ישראל, יהיה ביבי אחר, שונה, ביבי שיפתיע רבים בשני המחנות – הן של התומכים הנלהבים והן של המתנגדים.

בדרך להקמת הממשלה: סבב ההמלצות יחל אצל הנשיא | לוח הזמנים המלא
דיווח: הרצוג ביקש מגנץ ולפיד להיכנס לממשלה - כך הגיבו בבית הנשיא

אין צל של ספק שאילו יאיר לפיד או בני גנץ היו מגיבים בחיוב למסרים שהועברו אליהם בימים האחרונים באופן גלוי או סמוי, חלקם באמצעות הנשיא יצחק הרצוג, להקמת ממשלת אחדות רחבה ופרגמטית, היינו עדים היום להקמת ממשלה שונה לחלוטין מהממשלה שקורמת בשעות אלה עור וגידים.

לא קלה ולא פשוטה לנתניהו מלאכת הרכבת הממשלה הזו, שנכפתה עליו הר כגיגית. אפשר בהחלט לתהות כאן: מה היה קשה לו יותר: להגיע להרכבת הממשלה או להרכיב אותה? נתניהו הוא ללא ספק הפוליטיקאי הטוב ביותר והמנוסה ביותר על המפה הפוליטית בישראל, שיודע להביט לאופק ולראות את מה שרצוי וצפוי. אולם כמי שסובל מפחדים, הוא ישתדל מאוד להימנע מסיכונים ומסכנות.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מכאן, שנתניהו של פרק ג' , שספג לאורך השנים מנות יתר של התקפות וביקורות קשות על התנהלותו לאורך שנות הקדנציה הארוכות שלו כראש ממשלה, ייכנס הפעם ללשכת ראש הממשלה בצעדים שקולים, מדודים ומתונים.

לכן, מי שציפה ומצפה לראות את נתניהו ואת הממשלה הימנית ביותר שקמה כאן מאז קום המדינה מבצעים מהפכות ורפורמות במערכת המשפט, כפי ששמענו עליהן בזמן האחרון, יופתע. נתניהו ישמור על הסטטוס קוו במערכת המשפט. גם את פסקת ההתגברות, שיש עליה כמעט קונצנזוס מלא בגוש שלו, נתניהו ינסה למתן, כדי לא לפגוע באבני היסוד של הדמוקרטיה. את העובדות רואים כבר בשעות אלה, כשהוא לא ממהר לחתום על כך במו"מ עם מפלגות הקואליציה.

באותה נשימה אפשר להוסיף שנתניהו לא יאפשר לבצלאל סמוטריץ' ולאיתמר בן גביר להגשים את הפנטזיות השונות שלהם, שפוזרו בסיטונות לתומכיהם בשנה האחרונה, בכל מה שקשור לתפילה על הר הבית, לבנייה ביהודה ושומרון, לסיפוח הגדה המערבית, לגזר דין מוות למחבלים ועוד.

נתניהו של פרק ג' יעשה הכל כדי לקרב אליו בקדנציה הזו רבים ככל האפשר ממחנה "רק לא ביבי". זאת, בהתנהלות שונה ומתונה מזו שהכרנו, כפי שהוא ביטא זאת בנאומו בעצרת הזיכרון לרצח יצחק רבין בכנסת. "אחרי שהסתיימה מערכת הבחירות, אחרי ששקע אבק ההתנצחות בין המחנות, צריך לצאת מהשוחות ולדעת לעבוד יחד, צריך לנהל את הוויכוחים באחריות ובשיקול דעת", אמר. כבר זמן רב לא שמענו נתניהו מתון ושקול כזה, שאינו משגר חצים לעבר מתנגדיו.

נתניהו מודע לעובדה שפרק ג' שלו יהיה פרק הסיום באודיסיאה שלו, פרק שאמור לסכם את הקדנציה של מי שכיהן הכי הרבה שנים כראש ממשלת ישראל והותיר בה את חותמו יותר מכל ראש ממשלה אחר לאורך השנים. כבן להיסטוריון, נתניהו מודע היטב למשמעותו ולחשיבותו של הפרק הזה.

מעבר לכך, נתניהו רגיש מאוד לתדמית של ממשלתו המתהווה. העובדה שבירדן, מצרים, מרוקו, ובכלל בעולם המוסלמי, מודאגים ועוקבים אחר איוש התפקידים בממשלתו - לא נעלמת מעיניו. גם בוושינגטון ובאירופה בוחנים בימים אלה כל צעד של הממשלה שבדרך.

מכאן, שאת התיקון יעשה נתניהו בכך שהוא ישתדל להיות צדיק יותר מהאפיפיור בכל מה שקשור להתנהלות הפנימית ולמדיניות החוץ של הממשלה שתקום. לאורך הימים הבאים נתניהו יחפש ללא הרף דרכים לצרף אליו את לפיד ואת גנץ. אין ספק כי מצבי חירום, איומים קיומיים על ישראל, כמו גם בעיות כלכליות קשות – עשויים להגשים לנתניהו את משאלת הלב הזו.