מעל 40 שנה אני גר בארץ ישראל, ולכן האפשרות להגיע ל"ירוסלם", כפי שמכנים אותה אצלנו בקהילה, פתוחה בפניי מתי שאחפוץ בכך. עבורי ועבור מעל 170 אלף אחיי העולים וצאצאיהם, זה רחוק מלהיות מובן מאליו. כברת הדרך שעברנו עד הגעתנו לארץ הקודש - היא סיפור הצלחה יוצא דופן. אך לצד ההצלחה שנאבקנו עבורה, יחד עם שותפי אמת בארץ ומחוצה לה, הסיפור שלנו תם אך לא נשלם. יש עוד דברים שצריך לשפר ולתקן, הן ביחס לקהילה בארץ והן בצורך להעלות את אלה שנשארו שם. האחריות על כך היא של ממשלת ישראל.

את ההשתלבות שלנו בחברה הישראלית אפשר להרגיש במגוון תחומים. לפני כ־25 שנה זכיתי להיות נציג העדה הראשון בכנסת ישראל. מאז, בשלל תחומים - רפואה, מדע, אמנות, חינוך ואפילו בממסד הרבני - אנחנו רואים נשים ואנשים שעושים חיל ונחשבים בקהילה מקור לגאווה. אך רבים נשארים מאחור מסיבות מגוונות. האפליה בשוק העבודה בשל צבע העור והסטיגמות עדיין קיימות.

בנוסף, לרבים בקהילה אין מודעות לאפשרויות התעסוקה המגוונות שיש לארצנו להציע או את הקשרים הדרושים לכך. כשהצעירים שלנו הולכים ברחוב בשעת לילה הם עלולים להיות מתוחקרים על ידי שוטרים על לא עוול בכפם. העובדה שרבים יותר בחברה חוגגים או מזכירים את חג הסיגד שחל היום היא משמחת, אך אסור שהיא תטשטש את הצרכים הייחודיים של הקהילה ואת האתגרים שאיתם היא מתמודדת ביום־יום.

המציאות במהלך השנים הראתה שההתעקשות שלנו והמאבקים החברתיים הצודקים שניהלנו שינו את המציאות, אך בסוף, הכוח והיכולת נמצאים בידי הממשלה. כדי לקדם את הדור הבא בצורה מיטבית, נדרשים אגף או מחלקה במשרד ראש הממשלה שיתכללו זאת כמשימה רב תחומית. משרדים רבים יוכלו ואף יצטרכו לתרום את חלקם, אך תוכנית סדורה של משרד שמקיים אינטראקציה קבועה עם הגורמים השונים תהיה אפקטיבית לאין שיעור.

דרושה תוכנית לאומית מסודרת באחריות ראש הממשלה ובשיתוף פעולה בין־משרדי שמטרתה לקדם את המוביליות הכלכלית והחברתית של בני הקהילה ולהדגיש את הנרטיב שלה בסיפור הישראלי. בראייה היסטורית היא אולי תיחשב כעוד אחת מנקודות המפנה בקשר בין המדינה ליהדות אתיופיה, בדומה למבצע שלמה או משה. לצד אלו ישנה חשיבות בהמשך מבצע “צור ישראל", שמעלה את היהודים האחרונים שמחכים במחנות בגונדר ובאדיס אבבה.

בשבוע הבא, 30 בנובמבר, יהיה לי הכבוד לקבל תעודת הוקרה מ"פורום ירוסלם", יחד עם 20 גיבורים אמריקאים ובני הקהילה שפעלו למען העלאת היהודים ארצה. הפורום הוא ארגון וולונטרי שמהווה קואליציה של ארגונים חברתיים שפועלים לשילוב המורשת של יהדות אתיופיה בסיפור הישראלי במהלך כל השנה. הגיע הזמן שגם ממשלת ישראל המתגבשת בימים אלו תיקח זאת על עצמה כמשימה לא פחות חשובה מאחרות שמונחות לפתחה. 

הכותב הוא חבר כנסת לשעבר. בשבוע הבא יקבל תעודת הוקרה מ"פורום ירוסלם" על פועלו