בתוך ההמולה של הקמת ממשלת נתניהו השישית, הדבר המסוכן ביותר הוא השינוי המתוכנן בהכפפת מסגרות המופקדות על ביטחון המדינה - מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המינהל האזרחי - לשר נוסף. זו החלטה המנוגדת לחוק יסוד: הצבא שנחקק בשנת 1976 וקובע מפורשות כי "השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא הוא שר הביטחון".

בכל שנות שירותי בצה"ל, בוודאי בשבתי בפורום מטכ"ל וכיו"ר ועדת חוץ וביטחון, לא העליתי בדעתי כי שיקולים פוליטיים צרים יגברו על היכולת לראות תמונה מערכתית. איך בדיוק נתניהו חושב שהמערכת תעבוד מעכשיו?

בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק ימנו מפקדים בכירים על בסיס אידיאולוגיה מוצהרת. מרגע זה כיצד הם ישתלבו בפורום מטכ"ל שבו כולם כפופים לגורם אחר? איך הם יהיו קשורים לסדר היום בצה"ל, להערכות המצב ולהשפעות איומים בגזרות אחרות על המתרחש ביהודה ושומרון? כל בר דעת מבין שפיצול מהסוג המתוכנן טומן בחובו כפל סמכויות וקושי בתיאום.

מה תהיה המשמעות לצה"ל ולמדינה, כשסמוטריץ' וסטרוק, שרי ההתיישבות, יהיו מעתה הריבון ביהודה ושומרון? כיצד ייתכן שאזרחים יפקדו על חיילים בתוך מרחב מבצעי נפיץ שבו לכל פעולה יש השפעה על המזרח התיכון כולו?

מהיכרותי הקרובה את המשימות ביהודה ושומרון, התיאום בין החייל במחסום ובפעילות המבצעית ובין מערך התיאום והקישור שפועל מול מנגנוני הרשות הפלסטינית ומול צורכי היישובים הישראליים - הוא תנאי לניהול שגרת חיים מורכבת. צה"ל וכוחות הביטחון משקיעים רבות כדי להבחין בזמן אמת בין אזרחים בלתי מעורבים ובין הצורך באפקטיביות מבצעית מול המבקשים לפגוע בנו. כאשר כל גורם יפעל בציר מקביל, שגם כך מאתגר את מנגנוני הפיקוד והשליטה, אין סיכוי שהיכולת המבצעית לצד המענה האזרחי יבואו לידי ביטוי בשגרה ובחירום.

האם מעתה כל חייל המשרת במרחב האזרחי באזור יהודה ושומרון יחזיק את מספרי הטלפון של סמוטריץ' ובן גביר, ולא יהיה מחויב בהנחיות המפקדים הפועלים בשטח על פי ערכי צה"ל? האם לא ברור שיש פה הפרה של עקרון אחדות הפיקוד והשפעה הרסנית על צה"ל? האם ראש אכ"א המכהן יידרש מעתה להביא בחשבון דעות פוליטיות כשהוא ממליץ לרמטכ"ל על מינוי בעלי תפקידים? איך הוא מתכוון לעשות זאת?

היכולת של לובשי מדים במשימת ההגנה על המדינה מתאפשרת לאורך שנים בשל הימנעות מזיהוי פוליטי ומחויבות מוחלטת לאחדות המשימה. ההחלטה לאפשר לפוליטיקאי שאינו שר הביטחון למנות בעלי תפקידים - מדיפה ריח חריף של פוליטיקה קטנה במחיר זיהום שרשרת הפיקוד בצה"ל. למשל, במקרה של מאחז שעד היום היה בלתי חוקי, וסמוטריץ' החליט להכשיר אותו. האם ייתכן ששר הביטחון לא יכיר את ההחלטה?

ומה יקרה כשתהיה מחלוקת בין היועצים המשפטיים של משרד הביטחון ובין המחלקה המשפטית שתוקם במשרד המקביל? מי ינסח את עמדת המדינה עבור בג"ץ, וכיצד הנושא יתקבל בראייה בינלאומית? ואחרי הכל, איך יכול להיות שאחד יבעיר את השטח, והשני יצטרך להתמודד עם התוצאות העלולות לגבות חיי אדם?

כל זאת, ועוד לא אמרתי כלום על הכפפת פלוגות מג"ב לבעל הבית, השר לביטחון לאומי, שלא שירת שעה בצה"ל ואמור לתת הנחיות למפכ"ל באופן הפעלת הכוח. נתניהו פועל מתוך חולשה המאפשרת לכל פוליטיקאי לסחוט אותו ולפגוע ישירות בביטחון המדינה, במציאות שבה כל ניצוץ עשוי להוביל לבעירה. 

הכותבת היא אלופה במיל', מכהנת כשרת הכלכלה והתעשייה