בימים אלו, כאשר במדינות רבות בעולם גורמים קיצוניים נכנסים לממשלות, ובמקרים שונים אף זוכים לרוב בהן, חובה על האנשים עצמם בציבור הרחב לשמור על סובלנות ואחווה איש לרעהו, ולסמן לכל אותם גורמים קיצוניים שאוחזים בהגה השלטון כי דווקא כבוד לשונה ולאחר הוא הדרך שחייבת להוביל. במיוחד בימים אלו, שבהם מיליונים רבים ברחבי העולם חוגגים את חג החנוכה וחג המולד – שני חגים המסמלים אור ואהבה לזולת – קולם של האנשים שאינם רוצים שהקיצוניות תשלוט בעולם חייב להישמע חזק וברור.

תופעה מדאיגה זו של הקצנה וקיטוב, המתפשטת בעולם כולו, אינה מדלגת לצערי גם על ישראל. גורמים קיצוניים, שבעבר נחשבו לשוליים בזירה הפוליטית, נבחרים בכל העולם ברוב קולות ותופסים עמדות בכירות. במדינות רבות באירופה, באמריקה הלטינית, בישראל ובארה"ב נערכו בחירות במהלך השנה החולפת. ברבות ממדינות אלה ישנה התחזקות של תנועות וקבוצות קיצוניות ובהתאם אף של קריאות ומקרים אנטישמיים, ושל אירועים ותקריות של חוסר סובלנות דתית.

השינויים הללו מתרחשים בזמן שמדינות העולם מתאוששות ממגיפת הקורונה ובזמן שמתנהלת מלחמה נוראית על אדמתה של אוקראינה שלא נראתה כדוגמתה זה זמן רב, ואשר גורמת סבל רב למיליוני אנשים שנעקרו מבתיהם.

לצערי, קל ללכת שבי אחר ססמאות מפלגות ומקטבות. קל מאוד להזין את וירוס הקיצוניות וחוסר הסובלנות. ב־25 בדצמבר, כאשר מאות מיליוני נוצרים ברחבי העולם יחגגו את כריסמס, זהו גם המועד שבו מיליוני יהודים ידליקו את הנר השמיני של חנוכה. והשנה, יותר מתמיד, חשוב שהאור הזה יהיה חזק וברור וייראה מכל בית.

שני החגים מסמלים עבורנו את האהבה שיש בכל אחד מאיתנו. האור הזה הוא מסר חשוב לכל אותם גורמים בשלטון שניזונים משנאה לאחר – מסר כי אפילו אור קטן חזק מהחושך העמוק ביותר. זה מזכיר לכולנו שתמיד ידענו להתגבר על מכשולים וזמנים קשים, כך גם בזמנים של דיכוי, בזמנים של כיבוש, תוקפנות ואלימות פוליטית.

מי ייתן ומנהיגים בארץ ובעולם ישימו בצד את חילוקי הדעות, השנאה והפילוג וייקחו אחריות לחיים, לשלום ולאחווה. אחריות כלפי הדורות הבאים. על כולנו, על כל אחד מאיתנו, מוטלת החובה להראות להם את הדרך.

הכותב הוא ה"קוסטוס" – שומר המקומות הקדושים לנצרות בארץ הקודש מטעם הוותיקן