בשעה שמיליוני מוסלמים שיעים ברחבי העולם צמאים לפיסות מידע על מצבו האמיתי של מנהיג חיזבאללה, השייח' חסן נסראללה, גורמי הביטחון הישראליים מתכוננים בדריכות רבה ליום שאחרי. הם בעיקר כנראה מתפללים שנסראללה יישאר בחיים בתצורתו הנוכחית כאדם גוסס, גם אם הוא עצמו הבהיר ש"אין סיבה לדאגה".

"סייד חסן", כפי שהוא מכונה בלבנון ובעולם השיעי, הוא אחד המנהיגים שהשפיעו יותר מכל על הפוליטיקה העולמית והמזרח־תיכונית. כאשר תפס את כס מזכ"ל חיזבאללה בהיותו בן 32 בלבד בעקבות חיסולו של המנהיג הקודם עבאס מוסאווי, איש לא ידע ולא העריך מה צפוי להתחולל באזור. בשנת 1992 סברו באמ"ן כי מוסאווי, המזכ"ל החיוור והאנמי של חיזבאללה, מאיים קשות על מדינת ישראל בעצם נוכחותו בגבולנו הצפוני. אלא שזה היה כלום לעומת מחליפו הכריזמטי בתפקיד.

מה שטרף את הקלפים היה מינויו של חסן נסראללה במקומו של מוסאווי למנהיג הארגון והפיכת הגבול הצפוני של ישראל לגבול דמים. הארגון השיעי הקיצוני קיבל משום מקום מנהיג שהוא איש דת קיצוני, כריזמטי, אהוד בלבנון ובאיראן כאחד, גדוש בכספי תמיכה איראניים, ידען וסקרן שמתמצא בהוויה הישראלית, ומעל לכל – רטוריקן ארסי לעילא, שחדות ועומק השפה הערבית הספרותית שגורים בפיו.

זמן קצר אחרי שנכנס לתפקידו, במאי 2000, נשא נסראללה בעיירה בינת ג'ביל בדרום לבנון את "נאום קורי העכביש", שנישא בעקבות יציאת צה"ל מלבנון. בנאום הוא כינה את ישראל "חברת מהגרים מפולגת", שלמרות היותה בעלת כוח גרעיני, הרי שעוצמתה וחוסנה הלאומיים משולים לקורי עכביש שניתנים לפרימה בקלות. שש שנים לאחר נאומו מימש נסראללה את איומיו בסדרת הפצצות לאורכה ולרוחבה של ישראל במלחמת לבנון השנייה. מי ששילמו את מחיר יהירותו של נסראללה היו גם אזרחי לבנון שבעקבות הרפתקה חסרת אחריות, מצאו את ארצם הרוסה, כואבת וממוטטת כלכלית, חוליים שמהם לא החלימה עד היום.

מנגד, הפן השני של נסראללה הוא של מנהיג רציונלי, מחושב, שלוקח סיכונים מחושבים. ישראל זקוקה למנהיג לבנוני מורתע ולא אחד שטרם התנסה באש. מנהיג חדש שיצטרך להוכיח את עצמו עלול יהיה לשגות באשליה ולתקוף את ישראל כדי לבסס את מעמדו. האשם סופי א־דין, קרוב משפחתו של נסראללה, הוא המועמד המוביל להחליפו כראש הארגון. על פי איומיו הפומביים של א־דין כי "יום אחד עוד נשכון בתוך פלסטין", אפשרי בהחלט שעוד נתגעגע לנסראללה. 

הכותב הוא מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי. לשעבר מושל נפת צור ומפקד גזרת בינת ג'ביל ברצועת הביטחון