מחסור בכוח אדם, צפיפות בכיתות, אלימות בבתי הספר, אתגר החינוך לערכים, ואי השוויון ההולך וגדל  מהווים רק חלק מהאתגרים האדירים העומדים לפתחו של יואב קיש, שר החינוך החדש.

מספר תלמידי החינוך היסודי גדל בכחמישים אחוז בשני העשורים האחרונים (ע"פ נתוני הלמ"ס), אולם אחוז הנשירה של מורים ממערכת החינוך עולה אף הוא. על פי הנתונים, ישנה גם ירידה דרמטית במספר הנרשמים להוראה במוסדות האקדמיים השונים, ובמספר המורים המעוניינים לשמש כמחנכים. למעשה, ישנם כיום מורים רבים המקבלים עליהם את תפקיד חינוך הכיתה בלית ברירה.

בישראל כ-70 אלף מחנכות כיתה, אשר נושאות תפקיד מאתגר מאין כמוהו, הכולל בתוכו אינטראקציה מורכבת וראייה מערכתית של כל ילד ב-360 מעלות. מחנכת הכיתה מכילה את שלושת קודקודי המשולש – התלמיד, בית הספר והבית. תפקיד הדורש מכלול רחב של מיומנויות וכישורים מעבר להעברת התכנים הלימודיים - ראיית הילד והאדם שמאחורי התלמיד, על כל היבטיו הרגשיים והחברתיים, הקניית ערכים, גיבוש הכיתה, ויצירת שוויון הזדמנויות. ישראל נמצאת כיום במקום הראשון והמפוקפק בין מדינות ה-OECD בקורלציה שבין פערים חברתיים לפערים לימודיים, כאשר מחנכת הכיתה היא דמות משמעותית בדרך לצמצום פערים אלו, ולשבירת המשוואה ההרסנית המובילה להיעדר מוביליות חברתית. מלבד הוריו ומשפחתו הקרובה, משמשת מחנכת הכיתה כגורם שעל כתפיו הונח אתגר מיצוי הפוטנציאל של כל ילד, ללא קשר לנקודת הפתיחה שלו.

אך על אף חשיבותו הבלתי מעורערת של התפקיד, עדיין לא מתקיימים בישראל קריטריונים או אמות מידה מחייבות לקבלת תפקיד של מחנך כיתה, והוא עדיין לא זוכה למעטפת השלמה הנגזרת מחשיבותו.

מיכל ליאון (צילום: קרן משפחת ליאון)
מיכל ליאון (צילום: קרן משפחת ליאון)

אז מהם הכלים הנדרשים כדי לשפר את תפקודם של המחנכים? אחרי ששוחחנו עם מטה משרד החינוך, מאות מחנכות, מנהלי ביה"ס, מנהלי אגפי חינוך, חוקרים ופעילי חינוך, גיבשנו קבוצות מיקוד וקיימנו ראיונות, הופתענו לגלות שהשכר אינו נמצא  בהכרח במקומות הראשונים. רוב המחנכים הציבו את נושא האוטונומיה, ההכרה והיכולת להשפיע לפני סוגיית השכר והתנאים. 

בנוסף, בטווח הארוך, יש להשקיע משאבים בחיזוק מעמדו של המחנך, ביצירת תשתיות למיצוי פוטנציאל התפקיד, בתמיכה, ליווי והוקרה. 

הבעיה המרכזית טמונה בפער שבין ציפיותינו מאותן מחנכות, לבין מה שהן מקבלות. האם אנו מספקים להן את ההשראה והתשתיות להן הן זקוקות בעבודתן הכה חשובה?

רק דרך שינוי המעמד, התפיסה והמובחנות של מחנכת הכיתה כבעלת פרופסיה ותפקיד מקצועי מוגדר, וכבעלת השפעה קריטית על עולמם של הילדים, מתוך הסתכלות מובדלת ומובחנת על ידי כל הגורמים המלווים אותה, נצליח לגרום לשינוי במעמד המחנכות בישראל, ולגיוס ושימור מחנכות איכותיות, ערכיות ובעלות תחושת שליחות.

כשזה יקרה – יתווסף כוח משמעותי לאתגר הלאומי של צמצום פערים ושוויון הזדמנויות בחינוך.

הכותבת היא מנכ"לית קרן ליאון, יוזמת תוכנית 'מחנכות לשם שינוי' שהוצגה בכנס החינוך הבינלאומי 'תתארו לכם' בהשתתפות מומחי חינוך מובילים בארץ ובעול