הפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022 הובילה לחיזוק הקשרים האסטרטגיים בין רוסיה ואיראן, כאשר איראן מסייעת לרוסיה באמצעי לחימה ובתמיכה דיפלומטית. לרוסיה ולאיראן אינטרסים משותפים בתחומים רבים. בראש ובראשונה, שתי המדינות רואות בארצות הברית איום על השפעתן ומעוניינות לצמצם את מעורבותה במזרח התיכון ובאירופה.

כמו כן, שתי המדינות סובלות מעיצומים כלכליים שהוטלו עליהן על ידי מדינות המערב. שיתוף הפעולה בין רוסיה ואיראן נועד לשנות את מאזן הכוחות במזרח התיכון. מבחינת איראן, ההתקרבות לרוסיה חשובה במיוחד לנוכח הברית בין ארצות הברית וישראל ומדינות המפרץ. לרוסיה ולאיראן אינטרסים משותפים גם בסוריה. שתי המדינות נאבקו בעשור האחרון לשמר את משטר אסד במדינה ולהילחם בארגון המדינה האסלאמית ובחלק מארגוני הג’יהאד הסוניים האחרים בסוריה.

יחד עם זאת, לרוסיה ואיראן יש גם לא מעט אינטרסים סותרים, בין היתר בסוריה, ובאזור הים הכספי. כך למשל, מחד, שתי המדינות מעוניינות לשמר את משטר אסד כריבון בסוריה ולצמצם את היקף הפעילות האמריקאית והטורקית במדינה, ומאידך, רוסיה מעוניינת לשמור על אזורי ההשפעה הבלעדיים שלה באזור לטקיה וטרטוס, הסמוכים לרצועת החוף הסורית, ולדאוג לייצוב המדינה ולשיקומה. בנוסף, רוסיה אינה רואה בעין יפה את ההתבססות הצבאית האיראנית במדינה, הגוררת תגובות צבאיות ישראליות, וחוששת מתלות יתרה של משטר אסד באיראן. לרוסיה חשוב גם לשמור על קשרים עם סעודיה, יריבתה הגדולה של איראן באזור, בייחוד בכל הקשור לתיאום בנושא הפקת הנפט וקביעת מחירו בשוק.

המלחמה באוקראינה לא רק חיזקה את היחסים בין רוסיה ואיראן, אלא אף הפכה את היוצרות ביניהן. כעת איראן היא כאמור זו שמסייעת באמצעי לחימה ובתמיכה דיפלומטית לרוסיה, בעוד רוסיה משתמשת במשא ומתן על הסכם הגרעין עם איראן כקלף מיקוח מול מעצמות אירופה וארצות הברית. מצד שני, רוסיה אינה מעוניינת לראות מדינה גרעינית, הסמוכה אליה, שתפר את האיזון האסטרטגי במרכז אסיה.

בשלב זה נראה כי העמקת שיתוף הפעולה בין איראן ורוסיה אינה מהווה איום ביטחוני משמעותי על ירושלים. ישראל צריכה לעקוב מקרוב אחר המשך אספקת אמצעי הלחימה האיראניים לרוסיה, משום שאוקראינה מהווה עבור איראן שטח ניסוי משמעותי לתעשיית הנשק שלה, העלול לשמש אותה בעימות אפשרי נגד ישראל. ישראל חייבת לשמור על יחסים טובים עם רוסיה בשל האינטרסים שלה להמשיך את המערכה בין המלחמות בסוריה עם מגבלות מעטות ככל הניתן. הצורך בשמירה על מדיניות ניטרלית מול רוסיה עלול לייצר מתחים עם הממשל האמריקאי ועם מדינות אירופה והמערב. לכן טוב תעשה ישראל אם תמשיך את הסיוע ההומניטרי לאוקראינה.

במקביל, עליה לאסוף מידע על השימוש של רוסיה באמצעי לחימה איראניים. בנוסף, ישראל צריכה לשתף פעולה עם אוקראינה בחשאי על מנת לשכלל את אמצעי ההגנה נגד הפעלת כטב”מים. שיתוף פעולה כזה יאפשר לישראל הבנה טובה יותר לקראת התמודדות עם איום דומה על אדמת ישראל. דיפלומטיה חכמה, לצד השגת מודיעין, ישרתו היטב את האינטרסים הביטחוניים של ישראל. 

הכותב הוא מומחה לאסטרטגיה ולביטחון לאומי במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS)