ח"כ לשעבר אסנת מארק התייצבה בימים האחרונים באולפן של אילה חסון ברשת 13 על מנת לספר לראשונה את גרסתה להשתלשלות האירועים שהביאה להודעתה על כך שהיא מוותרת על מינויה לתפקיד מנכ"לית משרד המדע.

האמת, קשה להישאר אדיש מול מרואיין שמדבר מדם לבו, כשמעיניו נשקף העלבון, כשקולו נשבר. אפשר גם להסכים שחלק ניכר מהביקורת על המינוי שלה לא היה ענייני, להזדהות עם תחושת העלבון ולהבין שהבדיחות עליה פגעו בה. אם כי צריך גם לומר שמי שלא יכול לסבול בדיחות על חשבונו, שלא ייכנס לשירות הציבורי.

ולמרות האמפתיה למה שמארק עברה, חבל שדי מהר, כבר בתחילת הראיון, נשלף נשק הגזענות. מארק, ככל הנראה, מאמינה בכל לבה שאחת הסיבות המרכזיות שבגללן ספגה יחס כזה קשורה בכך שהיא אישה מזרחית, אבל היא דחקה הצדה שתי עובדות חשובות ביותר שדי שומטות את הקרקע מתחת לטיעוניה: האחת, שהמנכ"לית הקודמת של המשרד, הילה חדד־חמלניק, לא בדיוק אוחזת בשם משפחה שמקורו בארצות אשכנז; והשנייה, שעל פי הדיווחים בכלי התקשורת השונים, בהודעת הפרישה שלה מארק בסך הכל הקדימה את הודעת ועדת המינויים על פסילת מינויה בשל אי־עמידה בדרישות הסף.

הראיון עם מארק מצטרף לטענות על גזענות בפסיקת בג"ץ נגד אריה דרעי, טענות שמתעלמות מהעובדה שכמעט לא הייתה דרך לבג"ץ לאשר את המינוי הזה בלי לעבור על החוק וגם מהעובדה שפוליטיקאים אשכנזים די בכירים הורחקו בעבר מהפוליטיקה, ודי אם נזכיר את אולמרט, הבכיר שבהם.

אז נכון, זה קל מאוד, קל מדי, לשלוף האשמות בגזענות, אבל אנשי האסכולה שתולים במוצא כל עוול, אמיתי או מדומה, שנעשה לאדם מזרחי, עושים בעצמם מספר עוולות.

ראשית, הם מצמצמים את האישיות של אותם אנשים ל"מזרחיות" שלהם, מתעלמים מהעובדה שחרף ה"מזרחיות" שלהם גם מארק, ובטח דרעי, הגיעו להישגים מרשימים בקריירה. מבחינתם, כשהם גרפו הישגים ותפקידים, לא הייתה גזענות, ופתאום, כשהם רוצים תפקיד ולא מקבלים אותו, באורח פלא הגזענות הרימה את ראשה. איפה האחריות שלהם למעשיהם? מי שמתגאה שהצליח בזכות עצמו, צריך לקחת אחריות גם כשהוא לא מצליח, ולא למצוא את הסיבות לכישלון אצל אחרים.

שנית, מרוב צעקות "גזענות", "גזענות", כשבאמת מתרחשים מקרים של קיפוח על רקע עדתי, לרוב של אנשים פחות מפורסמים ובמעמד יותר נמוך, דווקא הם נדחקים הצדה ולא תמיד זוכים לבמה הראויה או לטיפול.

העוולה השלישית, והחמורה יותר, היא חברתית: כי בהתנהלותם אנשי האסכולה הזו רק מנציחים את מה שהם לכאורה יוצאים נגדו. רק לכאורה, כי אותם אנשים, שכולנו מכירים כי הם מפציעים עם משנתם בכל אולפן ובכל רשת חברתית - מתפרנסים היטב מהשד העדתי, ולכן אין להם באמת שום דבר נגדו, בלעדיו הרי אין להם דבר אחר למכור. ולכן האינטרס הברור והמובהק שלהם הוא להעצים אותו עוד ועוד ולשמור את השיח עליו על אש גבוהה. והם אכן עושים את זה, ובהצלחה יתרה לצערנו. ושהחברה הישראלית, השסועה גם ככה, תשלם את המחיר.