בתוך שלל הצעות החוק של חברי הכנסת החדשים זכתה לפרסום משמעותי הצעת חוק פרטית שהוגשה על ידי ח”כ בועז ביסמוט מהליכוד, שנועדה לקבוע שפרסום ברבים של הקלטה הכוללת מידע רגיש על אודות אדם מסוים, ללא אישור, ייחשב לפגיעה בפרטיות. אם תתקבל ההצעה, הרי שתהיה זו עבירה פלילית שעונשה עד חמש שנות מאסר, והנפגע גם יוכל להגיש תביעה אזרחית, שבה בית המשפט רשאי לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק בגובה של 50 אלף שקלים.

הקלטה הפוגעת בפרטיות היא כזו שבה החומר שהושג הוא פסול בדרך כלל מלשמש כראיה, אלא אם ניתנה הסכמת הנפגע או אישורו של בית המשפט. אפשר להניח שהבסיס להצעת החוק הוא הקלטות מביכות שהושמעו בכלי התקשורת ונוגעות לפוליטיקאים שונים, במיוחד כאלה ממפלגתו של המציע.

תחקירים עיתונאיים המפורסמים בכלי התקשורת יוצרים צונאמי של מידע. למשל, פרסום שמו של חשוד באונס מגלה, לעתים, כי לא מדובר במקרה חד־פעמי ונפגעות אחרות אוזרות אומץ ומגישות תלונות נוספות. הפרסום המסיבי עשוי להקטין את ממדי התופעה הפסולה. תחקירים על תביעות רשלנות רפואית, למשל, מגלים לעתים שמדובר בגוף שמזיק באופן סדרתי ופוגע שוב ושוב במטופלים שלו, ועשויים, כתופעת לוואי, להביא לפשרות ולחסוך דיונים בבית המשפט.

באופן אוטומטי, אדם שנפגע סובל מנחיתות מידע מול הפוגע. נחיתות זו היא מובהקת כאשר מדובר בתיקי רשלנות רפואית. הרופא הוא שמתעד את הטיפול הרפואי, המוסד הרפואי שומר על המסמכים הרפואיים, ולמטופל הנפגע אין יכולת וידע להעריך אם ניתן לו טיפול ראוי ונכון או לא. כאשר מדובר במילה כנגד מילה, להקלטות יש חשיבות רבה בהכרעת התביעה.

"בושה וחרפה": הצעת החוק הראשונה של ביסמוט שהרגיזה את העיתונאים

אחת הדרכים הידועות שננקטות על ידי מטופלים שניזוקו היא הקלטה של רופא. הקלטה כזו מותרת היום לחלוטין, כיוון שחוק האזנת סתר אוסר רק הקלטת שיחה ששני הצדדים בה אינם יודעים על ההקלטה. האם שימוש בהקלטה זו והצגתה לאחרים ייחשבו לפרסום ברבים על פי הצעת החוק של ביסמוט? האם אין בהצעת החוק משום צעד ראשון לאיסור הקלטות, אלא אם כן הגורם המוקלט מודע לכך? אם כן, אז מדובר בצעד משמעותי נגד הנפגעים ולטובת הגורמים החזקים.

לטעמי, קיימת חובה לאפשר שימוש בהקלטות לצורכי תחקירים עיתונאיים, שייטיבו עם הציבור ויזהירו אותו מפני תופעות פסולות. כמו כן, יש להותיר את המצב הנוכחי ולאפשר לנפגעים בתביעות רשלנות רפואית להשתמש בהקלטה ללא הגבלה, ובכך למנוע תופעות פסולות ולהביא לצדק לנפגעים. אם המחיר הוא הבכת גורם כזה או אחר, יש לראות את טובת הציבור ובמיוחד של ציבור האנשים המוחלשים כקודמת.

הכותב הוא עורך דין, מייסד משרד אסף פוזנר ושות' המתמחה ברשלנות רפואית