אם יימשך תהליך החקיקה של הרפורמה המשפטית, ללא הידברות וללא השגת פשרה שבה תהא הסכמה רחבה על בסיס המתווה של הנשיא יצחק הרצוג, נגיע בסוף החודש לחקיקה בקריאה שנייה ושלישית. משם - קצרה הדרך לאובדן שליטה מוחלט. יש להניח שבג״ץ ישלול את החקיקה, ומאותו רגע תהיה מדינת ישראל במשבר חוקתי עמוק שאין ממנו מוצא.

כל גופי הביטחון הלאומי, האמורים לשמור על אזרחי ישראל מאיומים חיצוניים ופנימיים – הצבא, השב״כ, המוסד, המשטרה – יצטרכו להחליט למי לציית, לצו החוק של בג״ץ או לצו הממשלה. אין זה משנה כלל למי יצייתו, כל החלטה שלהם תביא לידי התפוררות ארגונם. בכל ארגון יימצאו אנשים שיגידו שחייבים ללכת עם צו הממשלה, ואחרים שיגידו שחייבים ללכת לפי החוק על פי פסיקת בג״ץ. כל החלטה של ראש ארגון לא תתקבל על דעתם של חלק גדול מאנשי הארגון, והם לא יפעלו לפי הפקודות וההנחיות של ראש הארגון אלא על פי צו מצפונם. ייווצרו פיצול והתפוררות בתוך הצבא, המשטרה, השב״כ והמוסד, שחלק לא קטן מאנשיהם יסרבו פקודה.

כבר היום, בטרם הגענו למצב הקשה ביותר שאני מתאר, אנו עדים לסירוב, שהולך ומתרחב, של אנשי מילואים להתגייס לשירות. אין ספק שאם נגיע לקריאה שלישית של חוקי הרפורמה המשפטית, ללא הידברות והסכמה רחבה, תחלחל הסרבנות גם לצבא הסדיר, וחלקים ממנו יסרבו פקודה. מצב זה יביא לכאוס מוחלט ולחוסר שליטה בארגונים המגינים על מדינת ישראל ועל אזרחיה. זהו מרשם בדוק להתפוררות ולהתפרקות ארגונים אלה. אזרחי ישראל יאבדו באחת את ביטחונם ואת יכולתם להגן על עצמם ועל מדינתם. קריסת ארגונים אלה תגרום לקריסת המדינה כולה.

אויבינו, שב־20 השנים האחרונות בנו מולנו איום שממוקד בעיקרו על העורף הישראלי, שלא היה כמוהו מאז היווסדה של המדינה, צופים בנו ומתמוגגים מנחת, בראותם את תהליך קריסתה של מדינת ישראל לנגד עיניהם. אויבי ישראל מחככים את ידיהם בהנאה לנוכח מלחמות היהודים. הם יפעלו נגדנו ברגע שמדינת ישראל תאבד את יכולתה להגן על עצמה. הם ישגרו עלינו אלפי טילים, רקטות וכטב"מים, שיגרמו למאות אתרי הרס ואבידות כבדות מדי יום ביומו במרכזי אוכלוסייה, בתשתיות אסטרטגיות (מים, חשמל, דלק, גז, תחבורה, מרכזי תעשייה, בסיסי צה״ל, סמלי שלטון ועוד).

הם יפעלו נגדנו בחמש זירות בו־זמנית, כולל כוחות חי״ר גדולים של עשרות אלפי לוחמים, שיפרצו את גבולותינו בצפון, בדרום ובמזרח מצוידים ברקטות, בטילי נ״ט ובפגזי ארטילריה מלבנון, מסוריה, מעזה. בד בבד יפרצו מהומות קשות של אלפי פורעים קיצוניים, שנשק בידם, בתוככי מדינת ישראל ואינתיפאדה שלישית תפרוץ ביהודה ובשומרון. עם ישראל יעמוד מול ההתפרצות הזאת עירום ועריה. בתנאים מסוימים גם איראן עלולה להיווסף על אויבינו ולהשתתף במלחמה. לאחרונה קיבלנו מכה נוספת, משנודע לנו שחודשו היחסים בין איראן לסעודיה לאחר נתק ועוינות של שנים.

אם לא נדע לעצור את יוזמת הרפורמה בשבועיים הקרובים ולהגיע לפשרה, תסריט הבלהות בסבירות גבוהה הוא שהיוזמה תביא לחורבן הבית השלישי.

שתי סיבות לתסריט זה. האחת – שנאת חינם שהביאה גם לחורבן הבית השני; והאחרת – הפוליטיקאים הזחוחים מכל קצות הקשת הפוליטית, שהאינטרסים האישיים והמפלגתיים שלהם גוברים על האינטרסים הלאומיים. בראותם את האסון המתקרב הם ממשיכים לכופף ידיים עם אגו בשמיים, ולא מסוגלים להגיע להסכמה רחבה כדי להציל את המדינה מאובדנה. הם ייכנסו לרשימה השחורה לדיראון עולם בהיסטוריה של העם היהודי, כמנהיגות רופסת, שהביאה לחורבן הבית השלישי משום שרצו להיות צודקים ולא חכמים.

תמונותיהם יתנוססו עוד אלפי שנים בדפי ספרי ההיסטוריה וישוו אותם למעשה בר כוכבא, שיצא להילחם עם קומץ לוחמים מול האימפריה הרומית החזקה ממנו עשרות מונים. מצד אחד הוא צדק, משום שרצה שהיהודים ישלטו על כל ארץ ישראל. מצד אחר הוא לא ראה את הנולד, כיוון שמלחמה זו תוצאותיה היו ידועים מראש – היהודים הם ששילמו מחיר כבד מאוד ואיבדו את מולדתם ל־2,000 שנה.

הכותב הוא אלוף במילואים