אני פונה אליך, אדוני נשיא המדינה יצחק הרצוג, בשמי ובשם מאות ממכריי ומבקש – הענק חנינה מיידית וללא קלון, בהליך מהיר, לבנימין נתניהו, ובתנאי שישחרר את עצמו מאיתנו ואותנו ממנו - ויפרוש בכבוד. זה בידיך ובידי שר המשפטים, שוודאי לא יתנגד למהלך.

ברור שמדובר במהלך משפטי מורכב (יש תקדים דומה מפרשת קו 300) – אך זה מהלך קריטי להצלתה של מדינת ישראל מחורבן כלכלי, חוקתי וביטחוני, הצלתה מפיצול לארבע מדינות, וממלחמת אחים חלילה. נדב ארגמן ושאר ראשי המערכות הבטחוניות הרגישות ביותר לא נזעקו לשווא. טרם כתיבת מאמר זה נבדק הדבר עם משפטנים בכירים, והם אלה שהבעירו את אש הכתיבה שמצויה עתה בפניכם ואמרו שחנינה היא לא עניין פשוט, אך אפשרי. אם את המהפכה המשטרית אפשר לעשות בכזה בליץ, הרי שחנינה לנתניהו נראית כמו משחק ילדים.

קו 300 (צילום: שמואל רחמני)
קו 300 (צילום: שמואל רחמני)

למרבה הצער אני לא רואה דרך אחרת לפתרון הפלונטר שאליו נקלעה המדינה האהובה שלנו. גם אם תושג פשרה, והלוואי שתושג, חוששני שהקרע לא ייתפר מחדש כל עוד נתניהו ואריה דרעי נמצאים בממשלה. נתניהו ללא ספק מבין, דואג, לא ישן בלילות, אך לא יכול. די להביט בו, ובבריחותיו - שנראות קצת מיותרות לעת הזו - לרומא, ברלין ולונדון, כסוג של אסקפיזם.

גם אם בתוך תוכו הוא מאוד רוצה להניע את אריה דרעי, משה גפני, יצחק גולדקנופף, יריב לוין ושמחה רוטמן ממימוש מאווייהם – אלה למדינת הלכה ואלו להפיכה משטרית – הדבר מנוגד לאינטרס האישי שלו. אדם קרוב אצל עצמו לפני שקרוב אצל עמו, זה טבע האדם. וכי מדוע שנתניהו ישים ברקס לחבורה הנ"ל, אם יודע שהצלחתם עבורו היא הצלחה כפולה ומכופלת: גם תסלול את הדרך להיחלצותו מהתסבוכת המשפטית האישית שבה הוא נתון, וגם תשמור לו על הממשלה ואולי תסלול את דרכו לכהן כאן כל עוד יוכל – נפשית ובריאותית. שלטון מלוכני של ממש.

נתניהו ובני משפחתו מבינים כנראה, או סבורים, שבמצב המשפטי הנוכחי של הפרדת רשויות ברורה, אין סיכוי שהוא ייצא זכאי מכתב אישום שהגיש נגדו היועמ"ש הכי זהיר, ימני, שקול וידידותי כלפיו עלי אדמות. אין לטעות, המערכת המשפטית של ישראל זקוקה לרפורמה משמעותית – אך זו חייבת להתחיל בראש ובראשונה מהדאגה לאזרח הקטן ולאנשי הציבור שעוברים עינויי דין של שנים רבות בגלל האיטיות ואולי חוסר כוח האדם של המערכת, וכן – גם ריסון האקטיביזם השיפוטי שהוביל בזמנו אהרן ברק ושבר את האיזון בין הרשויות לכיוון המנוגד. רפורמה מסוימת – צריך, מהפכה – לא, זאת סכנת נפשות.

העובדות לעיל מחזקות את הצורך בשלושה מהלכים מרכזיים: הידבקות בלתי חוזרת למגילת העצמאות, הקמת חוקה לישראל והפרדת דת ומדינה – בבחינת "איש באמונתו יחיה". הכל תלוי באדם אחד, בנימין נתניהו. נכון – הוא נבחר בבחירות דמוקרטיות, אך בידיו מונח כיום המפתח למניעת הרס הדמוקרטיה שבה הוא וחבריו כל כך נתפסים, למניעת קריסתה הכלכלית של ישראל ולסכנות הביטחוניות מבחוץ.

אדוני הנשיא – מתוך הערכה עמוקה לפועלך בעת הזו ומתוקף היכרותנו ועבודתנו המשותפת בעבר – אני מכיר את החשיבה האנליטית שלך, מחוץ לקופסה, את הידענות והחוכמה ואת ההיכרות הפוליטית עם הנפשות הפועלות. בין אם אתם בעד ההפיכה המשטרית או נגדה – בין אם אתם ימין או שמאל, ביביסטים או אנטי־ביבי, צריך לתת לנתניהו סולם מכובד לכיוון ביתו ומינוי ראש ממשלה אחר מהליכוד. את הסולם יכול לתת רק נשיא המדינה.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי תקשורתי, בעלים ושותף ב"פאר לוין תקשורת"