ברקע השיחות שהחלו בין הקואליציה והאופוזיציה במטרה להגיע למתווה פשרה בסוגיית הרפורמה המשפטית, צריך לומר את האמת, אין כמעט סיכוי להגיע למתווה מוסכם.

52% מהישראלים טוענים: אין סיכוי לפשרה מוסכמת על הרפורמה המשפטית

המינימום של צד אחד לא פוגש את המקסימום של הצד השני. גם רוב המשיבים בסקר שביצענו מחזיקים בעמדה שאין סיכוי לפשרה. עיקר הפסימיות היא אצל מי שהצביעו למפלגות האופוזיציה, ובמיוחד כאלה שמגדירים עצמם אנשי שמאל. גם משיבים דתיים סבורים ברובם שאין לכך סיכוי.

הנתון המעניין ביותר קיים בפער שבין מצביעי יש עתיד למחנה הממלכתי. אצל מצביעי יש עתיד הפסימיות שולטת, רק 31% מהם מאמינים שיש סיכוי להגיע לפשרה בעוד שכמעט מחצית ממצביעי המחנה הממלכתי מאמינים שיש לכך סיכוי, מה שעשוי להצביע על הגישות השונות של גנץ ולפיד לנושא.

ההתחזקות של גנץ בסקרים האחרונים לאחר שהעדיף גישה פרגמטית על פני גישה בדלנית משתלמת לו כרגע, אבל מדובר בסקרים עקרים, בתקופה שבה אין בחירות וכל טעות, בעיקר באופן ניהול המגעים לפשרה או כישלונן עשויים להפוך את המגמה.

כששואלים את הציבור על סעיפי הרפורמה ועל מה מהם יהיו מוכנים לוותר כדי להגיע לפשרה התשובה הרווחת היא ״לא יודע״ מה שמצביע על כך ששינויים נקודתיים ברפורמה לא יובילו להסכמה הדדית. כל צד תופס את העניין כמכלול ברמת הסיסמאות ולא באמת התעמק בפרטים עצמם.

הסקר מראה כי יקשה על כל צד לשווק הסכם פשרה כהישג ולפיכך הסיכוי להגיע למתווה מוסכם כמעט ולא קיים.

הממצאים לא מעודדים, אין סעיף אחד ברפורמה שאם ישתנה יספק מי מהצדדים, אין צעדים בוני אמון אמיתיים ולהערכתי, ממשלת הימין נכנסת לאירוע ההידברות ברגל שמאל ואם לא תושג פשרה גם מפלגות האופוזיציה ישלמו אלקטורלית. האירוע כולו מנוהל באמצעות הקצוות שמושכים אחורה. באשר לליכוד, בעיני, פיטורי גלנט היו הטעות האחרונה בשרשרת של טעויות שהחלו במו״מ הקואליציוני. גם כל הקונספט האסטרטגי והטקטי של הממשלה בקידום שינויים במערכת המשפט נוהלו לדעתי ברצף של טעויות קשות.

כרגע אני לא רואה סיכוי לרבע את המעגל על ידי המערכת הפוליטית. הסיכוי היחיד אולי שקיים להגעה לאיזושהי פשרה טמונה בהוצאת האירוע מידי המערכת הפוליטית וללכת למשאל עם, וגם הסיכוי לכך אפסי.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי והבעלים של טאטיקה אסטרטגיה ותקשורת