אביב הגיע ואיתו חג המצות. בעבר החיים היו פשוטים ונטולי התבטלויות, היה במכולת רק סוג אחד של מצות מקמח חיטה לבן. הבעיה, שלרבים מצות הגיעו ב"עסקת חבילה" עם כאבי בטן, עצירות, נפיחות ושלל בעיות עיכול. מצות מחיטה בעייתיות גם לנמנעים מגלוטן ואסורות לחולי צליאק.

השוק התפתח וכיום, יש על המדף שפע מבלבל של מצות. מה עדיף? מצה מקמח כוסמין? מצה מחיטה מלאה? מצה משיפון? מצה עם ביצים או בכלל מצה ללא גלוטן מקמח תפוחי אדמה או מקמח שיבולת שועל?

אגב, המצות שבני ישראל אכלו ביציאת מצרים היו כפי הנראה, מצות מלאות מחיטת אמר, חיטה קדומה שעשירה בסיבים, ויטמינים ומינרלים, שלאחרונה ניתן להשיג גם בארץ. למרבה הצער עדיין לא מייצרים מצות מחיטת אמר, אולי הגיע הזמן!

ובינתיים, לטובת שוחרי הבריאות המבולבלים, כדאי לעשות סדר בסוגי המצות הנפוצים וביתרונות ובחסרונות של כל סוג. ובעניין הטעם? תחליטו לבד...

המצות ה"רגילות"

סוג המצות הפשוט והנפוץ שרובנו גדל עליו, עשוי מקמח לבן ומעט מים. ניתן להשיג אריזות במספר גדלים. יתרון: הכי זולות. חסרונות: עשויות מקמח לבן ומכילות מעט מאוד סיבים (2.6-3.7 גרם). זו הסיבה שרבים סובלים בפסח מעצירות ובעיות עיכול.

מצעד המצות המשודרגות*:

הדור החדש של המצות נמכר בד"כ באריזה קטנה והן יקרות יותר. האם הן בריאות יותר?

מצות מקמח חיטה מלא: עשויות מקמח חיטה מלא (רגיל או אורגני). יתרונות: מכילות כמות יפה של סיבים (13-14.4 גרם), שאף זיכו אותן בתו הירוק.

מצות מועשרות בסיבים: מכילות קמח חיטה מלא בתוספת סובין חיטה. יתרונות: עשירות מאוד בסיבים (20.8 גרם) שזיכו אותן בתו הירוק. חשוב להקפיד על שתייה מרובה כדי שהיתרון לא יהפוך לחסרון (ללא שתייה הסיבים עלולים דווקא לגרום לעצירות).

מצות כוסמין: עשויות מכוסמין מלא אורגני. בחלק מהמוצרים אף מצוין שנטחן מהגרעין בשלמותו. יתרונות: כוסמין הינו דגן עתיק, שלא עבר את ההשבחה הגנטית האינטנסיבית שעברה החיטה המודרנית. אנשים רבים שרגישים לגלוטן החיטה מעדיפים לחם ומצות מקמח כוסמין. בנוסף, המצות עשויות מקמח מלא ולכן מכילות יותר סיבים, שזיכו אותן בתו הירוק (כמות הסיבים שונה מאוד ממוצר למוצר: 9-11.6 גרם).

מצות שיפון: למרות השם, הן לא מכילות רק קמח שיפון, אלא, שילוב של קמח שיפון מלא (52%) וקמח חיטה מלא. יתרונות: מכילות קמחים מלאים. שיפון, בדומה לכוסמין, הוא דגן עתיק ובריא, שלא עבר השבחה גנטית אינטנסיבית ורבים מהנמנעים מחיטה נהנים מאכילתו. המצות מכילות כמות יפה של סיבים (15.4 גרם), שהקנו להן את התו הירוק. חסרונות: לא מומלץ לנמנעים מגלוטן חיטה. השם "מצות שיפון" עלול להטעות את הנמנעים מחיטה.

מצות ללא גלוטן: מצות ללא גלוטן הפכו לנפוצות בשנים האחרונות. מלבד חולי צליאק שחייבים להימנע לחלוטין מגלוטן בכל כמות, הצטרפו למעגל הצרכנים גם אנשים רבים שמעדיפים להימנע מגלוטן מסיבות בריאותיות ואחרות. בד"כ מצות ללא גלוטן מבוססות על עמילן טפיוקה ועמילן תפוחי אדמה ולכן אינן בריאות. יתרון: ללא גלוטן. חסרונות: עשירות בעמילן ודלות בסיבים (2-2.7 גרם).

מצות שיבולת שועל ללא גלוטן: מיוצר משיבולת שועל "מאושרים ללא גלוטן". יתרונות: שיבולת שועל הינה אחד הדגנים הבריאים ביותר, שעשיר בסיבים מסיסים אשר מסייעים למנוע עצירות ומפחיתים סיכון למחלות לב. מכיל סיבים (10.8 גרם). חסרון: מאוד יקר (69.9-79.9 ל-400 גרם!) ופחות זמין על המדפים (ניתן להזמין ברשת). הצעה ליצרנים: תאמצו! מצה משיבולת שועל במחיר שפוי תהפוך ללהיט בקרב שוחרי הבריאות.

מצה עשירה ביצים: מכילה קמח חיטה לבן, מיץ ענבים (במקום מים) וחלמון ביצה. יתרונות: אין. חסרונות: דלות בסיבים ומכילות סוכר (5 גרם).

מצות מצופות בטעם שוקולד (ויש גם וריאציות עם ציפוי סוכריות או קוקוס): מצות מקמח חיטה לבן בציפוי קקאו, סוכר, שומן צמחי וונילין. יתרונות: אין. חסרונות: עשירות בקלוריות, בסוכר ובשומן, שזיכו אותן בתו אדום: סוכר בכמות גבוהה ושומן רווי בכמות גבוהה. למי שיש קרייבינג למצה עם שוקולד: מומלץ לקנות מצה מקמח מלא ולהכין לבד את הציפוי (לוקח דקה...): לערבב 1 כפית קקאו (רצוי נא)+1 כף שקדיה+1 כף סירופ מייפל איכותי.

חכם, מה הוא אוכל?

השורה התחתונה: עדיף לקנות מצות מקמח מלא, בהתאם להעדפות והצרכים האישיים, מחיטה, כוסמין או שיפון. ותמיד כדאי גם לבדוק מה מסתתר בתווית.

טיפים איך לעבור את החג בשלום, בלי עצירות, ללא כאבי בטן ובלי להשמין מומלץ:

  • להקפיד לשתות הרבה מים, שתייה חשובה במיוחד כשאוכלים מצות, כיוון שהמצות היבשות עלולות לספוח נוזלים ממערכת העיכול ולהחמיר עצירות. ההמלצה לשתות חשובה אף יותר למי שאוכל מצות מקמח מלא או מצות עם תוספת סיבים, אכילת סיבים ללא שתייה מספקת עלולה דווקא להחמיר עצירות.
  • לשלב בתזונה שפע ירקות ופירות, טריים ומבושלים כיוון שהם עשירים בסיבים ומכילים מים, שילוב מנצח למניעת עצירות וגם לשמירה על הגזרה.
  • לאכול במתינות, לזכור שמצה מכילה בערך 100-120 קלוריות וזה עוד לפני שמורחים עליה משהו.
  • מצה בריי, אחת מסכנות החג. מצה מטוגנת עם "בונוס" של המון קלוריות - כדאי להימנע או להכין כמות קטנה, בגלל הקלוריות ובגלל שממכר.
  • עזרה ראשונה לעצירות, סלט סלק, שזיפים יבשים – להשרות ללילה במים חמים ולאחר מכן לשתות את המים ולאכול את השזיפים.
  • עזרה ראשונה לגזים ונפיחות:, חליטת קמומיל, חליטת זרעי שומר.

חג שמח