פעם, לפני שנים לא רבות, טרום עידן הבום הטכנולוגי, היינו נקשרים ונאחזים בחפצים בעלי ערך סנטימנטלי: דובי מלוכלך בלי עין, סמרטוט שהיינו גוררים כפעוטות, מזכרות מהאקסים, שרשרת זהב של סבתא, מחקים, מכתביות, שמלות, נעליים ועוד.

 מאז זרמו נתונים רבים בנהר וההתקדמות הטכנולוגית חצתה שיאים חדשים: פלאפונים, אפליקציות, מסכים משוכללים, מחשבים, רמקולים, מצלמות ובעצם חוץ ממכוניות מעופפות מה לא? וכך, גם תהליך ההקשרות לדוממים קיבל תפנית מוזרה ובמקום להאחז בחפצים מוחשיים התחלנו להקשר לקבצים. מי מאיתנו לא איבד מכשיר סלולרי ומלמל ביאוש "אני לא עצוב בגלל המכשיר, כואב לי על התמונות".

וכך קרה שרבים מאיתנו שומרים מכשירים סלולריים פרהיסטוריים עם התכתבויות סנטימנטליות שאין לנו אפילו גישה אליהן, כי "מי יודע איפה לעזאזל המטען של הסוני אריקסון?", מחשבים ששבקו חיים כי "אולי יש שם קבצים שנצטרך יום אחד?", קלטות מיני די וי שאין לנו אפילו איך לחלץ מהן את האינפורמציה, ארגז של מצלמות אולימפוס מאובקות עם כרטיסי זיכרון מתקופת הדינוזאורים, רק שיהיה. הפכנו להיות אגרנים של קבצים ואנחנו לא יודעים איך להפסיק. כל תמונה שאנו נאלצים למחוק מלווה במחשבות "האם עשיתי את הבחירה הנכונה?".

 הפרעת אגרנות כפייתית או הפרעת אספנות כפייתית היא סוג של הפרעה נפשית, הגורמת ללוקים בה לאגור ולאסוף באופן אובססיבי חפצים ופריטים שונים שלרוב חסרי כל שימוש או ערך ממשי וכן, גם מיליון תמונות הסלפי ששמרתם לאורך השנים נכנסות לקטגוריה הזאת. "התמונה" הקלינית תכלול תופעות כמו שמירה כפייתית של פריטים ישנים שחלקם אינו נמצא בשימוש וחלקם האחר תופס מקום רב בבית. אז במיוחד לקראת הפסח, הנה שבעה דברים שאתם צריכים להעיף ולא להסתכל אחורה.

הדסקטופ של המחשב

מיליון תיקיות של קבצי ג׳אנק, לפעמים תיקיה בתוך תיקיה בתוך תיקיה, אינספשן של פיסות אינפורמציה לא נחוצות שאנחנו פשוט מסרבים להעיף לפח.

מאגרי תמונות של טיולים מהודו, יוון ותאילנד שלא פתחנו מ-2012, וידיואים חסרי פואנטה, מסמכים עלומי שם. אחרי זה אל תתפלאו שאין לכם מקום זיכרון על שום כונן. אז אל תהיו אגרני תיקיות וקדימה להעיף.

מקום אחסון בפלאפון

איך זה יכול להיות שרק קניתם פלאפון חדש עם מיליון ג'יגה וכבר אין לכם מקום? נכון, גם כי אנשים מעצבנים שולחים לכם מלא גיפים של חתולים, אבל גם כי אתם לא מוחקים כלום. זה הזמן לגשת לתיקיית הקבצים ולהתחיל למחוק בלי בושה, כן גם עם זה תמונות של הילדים, הורים וחיות מחמד. פשוט תלחצו דיליט ושלא תחשבו לרגע לשלוח את הכל לתיקייה במחשב.

אינסטגרם

זה הזמן למחוק את התמונות המביכות עם הפילטרים הישנים והמכוערים שמשום מה התלהבתם מהם בתקופה שחשבתם שאתם יצירתיים וצילמתם אטבי כביסה. מעבר לזה, קחו כמה דקות לעבור על רשימת החברים ולהעיף את כל הדרעקים כפויי הטובה שלא עוקבים אחריכם חזרה, לא זה לא קטנוני. 

אינסטגרם (צילום: REUTERS/Thomas White/File Photo)
אינסטגרם (צילום: REUTERS/Thomas White/File Photo)

אפליקציות מיותרות 

מסך הבית של הפלאפון שלכם מפוצץ באפליקציות חסרות שימוש? הגיע הזמן להעיף. מתי בפעם האחרונה נכנסתם לפינטרסט? או לתוכנת עריכת הוידאו הגרועה שהורדתם? ואיכשהו משום מה הן עדיין שם מפריעות, תופסות מקום ולא נותנות לכם כלום, תגידו ביי ביי ותעיפו לזבל.

רכב

גם לרכב שלכם מגיע יחס, קצת פינפון פוליש. למה לא? מה הוא לא משרת אותכם נאמנה? המסכן הזה עדיין סוחב את פירורי בורקס התרד מ-2009 ואת משקה הפאנטה הדביק שנשפך באיזור של המחזיק כוסות, גם הדוחות הדבוקים בתא כפפות שכנראה אף פעם לא תשלמו עד שיודיעו לכם על עיקול בבנק. אולי גם זמן טוב להחליף את שעון החורף לשעון לשעון קיץ. סתם רעיון.

הארדיסקים ויו אס בי

מה יש עליהם? ממתי הם? של מי הם? מה שבטוח הם כבר יותר מדי זמן מסתובבים אצלכם בבית, אז או שתעיפו אותם או שתתנו אותם למישהו. רק תבדקו שאין עליהם שום דבר מביך כמו בר המצווה של הכלב שלכם או אקסית שהספיקה להוציא נגדכם צו הרחקה.

USB (צילום: Shutterstock)
USB (צילום: Shutterstock)

אימייל

מתי פעם אחרונה ניקיתם את האימייל שלכם? אל תענו לי לי אפילו. פשוט קחו את עצמכם ותתחילו להעיף את כל המיילים המוזרים, החשודים והלא מעניינים שחוסמים לכם את הצ'אקרות האנרגטיות. הנה עוד רעיון, תמחקו גם את האימייל שפתחם בוואלה בגיל 16 בשם bunnyrabitt304, הגיע הזמן להיפרד.