דיווחי חדשות מכל העולם מציגים בימים אלו מאות אלפי אזרחים ישראלים ברחבי המדינה יוצאים לרחובות, מניפים את דגל ישראל, מחזיקים מגוון שלטים יצירתיים ומבטאים את דאגתם באמצעות מיצגים ויזואליים טעונים. ישראלים רבים מודאגים מההשפעה השלילית שתהיה לאירועים הללו – הניסיון לחוקק את הרפורמה המשפטית והמחאה נגדה - על התדמית הגלובלית של ישראל.

ב־2022 דורגה ישראל במקום העשירי ברשימת המדינות העוצמתיות ביותר בעולם, כחלק ממדד המדינות הטובות ביותר שפורסם ב־US News & World Report. הקטגוריה "עוצמה" מודדת כיצד אנשים תופסים את העצמאות, המנהיגות, העוצמה הצבאית, החוזק הכלכלי והיחסים הבינלאומיים של מדינה. לעומת זאת, הדירוג הכללי של ישראל, המודד גם את "הכוח הרך" (Soft Power) של המדינה (איכות חיים, תרבות ומורשת, יזמות וכו'), היה נמוך בהרבה: היא דורגה במקום ה־37 מתוך 78 מדינות, ירידה דרמטית של שבעה מקומות לעומת השנה הקודמת. בכל הקטגוריות, פרט ל"לעוצמה", ישראל דורגה במקומות נמוכים ממה שהיא בפועל מייצגת, בעוד במונחים של עוצמה, ישראל הציגה ביצועים גבוהים יותר מהמצופה.

מאז היוצרות התהפכו: הממשל של ביידן מביע דאגה מהאירועים המתרחשים בישראל; ראש ממשלת בריטניה נמנע מהצילום המסורתי בביקורו האחרון של נתניהו; והכלכלה ניצבת בפני קשיים. בהחלט מקום לדאגה. ועם זאת, בזמן שכל זה קורה, היוצרות עשויות להתהפך גם בהיבטים אחרים, חיוביים יותר: במשך שנים נאלצה מדינת ישראל לעבוד קשה כדי לנסות לשכנע את העולם שיש לנו אותם ערכים כמו דמוקרטיות מערביות אחרות, בעיקר בשל נרטיבים נגדיים שאותם מנסה להחדיר תנועת החרם על ישראל, ה־BDS. כעת, כשלפחות מחצית מהאוכלוסייה הישראלית נלחמת לשמירה על הערכים והתרבות הליברליים של ישראל, העולם למעשה רואה את הדמוקרטיה התוססת שלנו בפעולה. ייתכן שאנו צועדים לקראת עידן חדש בכל הנוגע לדימוי הגלובלי של ישראל, כזה שמובל יותר בידי העם ופחות בידי הממשלה בלבד. וזה בעצם דבר טוב.

בכל כך הרבה מובנים, ישראל לא דומה לשום מקום אחר בעולם. בהתחלה פשוט חיקינו את הטרנד העולמי, שהולך ונוטה לשמרנות ולימניות. אולם ייתכן שמכל המדינות בעולם שלא הצליחו לבלום את הגאות הזו, תהיה זו ישראל שתציג כיצד נראית ומרגישה דמוקרטיה אמיתית, ותצליח דווקא לשמר ואף לחזק את שיטת המשטר שעל בסיסו הוקמה. אם כך, מדינות אחרות יקבלו השראה ללכת בעקבותינו, וזה כבר סיפור תקשורתי עוד יותר גדול ששווה לעקוב אחריו. 

הכותבת היא מומחית לשיווק ומיתוג מדינות, מייסדת עמותת Vibe Israel ומחברת רב־המכר ״השבט צייץ את דברו״