אין צורך לעקוב אחר הסקרים כדי להבין שממשלת הימין על מלא מתרסקת. כל מי שמכיר את הלך הרוח ברחוב הישראלי, בעיקר במעוזי הליכוד והימין, חש זאת היטב. יותר ויותר שומעים את האכזבה מפי חסידי נתניהו, אלה שלאורך השנים האחרונות הלכו שבי אחריו כעיוורים, ומתקשים בימים אלה לתמוך בהתנהלותם הכושלת של נתניהו וממשלתו.

למעשה, רבים מהתומכים ברפורמה על פי תורת יריב לוין הם בראש ובראשונה עסקני ליכוד בעלי אינטרסים אישיים. לצדם דוחפים את הרפורמה אלה שמפעמים בהם יצר הנקמה והשנאה לשמאל, לאשכנזים ולמפא”י של פעם, שרואים ביישומה של הרפורמה הזו הגשמת חלום המשילות ומימוש השלטון. התומכים המשמעותיים יותר ברפורמה הזו, בממשלה הזו, הם החרדים, שבג”ץ והחלטותיו אף פעם לא היו לרוחם. תמיכתם בהחלשת בג”ץ נועדה בעיקר למנוע את חקיקת חוק השוויון בנטל, שמטריד אותם מאז ומתמיד. מי שמשלים את מחנה התומכים ברפורמה הוא המחנה הציוני הדתי, שבג”ץ מפריע לו להגשמת חלום ארץ ישראל השלמה.

השילוב הזה יצר ממשלה כושלת שכמוה לא ידעה ישראל; ממשלה שמנסה להציב עצמה מעל החוק, מתעלמת מצרכים אמיתיים ודחופים של המדינה ומתמקדת בצרכים של ראש הממשלה ובני ביתו; ממשלה שהבטיחה להתמקד בביטחון, ביוקר המחיה, במשילות, בחינוך, בדיור וכדומה, אך מיומה הראשון עוסקת באובססיביות במרתון חקיקה שתוכנו יצר תחושה של הפיכה משטרית.

הציבור הוכיח שהוא לא אדיש לנעשה סביבו ולמי שמנסה לשנות כאן את אורח חייו. ביבי, לוין ורוטמן חשבו שהם יעבירו את ההפיכה הזו בבליץ מתחת לרדאר, אך הציבור הישראלי יצא בהמוניו לבלום את ההפיכה בהפגנות שהלכו והתרחבו משבוע לשבוע והתפשטו לאורכה ולרוחבה של המדינה. להפגנות הללו הצטרפו גם הרבה מצביעי ימין וחובשי כיפות שהיה להם חלק בהקמת הממשלה הזו. ב־100 וקצת ימי שלטונה גרמה הממשלה נזק קשה להרתעה שלנו, לכלכלה ולחברה, ויידרשו זמן ומאמץ רב כדי לשקמו.

ראינו את הממשלה עוסקת רק בהישרדותה, את התפקוד הלקוי של שריה, את חוסר האונים לנוכח בעיות קריטיות, את השקרים וההאשמות שפיזרה על הממשלה שקדמה לה, ובעיקר ראינו ראש ממשלה שרחוק שנות אור מהתנהלותו בעבר, כנוע לבן גביר ולסמוטריץ’, מפחד ליישם סעיפים קרדינליים במצע הליכוד כמו החלת הריבונות על בקעת הירדן, יישום החלטת בג”ץ לפינוי חאן אל־אחמר או יישום תוכניות בנייה ביהודה ושומרון.

התוצאה היא נזק בלתי הפיך לליכוד ולימין. אפשר להעריך שבבחירות הבאות העם יבחר במפלגה ובמנהיג שיגלו אמינות, יושרה ופרגמטיות וישימו את המדינה לפני כל עניין ואינטרס.