מה ההפתעה שהציבור נמנע מנסיעה באוטובוס כשאלה הנתונים?

החשש מהידבקות בנגיף הקורונה גורם לציבור להדיר רגליו מהתחבורה הציבורית. אלא שדווקא כעת, בשעה של משבר כלכלי, על המדינה להשקיע בתחום זה

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
נהג אוטובוס, אילוסטרציה
נהג אוטובוס, אילוסטרציה | צילום: מרק ישראל סלם

בין 16 ל־22 בספטמבר צוין ברחבי אירופה "שבוע הניידות האירופי", שהגיע לשיאו ב"יום התחבורה הציבורית הבינלאומי", אשר מטרתו לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, באופניים ובהליכה ברגל, על חשבון השימוש ברכב פרטי. בכל רחבי אירופה ציינו את המועד, בין היתר על ידי סגירת מרכזי הערים לכניסת כלי רכב למשך יממה שלמה, והגעה באמצעות רכבת תחתית בלבד או רכיבה באופניים - במקום השימוש ברכב הפרטי.

walla video test11 | צילום:

מערך הסעת ההמונים בישראל הוא החמצה לאומית של כל הממשלות עד כה. הנזק הכלכלי כיום בגלל הפקקים הוא 15 מיליארד שקלים בשנה. עלות נסיעה בתחבורה ציבורית למשק היא כשליש מעלות נסיעה בודדת בתחבורה הפרטית. שינוי של 1% בשיעור הנסיעות לטובת תחבורה ציבורית במטרופולינים נאמד בכ־650 מיליון שקלים. כלומר, השקעה בשיפור מערך התחבורה הציבורית תחזיר את עצמה מהר מאוד.

אנחנו בפתחה של תקופה חדשה ומאתגרת אשר תוביל לצמצום כלכלי בקרב משפחות רבות. חלקן ייאלצו להחזיר את רכב הליסינג שקיבלו מהעבודה, לחלקן רכב שני הוא מותרות שלא יוכלו להרשות לעצמן. כדי להגיע ממקום למקום רבים ייאלצו לעשות שימוש יומיומי באוטובוס או ברכבת. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להיערך לירידה בשימוש ברכב הפרטי ולעלייה בנסיעה בתחבורה הציבורית. שיפור מערך הסעת ההמונים יכול להביא ציבורים חדשים לשנות את הרגלי הנסיעה היומיומיים שלהם, כך שגם כאשר מצבם הכלכלי ישתפר, הם עדיין ייהנו מהיתרונות הרבים שהתחבורה הציבורית מביאה עמה. תחבורה ציבורית טובה היא כלי חשוב לצמצום פערים, לחיסכון למשק הישראלי וגם דרך טובה לצמצם את תאונות הדרכים. מהמשבר הזה ניתן לצאת מחוזקים.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת "אור ירוק"

תגיות:
תחבורה ציבורית
/
קורונה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף