אחרי שנים של תקיעות וחוסר החלטיות אישרה הממשלה את העברת סמכויות התחבורה והתמרור לרשויות המקומיות, באמצעות הקמת רשויות מטרופוליניות שיהיו משותפות לכמה רשויות שכנות.
כבר שנים שמדברים בישראל על שיטת המטרופולינים, שהוכיחה עצמה באירופה ובארצות הברית. שם הרשויות המטרופוליניות מפעילות בעצמן את מערך התחבורה הציבורית, הרכבות התחתיות וקווי האוטובוס. לעומת זאת, בישראל, הזכייניות מופעלות בידי משרד התחבורה, שרק הוא בעל הסמכות לשנות תחנות אוטובוס ומסלולי נסיעה, ללא היכרות עם צורכי התושבים.
הקמת רשות מטרופולינית מהווה הזדמנות פז לבצע שינוי שיביא לשיפור אמיתי ומתבקש בעומסי התנועה בכבישים. המהפכה האמיתית תבוא רק כאשר ישכילו לשלב בין שדרוג מערך התחבורה הציבורית והטמעת פתרונות חכמים, שיאפשרו לנהל את מערך התנועה בכללותו ולהפחית את עומסי התנועה בעשרות אחוזים. באמצעות הרשויות המטרופוליניות ניתן יהיה לספק מענה חכם וטכנולוגי לניהול התנועה והרמזורים באופן שיביא לאופטימיזציה של התנועה בערים ואף במטרופולין בכללותו. הטמעה רחבה של מערכות אלו תאפשר להוריד את גודשי התנועה ולהבטיח צמצום בעומסים בלמעלה מ־20% בממוצע, כפי שנמצא בפיילוטים שנערכו.
הסוגיה הזו מציפה את אחת הסוגיות השנויות במחלוקת בישראל: פתיחת התחבורה הציבורית בשבת. פתיחת התחבורה הציבורית בשבת עלולה לפגוע ברשות המטרופולינית של גוש דן עקב התנגדות בני ברק. גם ברשויות המטרופוליניות האחרות ניתן יהיה למצוא התנגדות מצד חלק מהערים.
אישור העברת סמכויות התחבורה הציבורית לרשויות המקומיות הוא יוזמה מבורכת וחשובה שתבטיח שיפור משמעותי במצב הקיים, אך ללא התגייסות הרשויות לא יוכל המהלך לצאת לפועל. תחבורה ציבורית איכותית בשבת בצירים ראשיים, תוך התחשבות בתושבים הגרים במוקדים מסוימים והימנעות מהפעלת תחבורה ציבורית בשבת באותם מוקדים, יכולה לצמצם את מספר הרכבים בכבישים ולתת פתרון נפלא למשפחות רבות.