חוסיין אבו חדיר, אביו של הנער מוחמד אבו חדיר שנרצח בידי שלושה יהודים ביולי 2014, התראיין הבוקר (חמישי) בגלצ והסביר את העתירה שהגישה משפחתו לבג"ץ, בדרישה להרוס את בתיהם של רוצחי בנו. "מה שעושים בערבים אני רוצה לעשות ביהודים", אמר האב. לדברי אבו חדיר מטרת העתירה היא למנוע הישנות של מקרי רצח. "רוצה למנוע שעוד פעם ישרפו בן אדם אחר. מספיק", הדגיש האב.



אבו חדיר ביצע השוואה לשואה והוסיף: "יש טרור של ערבים וטרור של יהודים. מה שקרה למוחמד זו פעם ראשונה שמשהו כזה קרה בישראל. בגרמניה היו שורפים אנשים חיים". לדברי האב ישנו ימין קיצוני גדול בישראל: "אם בית המשפט לא ייתן לו משהו חזק, זה יתגבר".



על רקע רצח בני משפחת דוואבשה הוסיף האב כי גם שם נשרפה משפחה שלמה. "אני רוצה צדק במדינה ובבית המשפט", אמר אבו חדיר והוסיף כי שר הביטחון, אביגדור ליברמן לא יאפשר את הריסת בתיהם של רוצחי בנו. "בגלל שר הביטחון, הוא לא רוצה להרוס בתים. יש טרור ישראלי גדול בישראל. אני רוצה דמוקרטיה, לא רוצה יותר".



הפגנה נגד רוצחי מוחמד אבו חדיר מחוץ לבית המשפט המחוזי בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
הפגנה נגד רוצחי מוחמד אבו חדיר מחוץ לבית המשפט המחוזי בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם




"אקט הרתעתי"



דבריו של האב נאמרים על רקע הדרישה של משפחת אבו חדיר שהמדינה תשווה את התנהלותה במקרים של מבצעי פיגועים יהודים למפגעים ממוצא ערבי – ותהרוס את בתיהם של רוצחי בנם. לעתירה שהגישו לבג"ץ צירפו את תשובתו של משרד הביטחון לפנייתם, שפורסמה לראשונה ב"מעריב". בית המשפט העליון נדרש לא אחת לסוגיית הריסת בתי מחבלים ערבים וקבע כי מדובר בצעד הרתעתי מידתי, אולם עד היום לא דן בהריסת בתי יהודים. השופט מני מזוז הורה לשר הביטחון אביגדור ליברמן להשיב תוך 21 יום לעתירה וקבע כי היא תידון בהקדם.



בתשובת משרד הביטחון, לפנייה שנשלחה בתקופה שמשה יעלון היה בתפקיד אך נענתה על ידי המשרד בראשותו של אביגדור ליברמן, נכתב כי השוני בין פיגועים שמבצעים יהודים כלפי ערבים ביהודים לבין כאלה שמבצעים יהודים כלפי ערבים הוא עצום - ואינו מצדיק הריסת בתים במקרה של מפגעים יהודים. היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עורך הדין אחז בן ארי, שחתום על התשובה, את החלטת בג”ץ, שלפיה רצח אבו חדיר הוא מקרה "חריג שבחריגים. השוני עולה על כל דמיון. הפער הוא עצום. באיכות הפיגועים, בכמות ובעיקר ביחס הסביבה: גינוי תקיף מקיר לקיר במגזר היהודי, מה שאין כן בצד שכנגד".



עורך הדין מוחמד ג׳בארה, בא כוחה של משפחת אבו חדיר, מסר ל"מעריב אונליין": "בחודשים האחרונים ניכרת הקצנה ברחוב הישראלי שמחייבת את הריסת ביתם של הרוצחים גם כאקט הרתעתי לעתיד. צריך לשים לב למקרים המזעזעים שבוצעו על ידי מפגעים יהודים של שריפת משפחת דוואבשה ושריפת בית הספר הדו לשוני בירושלים".