משפחת ה'גרנאש' מורכבת מצאצא אדום, לבן ואפור, שלא רק צובעים את הכרמים, אלא גם מגוונים לנו את הטעמים. מור דניאל על הזן הנדיב שמביא אל כוס היין שלנו המון שמחת חיים...

רק שתדעו שלכבוד כמה זני ענבים פופולאריים נקבע יום חג בינלאומי - סוג של יום-הולדת שבהעדר תאריך לידה מדויק מזכיר לכולנו שהם קיימים, לא רק כדי לשמח אותנו בטעמם, אלא גם כדי שאנחנו נשמח אותם ונקדיש להם יום משל עצמם. אז פיתחו בבקשה יומנים ורשמו לפניכם: 4 בדצמבר יום הולדת לקברנה פרנק, 30 באוגוסט יום הולדת לקברנה סוביניון, 23 במאי יום הולדת לשרדונה, 17 באפריל יום הולדת למלבק, 7 בנובמבר יום הולדת למרלו ו-9 בנובמבר יום הולדת לטמפרניו. אז כן, אפשר לראות בימי ההולדת הללו עוד כלי שיווקי שמטרתו למכור לנו עוד יין, אבל אפשר גם לראות בהם ימי קרנבל ומשתה, זמן טוב לעצור לרגע וללמוד קצת על רזי הזן, במקביל לטעימה של כמה יינות המיוצרים ממנו, כי אי-אפשר ללמוד יין בלי לטעום. ביום שישי השלישי מדי חודש ספטמבר חוגגים ברחבי העולם את יום הגרנאש הבינלאומי. באיחור קל יצאתי לטעום כמה יינות גרנאש שראוי לפתוח לכבוד החגיגות.

גרנאש - לגרנאש יש המון מה להגיד ולתרום לכוס היין שלנו ולתעשיית היין המקומית (צילום: יח"צ, אסף פז, יקב ויתקין) לגרנאש יש המון מה להגיד ולתרום לכוס היין שלנו ולתעשיית היין המקומית (צילום: יח"צ, אסף פז, יקב ויתקין)

יש לי גוף נאה, אני במשקל הנכון ובעל לוק ואופי ים-תיכוני. אני גם עשיר, עמיד, קשוח, חם ועסיסי... מי אני? תשובה: גרנאש אדום, אחד מזני הענבים החשובים והנטועים בעולם שרוב השותים כלל לא טרח לעשות מולו את ההיכרות האישית הראויה לו. עד כמה מופתעים תהיו לגלות שהזן הזה עומד מאחורי כמה מהיינות הגדולים והמבוקשים בעולם ושאשכולותיו צומחים על כמה מהגפנים העתיקות ביותר באירופה?

בחסות האיחוד האירופי

בסוף המאה העשרים הוא היה לזן השני הנטוע בעולם ורוב הכרמים שלו היו נטועים בספרד ובדרום-צרפת. בשנת 2010 נטיעותיו התמעטו והוא ירד למקום השביעי, זאת בעקבות פעילות אינטנסיבית בחסות האיחוד האירופי שמטרתה להוריד את נטיעות הגפנים בספרד - תעשיית היין בעלת שטח הכרמים הגדול בעולם ביחס לשטחה. כי כשרוצים איכות חייב לוותר על הכמות (!).

הגרנאש הוא בן לממלכת אראגון, רוזן בדימוס שנבנה לתלפיות אי שם בימי הביניים בצפון-ספרד. הוא התפשט תחילה בסביבתו הקרובה וכבש לו שטחים בסביבת הפירנאים, רכס ההרים המפורסם המפריד בין חצי האיברי לבין אירופה שמהווה גבול בין ספרד לבין צרפת. כרמי הזן ניטעו באזור רוסיון שבעבר נשלטה על-ידי ספרד ובמקביל גם באי סרדיניה שנכבש גם הוא על-ידי ממלכת אראגון במאה ה-14.

הפיבוריט של האפיפיור

כרמים בפריורטאל הכרמים של ריוחה הוא התקבל רק לאחר הגעת הפילוקסרה (כינמת הגפנים) בשנת 1901. אז, בשל עמידתו, הוא נבחר להחליף המון זנים חלשים שהיו נטועים ברחבי חצי האי האיברי. במהלך המאה ה-17 הוא שם פעמיו מזרחה והתפשט אל אזור הרון: בדרום-העמק הוא הפך למולך בכרמיו הקדושים של האפיפיור וברך את יינות השאטונף דו פאפ המפורסמים בנוכחותו העזה ביינות המסורתיים המיוצרים מ-13 זני ענבים שונים עליהם, לפי חוק, הוא נבחר לשולט. נטיעותיו באזור, המהוות 70% משטח הכרמים, מעידות על מלכותו.

באשר למקומו בעולם היין החדש, עד לאמצע שנות השישים של המאה הקודמת הוא שלט בכרמי אוסטרליה, שסמנה אותו כבעל פוטנציאל להוביל את תעשייתה המתהווה (בקבקה מהזן יינות גנריים ויינות בלנד), אך זן השיראז הצליח להדיחו ובסוף שנות השבעים קיבל את המלוכה לעצמו. ויזה לארצות-הברית הוא קיבל בשנת 1989 במסגרת שיתוף פעולה בין יקב 'טבלאס קריק' לבין משפחת 'בוקסטל' המפורסמת מהשאטונף דו פאפ, שיתוף פעולה שהוליד יינות נפלאים מזני עמק הרון ובעיקר מזן הגרנאש האדום.

נדיבות ושמחת חיים

גרנאש לבןכמו משפחת ה'פינו' גם משפחת ה'גרנאש' מורכבת מצאצא אדום, מצאצא לבן ומצאצא אפור, שלא רק צובעים את הכרמים, אלא גם מגוונים לנו את הטעמים בכוס היין. במשך מאות שנים גרנאש האדום היה לזן שנהגו לערבב עם זנים נוספים. הוא הביא, ועדיין מביא, אל היין המון שמחת חיים ונדיבות שפשוט קשה לעמוד בפניה. במהלך המאה ה-17 בבורגון נהגו להביאו מהשכנים, בדרום-הרון, כדי לעבות ולהעשיר את הגוף של יינות הפינו נואר ולהוסיף להם קצת חום ואופי. כמובן שהיה זה בתקופה בה לא היו חוקים ברורים ליצור יין.

גם בדרום-צרפת ובעמק הרון (קוט דו רון) הוא נחשב לזן מתערבב, למנהיג בבלנד המסורתי שאומץ לימים על-ידי האוסטרלים שהעניקו לו את השם GSM - גרנאש, סירה/שיראז, מורבדר. בספרד הוא הפך לבן-הזוג המונוגמי של הטמפרניו בריוחה והוחזר אל הכרמים באזור היין האקזוטי והמרתק, פריוראט. תפוצתו הכל-כך רחבה העניקה לו גם הרבה מאוד שמות, למשל: קנונאו (בסרדיניה), גרנאצ'ה (בספרד), גרנאש אדום, גרנאש נואר, אליקנטה ועוד רבים נוספים. עכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם עם אלו יינות יצאתי לחגיגות יום הגרנאש הבינלאומי, אז הרי לכם התשובה:

רוזה יתיר 2016רוזה, יתיר, ישראל, 2016

גם בתעשיית הרוזה של פרובאנס מככב לו זן הגרנאש האדום, אשר קליפתו העבה וצבעו העז מאפשרים את לידתם של יינות רוזה מרעננים וטריים (באזור הקוט דה פרובאנס הוא מתערבב בדרך-כלל עם סינסאו ומורבדר). שחקן חשוב הוא גם בטאבל ובליראק המפורסמים ביינות הרוזה המורכבים שמיוצרים על אדמתם. אני בחרתי לחגוג עם הרוזה הנפלא של יקב יתיר שמורכב מענבי גרנאש (67%), מורבדר (30%) וויונייה (3%), שנבצרו מכרמי היקב ביער יתיר. תענוג של רוזה, צבע ורוד שנוטה לאדום, ארומה מעט פרחונית, חומציות נפלאה ומעט תיבול.

מחיר: 90 ₪

גראנצ'ה נגרהגראנצ'ה בלאנקה וגראנצ'ה נגרה, הרנסיה אלטס, טרה אלטה, ספרד, 2013

צמד יינות, אדום ולבן מאזור טרה אלטה, ה-DO הגבוה והדרומי ביותר באזור קטלוניה שההתעניינות בו, כמו גם ההתעניינות באזור טאגונה, השכן מן המזרח, עלתה בעקבות עלית קרנו של אזור פריוראט בחסותו של לא אחר מזן הגרנאצ'ה. ענבי הגראנצ'ה בלאנקה נצברו מחלקות כרם בוגרות וצעירות, ולאחר התסיסה התיישן היין חודשיים על שמריו. ארומה נפלאה של מלון צהוב, גוף בינוני, רעננות ומרקם מעט קרמי. גם ענבי הגראנצ'ה נגרה נבצרו מחלקות כרם בוגרות וצעירות שניטעו על אדמות חול וחימר. היין לא התיישן בחביות עץ, כך נשמר הפרופיל הרענן והפירותי של הזן. יין אקספרסיבי, טעמים של פרי אדום, רמז למינרליות וטאנינים מתקתקים ורכים. מבקר היין המפורסם רוברט פרקר העניק ליין הזה 90 נקודות.

גראנצ'ה בלאנקה. מחיר: 70 ‏₪, גראנצ'ה נגרה. מחיר: 89 ₪

גרנאש טינטורייה אל מירקלגרנאש טינטורייה, אל מירקל של מריסקל, ספרד, 2014

היין הזה בוקבק לראשונה לרגל יום ההולדת ה-120 של היקב ועל התווית שלו מתנוסס הדפס של חביות העץ שעיצב עבור היקב האמן המפורסם חוויאר מריסקל שנולד בשנת 1950 בוולנסיה, המקום בו נולד גם היין הזה. 100% ענבי גרנאש טינטורייה שנבצר מגפנים בוגרות שגילן הממוצע 35 שנה. היין התיישן 8 חודשים בחבית עץ אלון צרפתי. טעמי דובדבן ושזיף שחור, חומציות נעימה, מרקם מחוספס, מינרלי מעט ומעושן.

מחיר: 65 ₪

לה טראסס, אלווארו פאלאסיוס, ספרד, 2015לה טראסס, אלווארו פאלאסיוס, ספרד, 2015

אלווארו פאלסיוס הוא אחד מהיצרנים החשובים והמרתקים של ספרד, זה שעומד מאחורי הרנסנאס של אזור היין האקזוטי, פריוראט. בן למשפחת ייננים מריוחה שעשה סטאז' ב'שאטו פטרוס' ומברך אותנו ביינות שאי-אפשר לשבת בשקט כאשר הם בסביבה. לה טראסס הוא חיבור נפלא בין ענבי גראנצ'ה טינטה, קאריניאנה ומעט קברנה סוביניון שנבצרו מכרמים שניטעו על אדמת צפחה קטלנית מסורתית (Llicorella). היין התיישן שנה בחביות עץ אלון צרפתי משומשות, 80% בשימוש שני ושלישי. גוף מלא, באף ארומה של פריחה סגולה, מרקם קטיפתי, המון טוהר וסיומת ארוכה ומענגת. יין פשוט מרגש!

מחיר: 215 ₪

מנוט, מאס מרטינט, ספרד, 2015מנוט, מאס מרטינט, ספרד, 2015

פאלסיוס לא היה יכול להחיות את כרמי הגראנצ'ה בפריוראט לבד, הוא עשה זאת ביחד עם "חבריו למשק", רנה ברבייר (יקב קלוס מוגדור) ולואיס פרז (יקב מאס מרטינט). אז החלטתי לצרף לחגיגות גם יין מהמרתף של היקב האחרון, שמובל היום על-ידי הבת והייננית המוכשרת, שרה פרז. לא בכדי היא עומדת מאחורי כמה מהיינות הספרדיים היותר מבוקשים על המדף. המנוט הוא בלנד של 40% גרנאצ'ה, 20% קריניאנה, 30% סירה, 10% מרלו, שהתיישן 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי בנפח 300 ליטר (30% חדשות). ליין גוף בינוני, טעמי ליקריץ ואוכמניות וסיומת מעט מתובלת. ביטוי נפלא לאקזוטיות שביינות האזור הזה.

מחיר: 100 ₪

קוט דו-רון, ז'אן לואי שאב, צרפת, 2015קוט דו-רון, ז'אן לואי שאב, צרפת, 2015

פרט ליינות סירה משובחים מגבעת ההרמיטאז' שבצפון-הרון מייצר ז'אן לואי שאב, אחת האגדות של העמק, גם את היין הזה, שמוכיח שגם קוט דו רון בסיסי, אם הוא מגיע מהידיים הנכונות, יכול להיות ערב לחך ובעל פוטנציאל יישון לא רע בכלל. בלנד של ענבי גרנאש וסירה (אגב, רוב ענבי הסירה ליין הזה הגיעו מכרמים בצפון עמק הרון!) ביחס זהה. ליין שהתיישן כשנה בחביות עץ אלון מבורגון (228 ליטר), גוף בינוני, אלגנטי, דחוס ומעט אניסי וחרפרף בסיומת שלו.

מחיר: 110 ₪

שאטונף דו פאפ, קווה טרדיסיון, כריסטיה, צרפת, 2015שאטונף דו פאפ, קווה טרדיסיון, כריסטיה, צרפת, 2015

השאטונף הוא היין החשוב של דרום-עמק הרון הצרפתי ואחת מהפסגות של זן הגרנאש. אז נכון שלפי המסורת באזור הזה מערבבים אותו ביחד עם 12 זנים נוספים, אך יש גם לא מעט יצרנים שעושים לו כבוד גדול ומעניקים לו מעמד של יין גנרי. אחד מהם, נמצא כאן לפניכם והזמנתי גם אותו להצטרף לחגיגה. היין יוצר מ-100% ענבי גרנאש שנבצרו מכרמים באזור השאטונף דו פאפ, כאשר 50% מהיין התיישן בחביות עץ למשך כשנה והיתר במכלי בטון מסורתיים. יין בעל גוף בינוני, פרי שחור עסיסי וחומציות נעימה. ביטוי נפלא לזן ולמגמה הרווחת באזור הזה לייצר גם שאטונף מונגש יותר.

מחיר: 145 ₪

פול מאס, גרנאש אדום, צרפת, 2015פול מאס, גרנאש אדום, צרפת, 2015

הגרנאש הוא גם שחקן מוביל ביינות לנגדוק-רוסיון. אזור היין הגדול של צרפת ששוכן בדרומה. את יינותיו של פול מאס אפשר לתאר במשפט אחד – תמורה בלתי רגילה למחיר. הסוד שחבוי בהם הוא איפוק ואלגנטיות באזור שבקלות אפשר לחטוא לאקספרסיביות ולמוחצנות. ענבי הגרנאש נבצרו מגפנים בוגרות בדרום צרפת. 80% מהיין התיישן בעץ אמריקאי, 20% בעץ צרפתי. גוף בינוני, ארומה וטעמים של פירות יער, רמז ונילי וסיומת נעימה.

מחיר: 52 ₪

ויתקין גרנאש לבן, 2016ויתקין גרנאש לבן, 2016

היין הזה נכנס לרשימה של היינות שג'נסיס רובינסון, מבקרת היין הבריטית המפורסמת, דרגה ואהבה עת שבקרה בארץ לאחרונה. אז אולי קטונתי לדבר עליו, אך הוא בהחלט שווה כל שבח ודבר תהילה. הענבים נבצרו מכרם בגליל העליון הנטוע על מורדות הר מירון, אדמת גיר וטרה-רוסה וללא השקיה. ביין הזה יש בעיקר ענבי גרנאש לבן, אך גם מעט ענבי רוסאן (10%). חלקו תסס בחביות עץ אלון צרפתי (500 ליטר), חלקן חדשות וחלקן משומשות, כך התקבלו רעננות וטריות לצד עומק, מורכבות ומרקם קרמי. גוף בינוני, פרי נפלא, ארומה פרחונית לבנה, מורכבות וסיומת מענגת. יחיד במינו בנוף שלנו.

מחיר: 125 ₪

ויתקין גרנאש אדום, ישראל, 2015/14ויתקין גרנאש אדום, ישראל, 2015/14

ויתקין הוא יקב משפחתי שתחת ניצוחו של היינן המוכשר אסף פז עושה הרבה כבוד לזני הענבים הים-תיכוניים. בשקט, בשקט, לפני כולם ובלי לעשות הרבה רעש, הניף היקב הזה את דגל הים-תיכוניות והיה הראשון לבקבק יינות איכות מזני ענבים ים-תיכוניים שאותתו לכולם שבהם טמון הפוטנציאל. ענבי הגרנאש נבצרו מכרם קטן הנטוע בהדליית גביע, על מדרון מתון על גדות נחל סמוך למושב עמיקם, אדמת גיר וחרסית עשירה בחלוקי נחל וללא השקיה. יישון שנה בחביות עץ אלון צרפתי, 50% חדשות. מדובר ביין שבוקבק בכמות קטנה מאוד, פחות מאלף בקבוקים ופשוט שווה לשים את היד עליו. גם בציר 2014 וגם 2015 מבטאים איזה פסגה אליה הזן הזה צריך לשאוף באזורנו. גוף בינוני, טעמים של פירות יער וקינמון, בציר 2015 רענן וחומצי יותר.

מחיר: 140 ₪

גשם אדום, שאטו גולן, 2015גשם אדום, שאטו גולן, 2015

גשם, גשם, בוא. אי-אפשר להצדיע לזן הגרנאש בלי להזמין את יינות גשם (רוזה, לבן ואדום) של יקב שאטו גולן. סדרה שעושה המון כבוד לזן הזה ולזני ענבים נוספים, בני המשפחה הים-תיכונית. בחרתי לצרף לחוגגים את הגשם האדום שכבר שנים (החל משנת 2005) מעשיר את מדף היין הישראלי בעשייה מיוחדת במינה. בלנד של 42% ענבי מורבדר, 29% ענבי גרנאש ו-29% ענבי סירה שנבצרו מכרם שאטו גולן, כ-400 מטר מעל פני הים, קרקע בזלתית, עשירה בחרסית. היין התיישן 12 חודשים בחביות עץ צרפתי גדולות (בין 350 ל-500 ליטר). הגרנאש מביא טעמי פרי ותבלין מתוק ומאריך את הסיומת של היין הזה, המורבדר מוסיף ארומה פרחונית והסירה טעמי פרי וזית שחור. כמה טוב שיש את היין הזה לתעשייה הישראלית!

מחיר: 220 ₪

אינטגריטאז', אינספייר, טפרברג, 2016אינטגריטאז', אינספייר, טפרברג, 2016

חוגג מקומי אחרון שצורף לחגיגות הוא האינטגריטאז' של יקב טפרברג. בלנד של זני ענבים ים-תיכוניים: 40% גרנאש (כרמים בעמק איילון), 30% סירה (כרמים בעמק איילון), 15% מורבדר (כרמים בכרמי יוסף) ו-15% קריניאן (כרמים באזור גדרה). היין התיישן 8 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי משומשות. עבודה נהדרת של שימור הפרופיל של כל אחד מהזנים. פירותיות עשירה לצד טעמי תבלין מתקתק ומרקם רך שמאוד מחמיאים ליין הזה.

מחיר: 60 ₪

אז איך מסיימים חגיגה כל-כך צבעונית ומשמחת? מבינים שיש עוד המון יינות לשתות ולכלול ברשימת המוזמנים העתידית, מפנימים שלזן הזה יש המון מה להגיד ומה לתרום לכוס היין שלנו ולתעשיית היין הישראלית ומרעננים את מקרר היין הביתי שלנו בכמה יינות גרנאש שיגרמו לנו להיזכר בכל הטוב שיש לעולם היין להציע לנו.