מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, ודובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, קיימו היום (חמישי) תדריך לעיתונאים בנושא התמודדות צה"ל עם נגיף הקורונה, ולהשפעתו על הפעילות המבצעית של הצבא.

"גייסנו כאלפיים אנשי מילואים למשימות השונות. אתמול החליט הרמטכ"ל על ביטול תעסוקה מבצעית של שלשוה גדודים בסוף אפריל, את התעסוקה יבצעו גדודים סדירים שנקצר להם את תקופת האימונים", אמר תא"ל זילברמן, והוסיף: "היום התבצע גיוס צנחנים, ועד אמצע השבוע הבא נסיים את הגיוס הקרבי".

הוא הוסיף כי צה"ל הקים מערך היסעים פנימי, הכולל כ-260 אוטבוסים המופעלים מדיי יום. 25 חיילים נוסעים בכל אוטובוס, לצד מפקד המתשאל את העולים לאוטובוס. בכך מתאפשרת הגעת חיילים לבסיסים בימים בהם התחבורה הציבורית מצומצמת. זילברמן התייחס גם למעבדה לבדיקות קורונה שהחלה לפעול בבסיס צריפין שלשום: "עד עכשיו בדקנו בה 140 בדיקות, צופים להגיע מחר ל-300-350 בדיקות ביום. רוצים להגיע לכ-500 בדיקות ביום. החל מאמצע השבוע הבא נוכל לבדוק כל חייל שמפתח תסמינים תוך 24 שעות".

בנושא הביטחוני, אמר זילברמן כי קיימות התרעות מודיעיניות בחלק מהזירות גם בתקופה זו, וההתנהלות אינה שונה מאשר בימים רגילים.

אלוף ידעי סקר את פעילות פיקוד העורף מאז פרוץ המשבר: "הדבר הראשון והחשוב ביותר זה הסיוע למערכת הביאות למד"א ולמערכת עצמה. מד"א זה שבוע שני מתגברים את מוקדי מד"א בקרית אונו ואצלנו בבסיס, 300 חיילים, רובם חובשים, שנותנים מענה טלפוני. אנחנו מסייעים בארבעה מוקדים של מד"א כמו הדרייב אין. פתחנו 32 שמרטפיות לאנשי מערכת הבריאות ואנחנו ערוכים לעוד".

"מערכת הבריאות היא המנחה המקצועי אבל לקחנו על עצמנו אחריות בתחום ההסברה, לסדר את ההנחיות כך שתהיינה פשוטות לאזרחים. הפעלנו את מוקד 104 לטובת מענה לאזרחים. אתמול היו מעל 12,000 פניות, הדבר היחודי שקורה במקרה הזה שהעבודה מאחורי המוקד היא עבודה משותפת עם משרדי הממשלה השונים. הקמנו מרכז סיוע לאומי שבתוכו יש את משרדי המשלה הרלוונטים עם מחזות פיוקד העורף ועוד 23 ארגוני מתנדבים המסייעים לנו. אנחנו עובדים עם הרשויות ותיאום מלא עם משרדי הממשלה, מסייעים היכן שנדרש", הוסיף ידעי.

"אנחנו עוסקים גם במשימת הבידוד וחזרת השבים לארץ עד עכשיו פתחנו חמישה מלונות. אנחנו עתידים להיכנס לאירוע מאוד מורכב, של לפחות אלפים שנידרש לבודד אותם למשך תקופה", העריך ידעי, והמשיך: "הרעיון סביב הסיפור הוא לבודד את האוכלסייה המבוגרת. יש בנוסף עוד לא מעט אוכלסיות שזקוקות לסיוע באוכלסייה חלשה. אנחנו במהלך הימים האחרונים מיפנו את האכולסיות הללו. יש לצד התוכנית הזו שיתוף פעולה מלא עם משרד הרווחה והרושויות המקומיות. נהיה ערוכים לבצע את המישמה הזו ואני מעריך שהיא תחל החל מיום ראשון. עד אז אנחנו ממשיכים בהכנות לכך".

ידעי התייחס גם למצב בחברה האזרחית, ואמר כי פיקוד העורף יכול להפעיל אזרחים לצד החיילים, ולסייע לכמה מהאנשים שאיבדו את עבודתם בזמן המשבר.

קורונה - שאלות ותשובות