מנהל "מגן ישראל" פרופ' רוני גמזו כינס הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים בה העביר תדרוך לתקשורת בטרם עזיבתו את תפקידו והעברתו לפרויקטור הקורונה החדש - פרופ' נחמן אש.

בפתח דבריו, ציין הפרופ' את החשיבות שהוא מייחס לשקיפות ושיח עם הציבור. "תמיד לדבר עם הציבור, עם העיתונאים ולתת הסברים ותמונת מצב. זה הדבר החשוב ביותר באירוע הזה. החשיבות הגדולה כל הזמן לתת הסברים ולענות על שאלות. נפרדתי באמירת תודה לקבינט הקורונה של ממשלת ישראל". 

על מערך החקירות האפידמיולוגיות אמר גמזו כי "מערך החקירות צריך להשתפר, הוא עדיין לא באופטימום שצריך להגיע אליו. יש לנו מערכת קטיעה טובה אבל היא קוטעת 25-20 אחוזים. צריך להגיע ל-45%. עבדתי על זה עם פיקוד העורף ואני מאמין שנחמן (אש) ימשיך לעבוד על זה".

"הגברת הניהול הדיפרנציאלי - בעיני זה הניהול הנכון של מגפה כל כך מורכבת, גם בהקלות והגבלות", אמר גמזו והוסיף: "מעת לעת זה נכנס לסגר או כתר וזה יוצא. כולם כבר מקבלים את זה ומבינים שזה כלי למניעת התפרצות. שימוש בטכנולוגיות - לא נעשה מספיק שימוש בטכנולוגיות לאיתור מגעים ואכיפת בידוד. אלו היעדים שאני ממליץ לנחמן או לכל מי שייקח את התפקיד הזה מכאן ואילך".

על בדיקות אבחון הקורונה אמר, כי "לישראל יש יכולת בדיקות של 13 אלף למיליון אנשים - הגבוהה ביותר בעולם. זה מודיעין מדהים שחייבים להשתמש בו כל יום, אחרת מבזבזים אותו ומקדם ההדבקה גדל כשלא בודקים מספיק.ריבוי בדיקות זה השכפ"צ של הקורונה, אלו המדינות המצליחות ושם אני רוצה להיות. עם מאה אלף בדיקות ביום אנחנו מסודרים. זה משמעותי להכל - גם לקיצור ימי הבידוד. זאת הדרך ועליה אני רוצה שאש, כל התשתית שהקמנו כאן וכל מי שיודע לדגום במדינת ישראל - שיערוך בדיקות".

פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך: לשכת העיתונות הממשלתית)
פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך: לשכת העיתונות הממשלתית)

לאחר מכן התייחס הפרויקטור היוצא לתוכנית הרמזור שהגה ואמר כי "הרמזור חי ומונע התפרצויות במדינת ישראל. כל דבר שקורה במדינת ישראל בניהול המגפה הזו פועל לפי הרמזור. הרבה מדברים שתוכנית הרמזור נכשלה ולא הצליחה. מי שחושב שאפשר לנהל את המגפה הזו מלמעלה, ברמה הלאומית, לא מבין בקורונה".

עוד ציין גמזו, כי לפני כניסתו לתפקיד, משבר הקורונה "לא תמיד היה מנוהל עד הסוף". לאור זאת, טען הפרופ', "החשיבות הגדולה ביותר הייתה לנהל. להקים מטה מסודר שהוא לא משרד הבריאות, לא הממשלה ולא הצבא. על האכיפה וההרתעה אמר, כי "הייתה הרבה עבודה טובה של המשטרה, אבל עדיין ההצלחה הייתה חלקית. חייבים לבקש מהציבור דברים תמיד, ולתת לו דברים. צריך להעביר מידע מסודר".

על האפשרות להטיל עוצר לילי אמר גמזו כי "האפקט של עוצר לילי בהפחתת מקדם ההדבקה בסיטואציה הקיימת מועטה מאוד - לא בטוח שיש דוגמה למדינה שנמצאת ברמת סגירה כמו שלנו ומטילה עוצר. אני לא חושב שסגר הוא הבטחה, אני אמרתי שאעשה הכל כדי להימנע מסגר ואני לא חושב שסגר זו אסטרטגיה. אמרתי זאת ואני עומד מאחורי זה. ברגע מסוים שהתחלואה עולה וממריאה צריך לדעת לקבל את ההחלטה ושם ידעתי לקבל את ההחלטה להמליץ על הגבלות נרחבות בכל מדינת ישראל".

הפרופ' המשיך והעיד על עצמו כעל "אדם שלוקח ובונה את הכלים", והוסיף: "זה מה שעשיתי לאורך מאה הימים הללו". לדבריו, "זה לא היה הכלל, פה ושם קרה ששיקולים פוליטיים גברו על המקצועיים. כשלך יש שיקול מקצועי שאתה מאמין בו, למשל פתיחת מערכת החינוך בערים אדומות, אמרתי שעל זה אני לא מוותר ונאבק על זה. ככה לדעתי צריך לפעול, יש מקרים פחות אדומים שנמצאים על הגבול".

על נושא החזרה ללימודים אמר מנהל "מגן ישראל" היוצא, כי "אני חושב שלמדנו שאת שנת הלימודים יש לפתוח בצורה יותר בטוחה וזה מה שעשינו בפתיחה המחודשת. פתחנו את כל המסגרות בבת אחת, הפתיחה הנכונה היא הדירוג וזה מה שאנחנו עושים עכשיו.  בעולם יש הרבה חילוקי דעות וויכוחים על תפקיד מערכת החינוך בהפצת המגפה. לפתוח את כל מערכת החינוך בבת אחת זה מעשה שלא הייתי חוזר עליו. אולי ילדים הם לא המדביקים הכי גדולים, אבל המערכת הזו כן מאפשרת הפצה והדבקה ותזכרו - כל גיל מדביק כל גיל".