פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו סיים היום (חמישי) את תפקידו כמנהל "מגן ישראל" ובמקומו נכנס לתפקיד הממונה החדש, פרופ' נחמן אש. בטקס הפרידה שנערך סיפר גמזו על התקופה הלחוצה שעבר כממונה הקורונה ועל ההישגים שהושגו, ושר הבריאות יולי אדלשטיין הכריז על כניסתו לתוקף של מתווה קיצור ימי הבידוד. 

במהלך דבריו, אמר גמזו כי מעולם לא קיבל כתב מינוי לתפקיד ממונה הקורונה - וכי ככל הנראה לעולם לא יהיה אחד. "בנקודת משבר כזו בנקודה כל כך קשה, כשיש גם שבירת אמון בחלק מההנהגה, פקפוק, שזה אירוע ענק למשרד הבריאות שאני מכיר כל כך טוב ושותף לבנייתו לפני עשור", הסביר גמזו, "בשלב הזה אתה לא עוסק בקטנות של מחפש כתב מינוי או סמכויות, אתה לוקח את מה שאתה יכול ואת היכולות שלך ומביא את ההובלה וכושר הביצוע שאתה יודע ואת ההנהגה שאתה מכיר, כי אתה יודע שבסופו של דבר כולם במשרד הזה רוצים לעשות טוב. ואז אפשר למצוא את הדרך לפתרונות להכול, כי כשקוראים לך לדגל אירוע של פעם במאה שנה אתה פשוט מתייצב בלי לשאול שאלות".

"כתב סמכויות, כתב מינוי - אין וכנראה גם לא יהיה", הוסיף גמזו. "פרויקטור הקורונה חייב להגדיר את אסטרטגיית המאבק, את המשימות, להקים ולתחזק מערכת תפעולית של כלים ואמצעים להשגת המטרות. הוא חייב לשלוט בפרטים ולרתום אליו את אנשי המקצוע הרחבים בכל תחום. אבל הוא חייב לעשות זאת עם משרד הבריאות והדרג הניהולי וגם עם פיקוד העורף. הוא לא מנהל את מנכ"לי המשרדים ובטח לא את האלופים. חייב לעבוד איתם ביחד לצידם ולהנהיג, אבל הכול בסופו של דבר כתף אל כתף לא אחד לפני השני. אין דרך אחרת".

"נכון שזה שדה קרב מלא מוקשים בכל פינה עם הרבה מאוד מורכבויות, אתה מקבל תקיפות, עקיצות וציניות, אבל אתה מקבל גם פרגון מהעם, אתה יודע שבסופו של דבר במערכת הזו יש הרבה מאוד הוגנות ובמשרד הזה גם בדרג הפוליטי", המשיך. "הלוחמים הטובים ביותר צריכים להיות בחזית ולא לשאול שאלות, זה הקודים של אנשי הצבא וגם שלנו האזרחים".

"אסור בשום אופן שאנשי המקצוע יחששו להגיע לזירה הציבורית. אסור שהם יחששו להתחכך בפוליטיקה, אסור שאנשי מקצוע ימצמצו בהתנגשות שקיימת לעיתים בין מקצועיות ניהולית לבין פוליטיקה. אסור שנראה חולשה וניסוג, גם כשיש הקרבה אישית - ויש כזו, תאמינו לי. הזירות הציבוריות במדינת ישראל חייבות למשוך את המקצוענים בכל תחום, בטח במשבר שכזה. לא עושים הנחות, כולם מגיעים, להיעזר בהם". 

"ברמה האישית, אלו היו מאה ימים מאתגרים וסוחטים מכל בחינה, עברתי הכול, גם בידוד. דרשו ממני את כל תעצומות הנפש שיש לי, לא ידעתי מאיפה עוד להביא אבל כנראה שיש לי כמה מחסנים כאלו", סיפר גמזו. "מצאתי חיזוק מעם ישראל וזה חשוב, החיזוק הזה מהעם, כמעט בכל פינה, שני שליש מתושבי המדינה, גם ביישובי החברה הערבית והחרדית, משם באמת משם קיבלתי את החוסן והכוח להמשיך במאבק הקשה הזה".

"ואני אומר לנחמן  - זו הדרך, להמשיך להיות מחובר לציבור כי משם מקבלים את הכוח. עם ישראל על כל זרמיו וגווניו מחפש בסך הכול אמת, כנות, צניעות, שיח מקצועי בגובה העיניים. הוא מחפש אדם שמזדהה כל הזמן עם הקשיים והבלבול של הציבור ולא מתרץ כל הזמן ומנסה להוכיח שאנחנו לא טועים אלא העם טועה, כי העם הרבה יותר חכם".

פרופ' רוני גמזו, איימן סיף ופרופ' נחמן אש בביקור בכפר ברטעה (צילום: מזאווי פרסומאים, הסברה של משרד הבריאות)
פרופ' רוני גמזו, איימן סיף ופרופ' נחמן אש בביקור בכפר ברטעה (צילום: מזאווי פרסומאים, הסברה של משרד הבריאות)

"יש לנו את התשתית הביצועית הטובה והמדויקת ביותר בעולם המערבי"

"במלחמה צריך מערכת שונה מזו שיש במשרד בדרך כלל, אבל ביחד בנינו מערכת ניהולית מדויקת ומתפקדת למאבק בקורונה. גאה מאוד בהערכות המצב שלנו, הבאנו אותם לרמה הכי גבוהה שאני מכיר בעולם. אין דברים כאלו בעולם, הערכות מצב שיורדות לפרטים, שיכולות לנתח ולהבין עשרות משימות בשעה וחצי, לפעמים יותר מכך", אמר גמזו בגאווה.

"יש לנו ואני אומר זאת באחריות - יש לנו את התשתית הביצועית הטובה והמדויקת ביותר בעולם המערבי, גם באופרציה כאן, גם בפיקוד העורף וגם במערך קטיעת שרשרת ההדבקה הטוב בעיני בעולם וגם מערך הבדיקות הטוב ביותר בעולם בהיקף הגדול ביותר בעולם, 13 אלף בדיקות למיליון, לא מכיר מדינה שזה היקף הביצוע האפשרי שלה". 

"אז אם צריך לרקוד עם הקורונה, תפרנו לנו נעלי ריקוד ויש לנו כוריאוגרפיה שחייבת להצליח. כי ניהול החיים לצד הקורונה בגל שני ובמיוחד באסטרטגיית יציאה מחייב החלטות אמיצות והתבססות על תשתיות מאורגנות. גם אם נצטרך לרקוד בשולי הרחבה - להיות אמיצים ולעשות זאת. אפשר גם לעשות פה ושם פירואטים".

"גם בתי החולים וקופות החולים, העיניים הבורקות של הצוות נותנות לך את הכוח להמשיך ולהצליח. יש לנו מערכת בריאות נהדרת ועם נהדר למרות כל הקשיים של פרנסה העם מתנהג באחריות ובמתינות עם כל ההפרות פה ושם זה עם אחראי וראינו את האחריות שלו בארבעה שבועות של סגר בגל השני. נותן לנו ולכם להמשיך במרץ ובעשייה היומיומית. כמובן אשאר חייל במערכה הזו ואמשיך לעמוד לרשות ראש הממשלה, הקבינט, שר הבריאות ופרופ' נחמן".