ראש הממשלה, נפתלי בנט, שר הבריאות, ניצן הורוביץ', ושר התיירות,יואל רזבוזוב, אישרו היום (חמישי) את מתווה מדיניות התיירות והכניסה לישראל. התקנות יובאו לאישור הממשלה בהמשך ויעודכן בהתאם להתפתחויות ולגילוי וריאנטים חדשים

על פי המתווה שאושר, התיירים שיהיו רשאים להיכנס לישראל הם:

  1. זרים שחוסנו בשני חיסונים של פייזר, וחלפו 7 ימים או יותר מהחיסון השני ביום כניסתם לישראל (אך לא יותר מ-180 יום בעת עזיבתם את ישראל).

  2. זרים שחוסנו בשני חיסונים של מודרנה, אסטרהזניקה, סינובאק וסינופארם, וחלפו 14 ימים או יותר מהחיסון השני ביום כניסתם לישראל (אך לא יותר מ-180 יום בעת עזיבתם את ישראל).

  3. זרים שחוסנו בחיסון אחד של יאנסן וחלפו 14 ימים או יותר מהחיסון ביום כניסתם לישראל (אך לא יותר מ-180 יום בעת עזיבתם את ישראל).

  4. זרים שחוסנו במנת דחף של פייזר, וחלפו 7 ימים או יותר מהחיסון ביום כניסתם לישראל.

  5. זרים שחוסנו במנת דחף של מודרנה, סינובאק, אסטרהזניקה, יאנסן, וחלפו 14 ימים או יותר מהחיסון ביום כניסתם לישראל.

  6. זרים שהחלימו אשר מציגים אסמכתא לתוצאה חיובית בבדיקת NAAT (בדיקה מולקולרית דוגמת PCR) וחלפו 11 יום או יותר מהבדיקה ביום כניסתם לישראל (ולא חלפו יותר מ-180 יום ביום עזיבתם).

  7. זרים שהחלימו וקיבלו לפחות מנה אחת מהחיסונים שאושרו על ידי ארגון הבריאות העולמי.


עוד אושר מתווה כניסת קבוצות שיקבלו פטור מבידוד על סמך התנהלות כקפסולה. על המתווה, הקבוצה צריכה לכלול תיירים שהתחסנו בחיסון שאושר על ידי ארגון הבריאות העולמי. הקבוצה המוגבלת לעד 2,000 איש, תתנהל  כקפסולה, ללא זמן חופשי ועם הגבלות על הסתובבות במקומות בהם ישנו סיכון מוגבר להדבקה. 

כמו כן הקבוצה כפופה לבדיקת אנטיגן יומית או בדיקת PCR, פעם ב-72 שעות למשך 14 יום מהכניסה לישראל ובתנאי שהתיירים לא שהו במדינה אדומה או מדינה באזהרת מסע חמורה ב-14 הימים שקדמו לכניסתם לישראל.

מנגד, בעלי עסקים קטנים בתחום האירוח הביעו חשש לקראת כניסתם המחודשת של תיירים לישראל החל מה-1 בנובמבר, והדרישה לחייבם בבדיקות אנטיגן. 

בהתאחדות המלאכה והתעשייה המהווה גוף יציג לעסקים הקטנים, סבורים שדרישה זו עלולה להמשיך ולפגוע בהיקף התיירות הצפויה להיכנס למדינת ישראל וכפועל יוצא מכך בהיקף הכנסות בעלי המסעדות והברים, שכן הדרישה לביצוע של בדיקת אנטיגן כל 24 שעות מקשה על ההתנהלות היומיומית של התייר ועשויה לגרום לו להדיר את רגליו מכותלי המסעדות והברים כך שבסיכום כולל נפגעים כולם מהמדינה ועד למסעדן בקצה.

לילי בן שלום, יו״ר ענף המסעדנות בהתאחדות המלאכה והתעשייה מסרה: ״מדובר על מצב אבסורדי בו של תייר שרוצה להגיע למסעדה/בר ולשהות בחלל הסגור צריך לעבור בדיקת אנטיגן. אחרת, אין ברקוד שניתן לסרוק לו כפי שעושים עם בעלי התו הירוק. מה שאומר, שבעוד שבוע וחצי כשיפתחו את השמים ואמורים להגיע הרבה יותר תיירים, עדיין העסקים שלנו יפגעו כיוון שמכריחים את בעליהם לבצע בדיקת אנטיגן כל יום אם רוצים לשבת בחלל סגור. עלות יומית ממוצעת של בדיקת אנטיגן עומדת על 52 ש״ח לתייר עוד לפני שיצא. אין גבול לניתוק״.

ההחלטה על המתווה החדש מגיעה לאחר ההתייעצות שקיים אמש ראש הממשלה בנט עם שר הבריאות, בכירי משרדו וממונה הקורונה פרופ' סלמאן זרקא. בדיון הציגו גורמי המקצוע בפני ראש הממשלה את המידע שיש בשלב זה בעניין הווריאנט החדש, שמסוגו התגלו עד כה מקרים בודדים בישראל.

בנט הדגיש, כי יש לעקוב באופן הדוק אחרי ההתפתחויות ולפעול באופן מהיר על מנת לשמור על ההצלחה עד כה בהתמודדות עם הנגיף. בתום הדיון הוא הנחה על התמקדות בכל מקרה של הזן החדש בישראל עם חקירה אפידמיולגיות מוגברת, וכן על יצירת קשר עם מדינות בהן הווריאנט קיים לבירור ושיתוף מידע.

זן הדלתא החדש. צילום: רויטרס

כמו כן, לפני כיומיים דווח בחדשות 12 כי , ישראל מתכוונת להכיר בקרוב במחוסנים בחיסון 'ספוטניק V' הרוסי, אשר יתיר לתיירים רוסים לבקר בישראל בכפוף לבדיקה סרולוגית בנתב"ג, אולם על פי המתווה החדש, מתחסנים בחיסון זה אינם נכללים ברשימה. ראש הממשלה נפתלי בנט לחץ בחודשים האחרונים על שר החוץ יאיר לפיד, ועל יואל רזבוזוב בעניין ודוחף לאשר זאת במהרה.

מנגד, משרד הבריאות לא מביע התלהבות מהרעיון, וזאת מפני שיעילותו מוטלת בספק ואינו קיבל עדיין אישור של ה-FDA. התנגדותו של המשרד הגיעה לאחר שבחודש יוני האחרון מפתחי החיסון הודיעו כי הוא נמצא יעיל פחות נגד וריאנט הדלתא של הנגיף.