משרד הבריאות הודיע היום (חמישי) כי במסגרת בדיקת ריצופים חוזרת, התגלו חמישה מקרים נוספים "ותיקים" של הוואריינט AY4.2 בישראל. כאמור, בעקבות גילויו בחוזר בנער בן 11 שחזר ממולדובה, נבדקו מחדש בדיקות שסווגו בחודשים האחרונים כזן הדלתא, ואותרו חמישה מקרי תחלואה "ותיקים" בסיווג החדש.ממשרד הבריאות נמסר: "אנחנו עוקבים באופן שוטף אחר כל סוגי הווארינטים והתפתחותם, ונמשיך לעדכן את הציבור במידע".

כזכור, פרופ' גליה רהב אמרה אמש בראיון לבן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM כי "הווריאנט החדש הגיע לישראל כבר בחודש יולי". היא הוסיפה: "אנחנו עדיין לא יודעים עליו מספיק, בינתיים ידוע שמדובר בשתי מוטציות חדשות בזן דלתא, וששמונה אחוזים ממקרי התחלואה בבריטניה הם מהזן הזה".

היא הדגישה כי ככל הנראה, הוא אינו מדבק יותר מהדלתא, שכן לא נרשמה עלייה בתחלואה. "נבדק האם החיסון יעיל במקרה הזה", הוסיפה פרופ' רהב, "כנראה שהוא לא גורם למחלה קשה יותר, אבל צריך ללמוד את הנושא. זה רק מדגיש את החשיבות של בדיקת כלל השבים מחו"ל, כדי למנוע כניסת זנים חדשים".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ערך אתמול התייעצות בעניין, ביחד עם שר הבריאות ניצן הורוביץ, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס, ממונה הקורונה פרופ' סלמאן זרקא וגורמי מקצוע נוספים. בדיון הציגו גורמי המקצוע בפני ראש הממשלה את המידע שיש בשלב זה בעניין הווריאנט החדש.

בנט הדגיש, כי יש לעקוב באופן הדוק אחרי ההתפתחויות ולפעול באופן מהיר על מנת לשמור על ההצלחה עד כה בהתמודדות עם הנגיף. בתום הדיון הוא הנחה על התמקדות בכל מקרה של הזן החדש בישראל עם חקירה אפידמיולגיות מוגברת, וכן על יצירת קשר עם מדינות בהן הווריאנט קיים לבירור ושיתוף מידע. כמו כן, הוחלט על עדכון מתווה התיירות שיוצג מחר לראש הממשלה בהתאם למידע הקיים בעניין הזן החדש.

עוד עלתה מהדיון ההחלטה על שיתוף המידע הקיים בישראל עם מדינות נוספות בעולם, בדגש על אירופה, והגדלת יכולת הריצוף הגנטי באופן משמעותי על מנת להגדיל את יכולות איסוף המידע.