טוב לדעת: הבננה היא אחד מהפירות הפופולריים בישראל ובעולם, ונחשבת לפצצה של אנרגיה, מלאה באשלגן ומכילה סוכרי פירות בריאים העוזרים לפעילות גופנית וכן לתנועות מעיים תקינות. בפינת "טוב לדעת" בתוכניתה השבועית של הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, היא בחרה 7 עובדות ייחודיות על הפרי הצהוב שאסור לכם לפספס. 

חסרה לכם מסת שריר? זה מה שאתם צריכים לאכול | ד"ר מאיה רוזמן

1. ללא ריסוס

אחד מהדברים שאנחנו חוששים מהם בעת אכילתם של פירות הוא הריסוס. האם הפרי זקוק לשטיפה רצינית לפני מאכל אדם, או שהוא בכלל לא עובר את התהליך הכימי שנועד להגן עליו ממזיקים? רוזמן הסבירה: "הצמח הזה לא עובר ריסוס בכלל". היא שיתפה: "אם אתם בחו"ל אתם יכולים לקחת, בניגוד לתפוח שצריך לשטוף, כי זה כבר נחשב אוכל סטירילי".

2. אחוז סוכר גבוה

הדיאטנית המומחית הסבירה כי אמנם ביחס לפירות אחרים הוא נחשב מתוק יותר, אבל הוא נמצא במקום טוב באמצע: "אחוז הסוכר בבננות הוא קצת יותר מאשר רוב הפירות, טיפה יותר, 12 אחוז סוכר". היא נתנה דוגמה: "למשל תפוח או אגס אפרסק זה 10-9 אחוז, אבל זה עדיין פחות מענבים, מנגו או דובדבנים".

בננות (צילום: אינג אימג')
בננות (צילום: אינג אימג')

3. חלשה בוויטמינים - חזקה במינרלים

רוזמן הסבירה: "בננה מכילה ממש מעט ויטמינים, מעט ויטמין C, כמעט ואין ויטמין A אבל הרבה יותר מינרלים מפירות אחרים – ברזל, אבץ, אשלגן שדרוש ללחץ הדם אפילו יותר מתפוח אדמה".

4. עוזרת לבטן לעכל

זו לא רק שמועה, בבננה מסתתרים רכיבים שבאמת יכולים לעזור לתהליך העיכול: "הבננה מכילה סיבים תזונתיים שמסדירים את פעילות המעיים", הסבירה הדיאטנית. "היא יכולה לעזור במצבים של שלשול, אבל זה לא אומר שהיא גורמת לעצירות".

5. עשירה במגנזיום

האם בננה עשירה במגנזיום כמו שאומרים בחדר הכושר? מספיק שתאכלו 10 בננות ביום, ותגיעו למכסת המגנזיום היומית שלכם, כי הבננה מכילה כ-30 מ"ג מגנזיום. עם זאת, רצוי לגוון, ולצרוך את המרכיב התזונתי החשוב גם ממזונות אחרים. "זה יפה", הוסיפה רוזמן, "אבל לא יכול לפתור בעיה של חסר במגנזיום".

בננות (צילום: אינג אימג')
בננות (צילום: אינג אימג')

6. שומרת על ערך תזונתי

מה עושים עם בננות בשלות מדי - שאלה הדיאטנית וגם ענתה: "גם אם חותכים לפרוסות, מקפיאים, עושים שייקים ועוגות, הערך התזונתי של הבננה נשמר, גם הסיבים התזונתיים לא מתפרקים בחימום או בהקפאה וגם המינרלים".

7. אפשר להאכיל תינוקות

"האם נכון שאסור לתת תינוקות מחית שמכילה בננה ותפוז? לא, זה מיתוס", אמרה רוזמן. "בבננה יש אנזים שקושר את ויטמין C, אבל בגוף זה מתפרק. אין בעיה לתת לתינוקות בננה ותפוז באותה מחית ביחד".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM