האם נמצא המקור ממנו פרצה מגפת הקורונה? מחקרים חדשים שמסקנותיהם פורסמו הלילה (בין שלישי לרביעי) ב-CNN קבעו כי מקור המגפה הוא שוק פירות הים של מחוז ווהאן בסין. המחקרים המקוריים הודלפו כבר לפני יותר מחצי שנה, אך לאחרונה סיימו את הליך ביקורת העמיתים ופורסמו בכתב העת המדעי - "SCIENCE".

למרות ששני המחקרים נקטו בגישות מחקר שונות וחקרו את הנושא מכיוונים שונים, שניהם הצביעו על כך שהמגפה פרצה מתוך החיות שנמכרו למאכל בשוק. במחקר הראשון נקבע כי "למרות שהנסיבות נוטרלו מעורפלות, הנגיף ככל הנראה היה קיים בחיות שנמכרו בסוף שנת 2019".

"בעלי החיים הוחזקו קרוב זה לזה ויכלו בקלות להעביר חיידקים מאחד לשני", נקבע במחקר. עם זאת, המחקר לא קבע באופן חד משמעי באילו חיות הנגיף דגר. החוקרים אף מאמינים כי עם פרוץ המגפה היו בבעלי החיים שני נגיפים שונים שהועברו לבני האדם. "כל שמונת מקרי הקורונה הראשונים שזוהו עוד לפני ה-20 בדצמבר 2019 היו מהצד המערבי של השוק, שם נמכרו גם יונקים", נכתב.

קורונה בסין (צילום: רויטרס)
קורונה בסין (צילום: רויטרס)

במחקר אף ניסו החוקרים למפות את המקרים המוקדמים ביותר של גילויי קורונה בקרב אנשים שלא שהו בשוק. החוקרים מצאו כי במקרים הללו האנשים חיו או עבדו בסמוך לשוק: "זו אינדיקציה לכך שהנגיף התחיל להתפשט מתוך השוק ואז יצא החוצה. כשספקים בשוק נכנסו לחנויות מקומיות, הם הדביקו את האנשים שעבדו בחנויות האלו".

לעומת זאת, המחקר השני ניסה לקבוע מתי הועברו נגיפי הקורונה מבעלי חיים לבני אדם לראשונה. המחקר מצא כי הצורות הראשונות ביותר של נגיף הקורונה הגיעו בשתי שושלות שונות, להם קראו שושלת A ו-B, והן נולדו כתוצאה ממעבר של הנגיף מבעלי חיים לבני אדם.

החוקרים מצאו כי ההעברה הראשונה התרחשה בסביבות ה-18 בנובמבר 2019 והיא הגיעה משושלת B. המחקר אף מצא כי כל מקרי שושלת B שנמצאו היו בקרב אנשים להם קשר ישיר לשוק. שושלת A נמצאה בקרב אנשים שחיו בסמיכות לשוק או עבדו בסמיכות אליו.

החוקרים ציינו כי המחקר לא שולל לחלוטין את האפשרות כי מקור נגיף הקורונה הוא בפיתוח במעבדה, אך הוא כן נותן ביטחון בכך שהאפשרות שהנגיף הופץ מתוך השוק היא האמת: "פשוט לא סביר שהנגיף התפשט בדרך אחרת". כדי לקבוע מגפות נוספות בהמשך, החוקרים מקווים שיצליחו לקבוע באיזו חיה הועבר הנגיף לראשונה.