תת הווריאנט של האומיקרון BA.5, הזן הנפוץ ביותר כעת בארץ ובעולם, עמיד פי 4 יותר לחיסון בהשוואה לזני קורונה קודמים, כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת המדעי Nature בתחילת החודש. המחקר מצא כי תת הזן החדש ואחיו ה-BA.4 עמיד פי ארבעה לחיסוני mRNA מאשר זנים קודמים של אומיקרון, כמו חיסוני פייזר ומודרנה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

הזן החדש הוא "סופר-מדבק" ותורם לעלייה באשפוזים ובאשפוזים בטיפול נמרץ, כך עולה מנתוני התחלואה בארה"ב. על פי הנתונים העדכניים ביותר של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, ה-CDC, זן BA.5 היווה 65% ממקרי הקורונה בשבוע שעבר, בעוד שני הזנים יחד מהווים למעלה מ-80% ממקרי התחלואה בארה"ב. 

עוד עלה בנתונים כי לאנשים לא מחוסנים יש סיכוי גבוה פי חמישה להידבק בנגיף מאשר לאלה המחוסנים במנת בוסטר, בעוד שהסיכויים לאשפוז גבוהים פי 7.5 וסיכויי המוות גבוהים פי 14 עד פי 15. 

לא ברור אם תת-הווריאציות BA.4 ו-BA.5 התפתחו מהגרסה המקורית של אומיקרון, שכן מומחים מאמינים כי הם כנראה התפתחו מהגרסה הדומיננטית BA.2.הם נצפו תחילה בדרום אפריקה באפריל והתפשטו במהירות ברחבי העולם וקצב העברה גבוה. הם נושאים מוטציות בחלבון הספייק שלהם - החלק של הנגיף שמתחבר לקולטני ACE2 על תאים אנושיים כדי שיוכלו להיכנס אליהם.

החוקרים ערכו ניסויי מעבדה כדי לראות עד כמה נוגדנים מאנשים מחוסנים יכולים לנטרל את תת-השונות החדשות. הממצאים מראים כי בהשוואה ל-BA.2, הזנים BA.4 ו-BA.5 עמידים לפחות פי 4 לנוגדנים אצל אנשים שקיבלו חיסוני mRNA.

למרות שהמחקר החדש מראה שנראה שהחסינות נגד תת-השונות הדומיננטיות של אומיקרון הולכת ופוחתת, חשוב לציין שחיסוני mRNA ממשיכים לספק הגנה עמידה מאוד מבוססת תאי B ו-T מפני תוצאות חמורות של קורונה, כולל אשפוז ומוות.

בנוסף, נתונים ראשוניים מראים שהדבקה טבעית, שהתרחשה עד לפני 14 חודשים, ממשיכה להגן ב-97% מפני תת-הזנים הנוכחיים של אומיקרון. באופן כללי, ההגנה שמספקת חסינות תאי T מחיסוני mRNA פועלת על כל זני הקורונה השונים. 

לצורך המחקר, החוקרים אספו דגימות דם מאנשים שקיבלו שלוש מנות של חיסון mRNA COVID-19. הם גם אספו דגימות מאנשים שקיבלו שני חיסוני mRNA COVID-19 וקודם לכן נדבקו בגרסה שאינה אומיקרון של הקורונה. 

לאחר מכן בדקו החוקרים נוגדנים מאנשים אלה כנגד "פסאודו-וירוסים" שונים של תת-הווריאציות של אומיקרון (פסאודו-וירוסים בטוחים ללימוד ואינם יכולים לשכפל את עצמם). הם מצאו כי אומיקרון BA.2.12.1 - הגרסה הדומיננטית של הנגיף בארה"ב בין מאי ליוני - הייתה עמידה פי 1.8 לנוגדנים מאנשים מחוסנים ובעלי חיזוק מאשר תת-הגרסה BA.2.

עם זאת, BA.4 ו-BA.5 היו עמידים פי 4.2 לנוגדנים מאנשים מחוסנים ובעלי בוסטר.

לדברי עורכי המחקר, ככל ששושלת אומיקרון של נגיף הקורונה ממשיכה להתפתח, היא גם מדבקת יותר וגם עמידה יותר לנוגדנים. הם ציינו כי חשוב לשמור על ערנות בעת ניטור גרסאות דומיננטיות של קורונה אך להישאר מודעים לכך שהן הופיעו באופן אקראי ובלתי צפוי.