סוכנויות הביון האמריקאיות השיגו גישה לכמויות אדירות של מידע גנטי מהמעבדה בעיר ווהאן במסגרת החקירה על מקורות ההתפרצות של נגיף הקורונה, אולם החומרים עדיין לא פוענחו - כך חשפה רשת CNN.

על פי גורמים המעורים בפרטים, אנשי המודיעין האמריקאים השיגו את הקטלוג שכולל ניירות עבודה גנטיים שמבוססים על דגימות הנגיפים שנחקרו במעבדה הווירולוגית בווהאן שנמצאת במרכז החקירה על התפרצות הקורונה.

המקורות לא פירטו כיצד הסוכנויות תפסו את המאגר, אולם ציינו כי המכונות שמעבדות את המידע הגנטי מחוברות בדרך כלל לשרתים חיצוניים המבוססים על ענן ועל כן יש אפשרות לפרוץ אליהם.

על אף ההתפתחות הדרמטית, עדיין ניצב בפני סוכנויות המודיעין האתגר המורכב של ניתוח המידע הגולמי על מנת להוציא ממנו את המידע הנדרש לחקירה. אחד האתגרים המרכזיים הוא הצורך במחשבים רבי עוצמה שיוכלו לעבור על כל החומר, ולכן הסוכנויות צפויות להשתמש במחשבי העל של המעבדות הלאומיות של משרד האנרגיה.

בעיה לא פחות מורכבת היא הצורך להסתמך על מדענים בממשל שיוכלו לפענח את הממצאים, כאשר כל החומר כתוב בסינית ומתבסס על מילון ספציפי. "ברור שיש מדענים עם סיווג ביטחוני, אבל לכמה דוברי מנדרינית יש סיווג כזה?", אמר אחד הגורמים. "מדובר במאגר קטן מאד. ולא מדובר רק במדענים, אלא במי שמתמחים בביולוגיה. אפשר לראות כמה זה יהיה קשה".

כמו כן, גורמים המודעים לפרטים הבהירו כי גם מציאת הקשר הגנטי הנעלם לגבי המעבר של הנגיף לתוך אוכלוסייה אנושית לא יוכיח באופן חד משמעי אם הנגיף הגיע מהמעבדה או התפתח בטבע והחוקרים ציינו כי עדיין יהיה צורך באיתור של פיסות מידע נוספות כדי לקבוע את מקורות ההתפרצות.

החקירה מתנהלת על פי ההנחיה שפרסם הנשיא ג'ו ביידן בסוף מאי, במסגרתה הוא נתן לסוכנויות הביון 90 יום כדי להגיש לו דוח על מקורות המגפה. זאת בעקבות הפרסומים כי מספר מדענים במעבדה בווהאן חלו באופן מסתורי בנובמבר 2019, כחודש לפני שנודע על המקרים הראשונים בעיר.