ישראל חוגגת את יום העצמאות ה-75, ואני שואלת – מה עם העצמאות האישית שלנו כבני אדם? האם כולנו מרגישים עצמאים? בטוחים? מאושרים?

יום העצמאות 2023: אלו הטקסים והאירועים המרכזיים
 
להיות עצמאים יותר בחיים הוא סוג של אהבה עצמית. כאשר אתם מתמקדים בעצמאות האישית שלכם, אתם בוחרים לעבור לכיוון הפוטנציאל הגבוה ביותר שלכם. 

ישנן דרכים רבות שבהן אנשים מגדירים עצמאות. יש אנשים שמתרכזים בחופש כלכלי, ואילו אחרים בוחרים להתמקד בעצמאות הרגשית שלהם, כדי להרגיש מאושרים ושלמים עם עצמם. למרות שהקונספט של עצמאות אישית הוא ייחודי לכל אדם, יש כמה קווים מנחים בסיסיים שיעזרו לכם לתמוך בשאיפה שלכם להשיג יותר עצמאות אישית.

מהי עצמאות אישית?

עצמאות אישית היא היכולת לבחור, לפעול ולעשות ללא התערבות או פיקוח של אנשים אחרים. עצמאות אישית מפתחת את האמון שלכם בעצמכם וביכולות שלכם, והיא נובעת מהידיעה מי אתם ועד כמה אתם מאושרים עם עצמכם. אנשים לא מתעוררים ביום בהיר אחד והופכים לעצמאיים באורח קסם. עצמאות אישית היא תכונה שנדרש תרגול רב כדי לבנות אותה. 

5 טיפים שימושיים להשגת עצמאות אישית

1. הציבו גבולות: הצבת גבולות מאפשרת לכם להקשיב ולדבר בשם עצמכם. כמו כן היא מראה כיצד אתם מצפים מאחרים להתייחס אליכם ולכבד אתכם, בהתבסס על הערכים והאמונות האישיות שלכם. ככל שתזהו גבולות שאתם רוצים להציב לעצמכם ולאחרים, כך תהיו עצמאים יותר ותרגישו בטוחים יותר לבטא את הצרכים שלכם.

2. הפכו לחברים הכי טובים של עצמכם: חלק מהלמידה כיצד להפוך לעצמאיים יותר, הוא פיתוח היכולת לא רק להיות לבד, אלא גם ליהנות מהזמן עם עצמכם. זהו מרכיב מכריע בהתפתחות האישית שלכם. 

כשאתם במערכת יחסים טובה עם עצמכם, אתם לומדים שאתם יכולים לסמוך על המחשבות, הרעיונות והאמונות שלכם ללא אישור מאף אחד אחר. בדקו עם עצמכם מתי בפעם האחרונה הוצאתם את עצמכם לארוחת ערב או לקולנוע? רק כדי ליהנות מחברתכם. להרגיש בנוח להיות לבד, זהו צעד גדול לקראת עצמאות שאנשים רבים נאבקים בו. 

3. עסקו בפעילויות שאתם נהנים מהן: אם אתם שואפים לפתח עצמאות אישית גבוהה יותר, חפשו תחביבים שאתם נהנים מהם והקפידו להתמיד בהם. מציאת פעילויות שאתם נהנים מהן, יכולה לעזור לכם להכיר את עצמכם ואת תחומי העניין שלכם.

4. תרגלו אסרטיביות: אסרטיביות היא סגולה חיונית לעצמאות אישית. היא מאפשרת לכם להביע את דעתכם ורצונותיכם בפני אחרים, ללא פחד וללא תוקפנות. זה גם מקל עליכם להגן בשלווה על הרצונות, הזכויות וההחלטות שלכם. ייתכן ובהתחלה זה לא יהיה לכם קל, אך בעזרת תרגול אתם בהחלט יכולים להפוך את זה להרגל.

5. תרגלו רפלקציה עצמית: השתקפות עצמית היא חלק חשוב מעצמאות אישית, מכיוון שהיא עוזרת לכם לזהות את המחשבות והרגשות האמיתיים שלכם. לעתים קרובות אנשים מגבשים את הדעות והשיפוט שלהם על סמך הרגשות והדעות של הסובבים אותם. חשוב שתתרגלו רפלקציה עצמית, כדי להיות מסוגלים להפריד בין האמונות האמיתיות שלכם לבין האמונות המושאלות שאספתם מאחרים. 

כתיבת יומן היא דרך מצוינת להתחיל רפלקציה עצמית, שכן פעולת הכתיבה נוטה להשקיט את רעשי הרקע. אם תנסו לשאול את עצמכם שאלות כמו "איך זה באמת גרם לי להרגיש?" ייתכן ותגלו כמה גילויים מפתיעים. אתם עלולים לגלות שיש לכם הרגל לומר כן לדברים רק בגלל שאתם פוחדים לאכזב מישהו. כשאתם חושפים את החלקים הנסתרים האלה בנפש שלכם, זה נותן לך את היכולת לזהות ולשחרר את כל מה שכבר לא משרת אתכם.

לסיכום, עצמאות אישית חשובה מכיוון שהיא דרך המאפשרת לכם לעבור אל ה"אני" האותנטי והפוטנציאל הגבוה ביותר שלכם. כמו כן, עצמאות אישית מגבירה את ההערכה והביטחון העצמי שלכם, וכך תהפכו להיות מקור השפעה חיובית על אחרים, ותוכלו להופיע בעולם בצורה משמעותית ועוצמתית. 

הכתבה בשיתוף מירב דיין, מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)