אנחנו כבר לקראת סוף שנת הלימודים, ולאחר החופשה הארוכה של חג הפסח ולפני החופש הגדול תלמידים רבים כבר לא מצליחים להתרכז בלימודים, וחלקם אף מוריד אפליקציות לספירת הימים האחרונים ללימודים. בשנים האחרונות אנו נתקלים יותר ויותר בתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז, והתקופה הזו של סוף השנה לא תורמת לריכוז שלהם. עם זאת, ניתן להקל על הקושי בריכוז של תלמידים רבים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז על ידי תרופה לטיפול בהפרעות אלו. בשנים האחרונות נכנסו לשוק מספר תרופות, ולעתים נוצר קושי בהתאמת התרופה המתאימה ביותר. 

אילו תרופות לקשב וריכוז קיימות?

ישנן מספר משפחות עיקריות המשמשות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז:

תרופות ממריצות - קבוצת תרופות זו היא קבוצה ותיקה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. קבוצה זו כוללת תרופות שמסייעות במיקוד המחשבות והתעלמות מהסחות דעת. תרופות ממריצות יעילות עבור 70% עד 80% מהאנשים והן משמשות לרוב לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בינוניות וחמורות. הן עשויות להיות מועילות לילדים, בני נוער ומבוגרים שמתקשים בבית הספר, בעבודה או בבית. חלק מהממריצים מאושרים לשימוש בילדים מעל גיל 3 וחלקם מאושרים לילדים מעל גיל 6. את משפחה זו של תרופות ניתן לחלק ל-2 תתי משפחות עיקריות:

ממריצים המבוססים על החומר הפעיל "מתילפנידט" – תרופות בהן לרוב מטפלים בשלב הראשוני.

ממריצים המבוססים על החומר הפעיל " אמפטמין" – תרופות המשמשות לרוב לאחר שתרופות מהסוג הקודם לא הועילו או הובילו לתופעות לוואי.

תרופות שאינן ממריצות - תרופות שבדרך כלל לוקח להן יותר זמן להתחיל לעבוד ועשויים לחלוף מספר שבועות עד שתורגש השפעתן המלאה. כמו כן, ייתכן שהן לא יהיו יעילות כמו התרופות הממריצות. 

תרופות לדיכאון – אלו תרופות שאינן משווקות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, אך לעתים יש הנותנים אותן במקרים מסוימים. 

כמה משמעותיות עלולות להיות תופעות הלוואי שלהן?

כאשר נוטלים תרופות להפרעות קשב וריכוז עלולות להתפתח תופעות לוואי כמו:

עלייה ברגישות לגירויים, עצבנות, רגזנות

הפרעות בשינה ושינה לא איכותית

פגיעה בתיאבון וירידה במשקל

כאבי ראש, כאבי בטן

תחושה של דפיקות לב מהירות

עקב השכיחות הרבה של תופעות לוואי בתרופות אלו, פעמים רבות משנים את הטיפול התרופתי ואת מינוני התרופות. לכן, לעתים קרובות לוקח זמן רב עד שהמטופל באמת מקבל את המענה שהוא צריך כדי להצליח להתרכז כמו שצריך. בנוסף, התהליך עלול להיות מורכב ולא נעים, ולכלול תופעות לוואי שפוגעות במוטיבציה של הילד וההורים לטפל בהפרעה.

כיצד ניתן להפחית את תופעות הלוואי של התרופות?

תהליך התאמת התרופה הנכונה יכול להיות מתסכל לילד ולהוריו. למזלנו, בשנים האחרונות פותחה בדיקה חדשנית המבוססת על הפרופיל הגנטי הייחודי של הילד שעושה מהפך בתהליך התאמת התרופות להפרעות קשב וריכוז. הבדיקה הגנטית, נוירופרמג'ן, מעלה את הסיכוי לתגובה לטיפול התרופתי, במינימום תופעות לוואי ותוך קיצור תהליך הניסוי והטעיה הכרוך במציאת טיפול תרופתי מתאים. הבדיקה מתאימה במיוחד לילדים הזקוקים לכך בתקופת הלימודים הלחוצה – שכן לא תמיד יש זמן לכל התהליך המורכב שכולל בדיקה של תרופות רבות עד להגעה לתרופה המתאימה ביותר. הבדיקה מבוצעת על בסיס דגימת רוק ולקיחת הדגימה היא פשוטה ואינה כואבת כלל.