אם מתישהו ישבתם לעבוד על משימה כלשהיא, ומצאתם את עצמכם מוסחים כמה דקות אחרי שהתחלתם לעבוד - אתם לא לבד. בעיות ריכוז הן בעיה נפוצה, והסחות הדעת שמתלוות לכך יכולות לגרום לכם להרגיש מוצפים מכל מה שברשימת המטלות שלכם. למרבה המזל, יש אפשרויות רבות שניתן ללמוד כדי להפוך להיות פרודוקטיביים - אחת מהן היא טכניקת פומודורו (עגבניה באיטלקית).

אז מהי טכניקת פומודורו?

טכניקת פומודורו היא אסטרטגיית לניהול זמן, שנועדה להגביר את הריכוז על ידי חלוקת משימות לחלקים קטנים של 25 דקות עם הפסקות ביניהם. אחד ההיבטים הטובים ביותר בטכניקה זו, שהיא קלה מאוד לשימוש.

מדובר בטכניקה לניהול זמן פופולרית, היכולה לעזור לכם לתכנן טוב יותר את עומס העבודה, לארגן את לוח הזמנים בצורה יעילה, להתגבר על הסחות דעת, לעמוד בזמנים ולהימנע משחיקה. היא לא מצריכה עבודה בשעות נוספות, או דחיית עבודה נוספת. במקום זאת, הטכניקה מעודדת הפסקות תכופות בין המשימות.

הטכניקה הומצאה בתחילת שנות ה-90 על ידי פרנצ'סקו צ'ירילו, איטלקי שהתנסה בפתרונות ניהול זמן, והגה את הרעיון להשתמש בטיימר מטבח פשוט בצורת עגבנייה, כדי לארגן את שגרת יומו. זוהי טכניקה פשוטה ויעילה לשיפור הפרודוקטיביות, שיכולה לעשות את הפעולות הבאות:

• להקל על חרדה הקשורה להתחלת משימות.
• לשפר את המיקוד והריכוז על ידי צמצום הפרעות.
• להגביר את המודעות להחלטות שלכם.
• להגביר את המוטיבציה ולשמור אותה קבועה.
• לחזק את הנחישות להשיג את המטרות שלכם.
• לשפר את תהליכי העבודה או הלימודים.
• לחזק את הנחישות שלכם להמשיך לפעול.

כיצד משתמשים בטכניקת פומודורו?

1. ערכו רשימה של המשימות שאתם צריכים לבצע. אל תיבהלו אם הרשימה שלכם ארוכה. 
2. העריכו את נפח העבודה הכולל, ולאחר מכן חלקו את העבודה שלכם לחלקים קטנים שניתן להשלים במרווחים של 25 דקות. חלקים אלה נקראים "Pomodoros".
3. הגדירו טיימר ל-25 דקות – מזערו הסחות דעת, שימו את הטלפון על מצב "שקט", ועבדו ברצף עד שהטיימר מצלצל. 
4. כשאר הטיימר מצלצל, צאו ל-5 דקות הפסקה ראויה. נסו לקום, להתמתח, לשטוף פנים או לאכול משהו קטן.  
5. חזרו על השלבים האלה במשך ארבע פעמים, ולאחר מכן עשו הפסקה של 15 עד 30 דקות.  
6. חזרו על השלבים עד שתסיימו את כל רשימת המשימות שרציתם לבצע..
מחזור כזה של מיקוד אינטנסיבי, מאמן את המוח לעמוד בלוח זמנים מוגדר, משפר את הריכוז, מתמודד עם דחיינות, משפיע לטובה על איכות התוצאות ומגביר את הפרודוקטיביות.
מתי טכניקת פומודורו לא מומלצת?

למרות הפופולריות הרבה של טכניקת פומודורו, היא לא חפה מביקורת. הנה כמה חסרונות של הטכניקה:

• חסרון אפשרי אחד של טכניקת פומודורו הוא שייתכן שהיא לא מתאימה לכל סוגי המשימות או סביבות העבודה. לדוגמה, אם העבודה שלכם דורשת הפרעות תכופות או שינויים פתאומיים בסדר העדיפויות, ייתכן והמבנה הנוקשה של טכניקת פומודורו לא יתאים בצורה הטובה ביותר. כמו כן, אם אתם עובדים בסביבה מהירה, שבה צריך לעבור בין משימות במהירות, ייתכן וטכניקת פומודורו לא תספק את הגמישות הדרושה.
• חיסרון פוטנציאלי נוסף הוא שאנשים מסוימים עשויים למצוא את האופי הקבוע של הטכניקה משבש או מתסכל, במיוחד אם הם מתקשים להתמקד מחדש לאחר כל הפסקה.
• אנשים מסוימים עשויים להתקשות לעמוד במגבלות הזמן הנוקשות של טכניקת פומודורו. אם דעתכם מוסחת בקלות, ייתכן שיהיה לכם קשה לדבוק במרווחי העבודה של 25 דקות, מבלי לקחת הפסקות ארוכות יותר.

כמו בכל אסטרטגיית ניהול זמן, מה שעובד הכי טוב עבור חלק מהאנשים עשוי שלא לעבוד טוב עבור אחרים, אך מכיוון שטכניקת פומודורו קלה ופשוטה מאוד להבנה, שקלו לנסות אותה, התאימו אותה לצרכים האישיים שלכם, ובדקו האם היא עובדת עבורכם. 

הכתבה בשיתוף מירב דיין, מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)