הקיץ בפתח ועמו מגיעים האורחים הבלתי קרואים, הדוחים והמבעיתים - המקקים, או בשמם השני - תיקנים. קשה להסביר ממה אנחנו יותר נגעלים ומפחדים? מהמהירות בה הם זזים, ממחושי הענק האימתניים או מהעובדה שחלקם גם עפים. בכל מקרה, למרות אהבתנו הגדולה לבעלי חיים, המקקים הינם אורחים לא רצויים בביתנו, לא בקיץ ולא בכלל.

פתרונות ביתיים נגד מקקים הם לרוב הפתרון הראשון שאנשים מחפשים אחרי שגילו עקבות של המזיקים בביתם. אחרי הכל, אם די בחפצי בית כדי להרחיק את הג'וקים, אתם יכולים לחסוך לעצמכם את הזמן והעלות של הדברה מקצועית.

אבל, יש סיבה בגללה לא תראו אנשי מקצוע בתחום הדברה שמשתמשים בפתרונות ביתיים. הרבה מהם אינם אמינים, לא נכונים, או אפילו יכולים להחמיר את המצב. לבזבז את זמנכם היקר עם פתרונות שמתגלים כלא יעילים - במקום להתקשר מיד למדביר - נותן לג'וקים בביתכם זמן להתרבות.

יש כל מיני דרכים להיפטר מהמטרד החום והמגעיל, אך אילו מהן יעילות ובאמת עובדות? חברת ההדברה הניו יורקית המובילה "MMPC" עושה לנו סדר ועל הדרך מנפצת כמה מיתוסים באשר לדרכים מהן אפשר להיפטר מהחרקים המבחילים.

חומצת בורית 

חומצת בורית ומלחי נתרן בוראט (בורקס) הם חומרי הדברה טבעיים ופתרון יעיל נגד ג'וקים. תוכלו למצוא אותה בצורה של אבקה לבנה ברשתות הפארם או בחנות למוצרי בית. היא גם מגיעה לפעמים כג'ל ארוז מראש במזרקים קטנים.

החומצה למעשה הורסת את רירית המעיים של המקקים ותוקפת את מערכת העצבים שלהם. היא גם פועלת כחומר ייבוש, פוגעת בשלד החיצוני שלהם וגורמת להם להתייבש.

פזרו אבק קל של אבקת חומצה בורית במקומות שבהם ג'וקים פעילים. כשהם יעברו שם, האבקה תיצמד לגופם ובסופו של דבר הם יבלעו אותה כשינקו את עצמם.

דרך נוספת להשתמש בחומצה בורית כפתרון למקקים היא ערבוב שלה עם מזונות שהם אוהבים לאכול כפיתיון. תוכלו למצוא מספר מתכונים באינטרנט להכנת כדורי פיתיון חומצה בורית ממרכיבים שונים שכבר קיימים במטבח שלכם.

הג'וקים יאכלו את הפיתיון המורעל, ישוטטו בחזרה לקן שלהם וימותו. גם מקקים אחרים שיאכלו את המקקים המתים יורעלו וימותו.

יש לזכור כי החומצה מסוכנת לבני אדם ובעלי חיים וכי אסור לשאוף, לבלוע אותה או לאפשר לה לגעת בעור. הרחיקו תמיד חומצה בורית מהישג ידם של ילדים וחיות מחמד, והימנעו משימוש בה ליד אזורי הכנת מזון.

הצילו! מקק (צילום: אינגאימג')
הצילו! מקק (צילום: אינגאימג')

אדמה דיאטומית

פתרון ביתי עבור מקקים ומזיקים אחרים כגון פשפשים, נמלים ופרעושים.

החומר הלבן האבקתי הזה הוא אבק קוטל חרקים. הוא עשוי ממאובנים זעירים וטחונים של אצות ימיות חד-תאיות הנקראות דיאטומים. במבט תחת מיקרוסקופ, אדמה דיאטומית נראית כמו גלילים זעירים עם קצוות חדים כתער ומשוננים.

כאשר מקקים או חרקים אחרים באים במגע ישיר עם אדמה דיאטומית, החלקיקים החדים והמיקרוסקופיים מגרדים את הכיסוי החיצוני של השלדים החיצוניים שלהם, שבדרך כלל מתפקד כדי לשמור על לחות. כתוצאה מכך, הג'וקים הפגועים מתייבשים בהדרגה ומתים מהתייבשות.

למרות שאדמה דיאטומית היא תרופה ביתית "אמיתית" לג'וקים, זה לא כפתרון שימגר את הג'וקים בן לילה. תצטרך לפזר הרבה אדמה דיאטומית מסביב ולחכות שהם יכנסו לתוכה. גם אז, יכול לקחת זמן עד שהמקקים ימותו.

חשוב לציין שאם תחליטו לנסות את הפתרון הזה, תשתמשו רק בדיאטומיים המסומנים כ"דרגת מזון". סוגים אחרים של אדמה דיאטומית ("דרגת בריכה" או "דרגת גן") מסוכנים מאוד לבריאות שלכם אם תשאפו אותם.

סודה לשתיה וסוכר

סודה לשתיה וסוכר הוא פתרון ביתי שנוי במחלוקת. השיטה כוללת ערבוב של סודה לשתיה יחד עם סוכר (המשמש כפיתיון) והאכלת המקקים בתערובת.

בתיאוריה, סודה לשתייה יכולה לפעול כקוטל חרקים מאחר וביחד עם מים היא יוצרת גז (פחמן דו חמצני). כאשר היא נבלעת על ידי הג'וק, היא  תיצור גזים בקיבה שלו שהוא לא יצליח להיפטר מהם והוא ימות.

אין מספיק נתונים כדי לתת הערכה חותכת באשר ליעילותה של סודה לשתיה כקוטל מקקים. מחקר אחד מצא שסודה וסוכר היו יעילים בערך כמו חומצה בורית כשהם ניתנים לג'וקים בתנאי מעבדה, אך לא ברור אם התוצאות הללו יחזיקו מעמד בחיים האמיתיים.

בעיה נוספת שיכלה לצוץ, היא שהתיקנים יכולים לפתח סלידה מסוכר המשמש כפיתיון במלכודות ג'וקים. המשמעות - תערובת הסודה לשתיה והסוכר עשויה להרוג כמה מקקים, אך לאחר זמן מה הם יוכלו ללמוד להימנע מכך.

חיסרון פוטנציאלי נוסף הוא שסודה דורשת מים - שג'וקים בדרך כלל לא שותים הרבה מהם (הם צריכים רק טיפה אחת ביום כדי לשרוד). אם החלטתם לנסות את השיטה, הניחו מיכל קטן של מים ליד תערובת הסודה לשתיה והסוכר כדי להגביר את השפעת הסודה.

איזופרופיל אלכוהול

שיטנ נוספת למיגור ג'וקים היא לרסס אותם באלכוהול איזופרופיל, אך מכיוון שזו אינה צורה מומלצת של הדברה, אין הרבה נתונים על הכמות והריכוז המדויקים הדרושים כדי להרוג תיקנים. זהו פתרון פחות אידיאלי מכמה סיבות.

ראשית, האדים של אלכוהול איזופרופיל עלולים לגרום לגירוי בדרכי הנשימה, והם גם דליקים מאוד.

שנית, צריך לרסס כל מקק ישירות - והמקקים בורחים מהר. 

אתם עלולים להרוג מקק או שניים, אבל אלכוהול איזופרופיל אינו פתרון יעיל במיוחד.

פרוסות מלפפון

יש להניח פרוסות מלפפון מסביב למטבח. מחקר אחד הראה שלמרות שמלפפון לא היה המאכל האהוב על ג'וק, הוא למעשה משך אחד או שתיים מהפרוסות במשך שש שעות.

מחקר אחר של האקדמיה למדע של אוהיו מצא שכאשר פרוסות המלפפון היו "מעוכות היטב" הן היו דוחות תיקנים בשל מספר תרכובות שנמצאו במלפפונים. עם זאת, זה נבדק רק על שטח זעיר של תשעה ס"מ על 17 ס"מ, כך שאין ערובה שזה יעבוד על דירה שלמה.

אז למרות שזה נראה אפקטיבי במקצת, את הזמן והמאמץ שלכם עדיף לבזבז על ניקוי ושאיבת אבק כדי למנוע מקקים מלכתחילה, במקום להשאיר ערימות קטנות של פרוסות מלפפון מרוסקות ברחבי הבית.

סבונים וחומרי ניקוי

מה לגבי ריסוס ג'וקים ישירות עם סבון או חומר ניקוי? חלק מהאתרים אומרים להשתמש בחומר לניקוי כביסה, חלק אומרים מרכך כביסה, וחלק אומרים נוזל לשטיפת כלים.

האחרון אושר על ידי מחקר זה, שמצא כי 95% מהתיקנים הגרמנים הבוגרים יכולים להיהרג על ידי תמיסת סבון כלים של 1% במים. לפי אוניברסיטת קנזס, "הסיבה שסבון עובד אינה מתועדת היטב", אבל היא כן עובדת.

עם זאת, כדי שסבונים או חומרי ניקוי יהיו יעילים, עדיין צריך למצוא ולרסס כל מקק בנפרד, והם גם לא ימותו מיד.

יתר על כן, ג'וקים נוטים לחיות בקבוצות גדולות, כך שהרג כמה מהם עם מי סבון עדיין ישאיר לך עשרות ואף מאות.

גרעיני קפה

אומרים שקפה רעיל לג'וקים והארומה שלו היא דוחה טבעי יעיל למזיקים אלה. לפיכך, חלק מהאתרים מציעים למקם שטחי קפה בבית כדי להרחיק מקקים.

עם זאת, במחקר משנת 2020 שפורסם ב-"International Journal of Science and Healthcare Research", חוקרים בדקו זאת וגילו כי קפה טחון אינו יעיל במיוחד בהרחקת ג'וקים.

מיתוס זה נובע ככל הנראה מהעובדה שקפאין בקפה הוכח כבעל תכונות שקוטלות חרקים. למעשה, קפאין וחומרים דומים משמשים למעשה את הצמחים כדי להדוף זחלי יתושים, תולעי קמח ומזיקים דומים אחרים. ג'וקים, לעומת זאת, אינם ביניהם.

עלי דפנה

אם תפזרו עלי דפנה בפח האשפה שלכם או בפינות של ארונות מטבח, מקקים יידחו מהריח.

זה נשמע טבעי מספיק - כמו משהו שסבתא שלכם הייתה עושה - אבל  לפי חברת ההדברה אין נתונים שתומכים בכך בפועל. "בהתבסס על סיפורים ששמענו מלקוחותינו, נראה שהשיטה לא עושה הבדל ניכר", אמרו בחברה.

מבחינה טכנית, לשמן האתרי מעלי דפנה יש פוטנציאל להרוג מזיקים מסוימים, אך הדבר מצריך מריחת שמן מזוקק מהעלים ישירות על החרקים. פיזור של כמה עלי דפנה פשוט לא יעשה את זה.

מיץ לימון

פתרון ביתי פופולרי נוסף עבור ג'וקים הוא ניקוי הבית עם מיץ לימון ומים. הלימון מכיל לימונן, שלמעשה דוחה ג'וקים. עם זאת, כמו עם עלי הדפנה, תצטרכו להשיג אותו בצורת שמן אתרי בריכוז גבוה מספיק.

יתר על כן, שמני הדר מסווגים על ידי אניני שמנים אתריים כ"תווים עליונים", כלומר - הם מתאדים במהירות. לימונן בדרגה טכנית מתאדה ב-2/3 מהזמן שנדרש לאותה כמות מים להתאדות.

אז למהדרין, שימוש בשמנים אתריים לימון או הדרים אינו תרופה יעילה לג'וקים. אבל ניקוי הוא תמיד רעיון מצוין מכיוון שהוא עוזר להסיר מקורות מזון פוטנציאליים ומקומות מסתור.