אנשים תמיד מחפשים דרכים חדשות להתאמן, להתחזק ולרדת במשקל, בין אם זה בחדר הכושר, בסלון של הבית, בפארק, לבד, עם חבר או עם מאמן אישי. מחקר שנערך לאחרונה ופורסם בכתב העת "Proceedings of the National Academy of Sciences", גילה כי על מנת להשיג את התוצאות המקסימליות יש זמן מסוים ביום שבו כדאי לכם להתאמן.

מדענים טוענים כי שעון הגוף הפנימי שלנו ממלא תפקיד מפתח ביעילות הביצועים של בני האדם בשעות שונות של היום. ספורטאים, למשל, נוטים להשיג את התוצאות הטובות ביותר בשעות אחר הצהריים המאוחרות והערב המוקדמות.

כאשר מדענים בחנו את ביצועי השחיינים באולימפיאדות אתונה, בייג'ינג, לונדון וריו דה ז'ניירו, התוצאות הטובות ביותר שלהם התקבלו בסביבות השעה 17:00.

ג'ולין זיראת', פרופ' לפיזיולוגיה אינטגרטיבית במכון קרולינסקה בשוודיה, אמרה ל"מייל אונליין": "תזמון הפעילות הגופנית עשוי למלא תפקיד בכוונון עדין של חלק מהתוצאות. הרבה מהפיזיולוגיה שלנו - מטמפרטורת הגוף ועד קצב הלב וגנים השולטים בחילוף החומרים - פועלת במחזור של 24 שעות".

המדענים גילו שכל הרקמות והאיברים מורכבים מלוחות זמנים ייחודיים משלהם וקשורים לתנודות של הורמונים שונים.

המסקנה שעלתה מהמחקר הייתה שניתן לשרוף שומן בצורה טובה יותר כאשר אנחנו מתאמנים במהלך הבוקר.

פרופ' זירת' טוען שיש אלפי גנים שמייצרים אנזימים, ואלה מסייעים לאופן שבו שומן המאוחסן בתאים הופך לאנרגיה שאנו משתמשים בה בעת פעילות גופנית.

פרופ' זירת' בדק זאת לראשונה באמצעות עכברים. הוא גילה שכאשר העכברים התאמנו על הליכון בשלוש השעות הראשונות לאחר היקיצה, השומן בגופם נראה גבוה בהרבה בכל הנוגע לרמות האנזימים המשמשים לחילוף חומרים של שומן.

כאשר הם הסתכלו על זה מאוחר יותר במהלך היום, התוצאות הראו רמות נמוכות בהרבה של אותם אנזימים.

"המשמעות היא שאם אתם מתאמנים בבוקר, סביר להניח שהגוף שלכם יהיה רגיש יותר לפירוק שומן ולשימוש בו כאנרגיה", הוסיף פרופ' זירת'. "פעילות גופנית מסייעת גם בשמירה על המשקל, ולכן פעילות בבוקר עשויה למנוע עלייה במשקל".

מדענים צופים שההעדפה של הגוף לשרוף שומן לאחר פעילות גופנית בבוקר קשורה לדפוס הטבעי של ההורמונים הנקראים גלוקוקורטיקואידים, ולאלה יש שליטה על האופן שבו הגוף שומר וצובר שומן.

באופן טבעי, הדפוס יראה את השיא בסביבות השעה 08:00 בבוקר ואז הוא יצנח לרמה הנמוכה ביותר בסביבות השעה 03:00 לפנות בוקר כאשר האנשים ישנים.

לסיכום - אם תעשו כושר בבוקר הדבר ישתלב בצורה המיטבית עם המחזור היומי מאחר שרמות הגלוקוקורטיקואידים כבר גבוהות, מה שאומר שהגוף לא עובד כדי לייצר תאי שומן נוספים.