מחקר חדש מצא ששינויים באורח החיים - בתזונה, בשינה ובפעילות גופנית בשילוב תרגילי הרפיה ותוספי מזון, יכולים להאט את תהליך ההזדקנות.

במחקר שנערך במשך שמונה שבועות שש נשים בגילאי 46 עד 65 עברו תוכנית שכללה שינויים בתזונה, בשינה ובפעילות הגופנית, וקיבלו הדרכה להרפיה ותוספי פרוביוטיקה ופיטונוטריאנטים (חומרים טבעיים המספקים לצמחים את תכונותיהם הייחודיות: הטעם, הצבע, הניחוח והעמידות למחלות).

בדיקות דם שנערכו להן לאחר חודשיים הראו ירידה בגיל הביולוגי של עד 11 שנים בחמש מתוך שש המשתתפות, וירידה ממוצעת של 4.6 שנים.

החוקרים מאוניברסיטאות וושינגטון, וירג'יניה ואילינוי ציינו כי הגיל הכרונולוגי הממוצע של המשתתפות בתחילת המחקר היה 58.

גיל ביולוגי מול גיל כרונולוגי

כפי שדווח על ידי "Northwestern Medicine", ההבדל בין הגיל הביולוגי והכרונולוגי הוא שגיל כרונולוגי אומר כמה זמן אדם חי, בעוד שגיל ביולוגי מציין בני כמה תאי הגוף שלו.

 גיל אפיגנטי

לפי המכון הלאומי לבריאות בארצות הברית, הגיל הביולוגי מכונה גם גיל אפיגנטי. האפיגנום מורכב מ"תרכובות כימיות שמשנות או מפרטות את הגנום בצורה שאומרת לו מה לעשות, איפה לעשות את זה ומתי לעשות את זה". שינויים אלו, המושפעים מגורמים סביבתיים כמו מתח, תזונה, תרופות וזיהום, יכולים לעבור מתא לתא תוך כדי חלוקתו ומדור לדור.

במחקר התבקשו המשתתפות לאכול את המאכלים הבאים:

 2 כוסות ירקות עלים ירוקים כהים
 2 כוסות ירקות ממשפחת המצליבים
 3 כוסות ירקות צבעוניים
 ½ כוס גרעיני דלעת
 ½ כוס גרעיני חמנייה
 2-1 סלק
 תוספי כבד או כבד (שלוש מנות בשבוע)
 מנה אחת של ביצים (10-5 בשבוע)

הן גם התבקשו לאכול שתי מנות יומיות של מתיל טרנספרזות - מזונות התומכים במתילציה של DNA. דוגמאות למנה אחת של מזונות אלה כוללות:

½ כוס פירות יער, רצוי בר
2 שיני שום בינוניות
2 כוסות תה ירוק
3 כוסות תה אולונג
½ כפית רוזמרין
½ כפית כורכום

המשתתפות התבקשו גם לבצע את השינויים הבאים באורח החיים היומיומי:

• לקחת 2 כמוסות של פרוביוטיקה
• לשתות 8 כוסות מים ביום
• להתאמן לפחות 30 דקות ביום
• לתרגל תרגילי נשימה פעמיים ביום
• לישון לפחות 7 שעות בלילה
• לצום 12 שעות לאחר הארוחה האחרונה ביום

החוקרים ציינו כי אף אחת מהנשים לא השלימה את כל המשימות במהלך היום, אך זה לטענתם "בסדר", שכן שיפורים בגיל הביולוגי נראו בקרב נשים שהצטרפו לתוכנית ב-82% מהמקרים.

החוקרים הוסיפו כי רמת ההקפדה הגבוהה יחסית בקרב המטופלות נבעה במידה רבה מההכשרה התזונתית שניתנה להן.

אחת המשתתפות במחקר נאלצה לפרוש עקב מצב חירום משפחתי. לפני המחקר, גילה הכרונולוגי היה 71 וגילה הביולוגי היה 57.6. גילה הביולוגי נבדק שוב שמונה שבועות לאחר מכן, למרות נסיגתה מהמחקר, ונמצא שהוא עלה ל-61.6 שנים.

מחקרים קודמים מתעדים "האצה פתאומית בגיל הביולוגי עקב אירועים מלחיצים שונים".

לפי מחקר עדכני שהוצג בוועידה האירופית למרות שההזדקנות מאטה כאשר הלחץ נעלם, עבור חלקם, השפעת הלחץ על ההזדקנות היא קבועה ולא רק שלב חולף.

פסיכיאטרים בפריז טענו כי חולים הסובלים ממצבים נפשיים כגון דיכאון, חרדה והפרעה דו-קוטבית, הם בני גיל ביולוגי מבוגר יותר מגילם הכרונולוגי.