האם אתם נלחמים לעתים קרובות בתחושה שאתם 'לא מספיק'? לא מספיק פרודוקטיביים במקום העבודה שלכם? לא מספיק יפים? לא מספיק טובים או מוצלחים? מן תחושת 'לא מספיק' כזאת, שהולכת איתכם לכל מקום, ולא משנה מה אתם עושים. ובכן, אתם לא לבד.

גלילה אחת בכל מדיה חברתית שתבחרו, תראה לכם אינספור אנשים מושלמים לכאורה, שחיים את החיים המושלמים לכאורה. העניין הוא שלא משנה כמה תנסו לשכנע את עצמכם שפילטרים לא באמת הופכים את האנשים האלה ליפים או מאושרים, בפועל, אתם תמשיכו להשוות את עצמכם לדברים שלא קיימים באמת במציאות.

החדשות הטובות הן ששינוי פרספקטיבה יכול לעזור לכם להגביר את ההערכה העצמית שלכם ואת רווחתכם הכללית. חדשות טובות נוספות הן, ששינוי בפרספקטיבה הוא משהו שאתם יכולים להשיג בעצמכם.

איך תרגישו טוב יותר עם עצמכם?

המסע שלכם לגלות איך להרגיש טוב יותר עם עצמכם מתחיל בכם. זה אולי נשמע קצת קלישאתי, אבל זה בדיוק כך - החל מפיתוח ההערכה העצמית שלכם, ועד למזעור דיבור עצמי שלילי. אתם לא צריכים להפוך להיות מושלמים כדי להרגיש טוב יותר עם עצמכם, אתם רק צריכים קצת אומץ לקרוא תיגר על האמונות שגורמות לכם לחשוב מחשבות הרסניות ומורידות.

הדבר הכי חשוב שאתם צריכים לזכור הוא, שההערכה העצמית שלכם לא תלויה בשום תוצאה שלכם או בשום אדם, היא תלויה רק באופן שבו אתם מסתכלים על עצמכם, ולכן, קודם כל אתם צריכים לקבל את עצמכם בלי תנאים, בדיוק כמו שאתם. אם תפעלו כך, לא תהיו מושפעים מדעות של אחרים, והרגשות הטובים שיהיו לכם כלפי עצמכם לא יהיו תלויים בשום מצב חיצוני, או בדבר שעשיתם או לא עשיתם.

במצב כזה אתם: 
שולטים ברגשות שלכם.
‏מרוצים מהחיים שלכם.
מקבלים את עצמכם ‏בשלמות.
‏מרגישים בנוח עם עצמכם.
מעריכים את הייחודיות שלכם.
ובעיקר – מכבדים את עצמכם.

הדבר החשוב ביותר הוא לדעת לסמוך על עצמכם, ולהבין שבניית הערכה עצמית היא תרגול יומיומי הדורש השתתפות פעילה.

הנה שישה טיפים איך להרגיש טוב יותר עם עצמכם:

1. הפסיקו להשוות את עצמכם לאחרים – זה תקף במיוחד אם אתם מבלים יותר מדי זמן ברשתות חברתיות. יש אנשים שמנסים ללא הרף להיראות ולהתנהג כאילו הם חיים את החלום. חשוב לזכור את זה, כי פעמים רבות הם לא באמת חיים כך, והשוואה אליהם ולאורח החיים שלהם מראש תיצור אצלכם הרגשה לא טובה.

2. תרגלו חמלה עצמית בכל יום - אני בטוחה שאתם מפגינים אמפתיה, הקשבה וסובלנות כלפי אנשים אחרים, ובטח כלפי הילדים שלכם. אבל האם אתם פועלים כך גם כלפי עצמכם? האם אתם מגלים רגישות והכלה גם כאשר אתם לא מצליחים במשהו? או שאתם מפגינים ביקורתיות ושיפוטיות עצמית במצבים האלו? שימו לב לאופן שבו אתם חושבים על עצמכם, והשקיעו מאמץ כדי להיות מכילים ונדיבים כלפי עצמכם באותה מידה שאתם מראים זאת לאחרים.

3. ערכו רשימה של הדברים שגורמים לכם להרגיש טוב - זו לא צריכה להיות רשימה נוצצת על הדברים שהופכים את חייכם לקסומים. זו צריכה להיות רשימה כנה ואמיתית, והיא צריכה להיות שלכם.

4. תנו לעצמכם קרדיט – הצלחתם לעשות משהו שחששתם ממנו ודחיתם אותו בלי הפסקה? פרגנו לעצמכם ותנו לעצמכם קרדיט. גם על הדברים הקטנים ביותר. העצמה אישית היא תהליך מתמשך, וחשוב שתתחזקו את ההערכה לדברים חיוביים שחוויתם או עשיתם.

5. כבדו את עצמכם והציבו גבולות - הצבת גבולות מאפשרת לכם להקשיב ולדבר בשם עצמכם. כמו כן היא מראה כיצד אתם מצפים מאחרים להתייחס אליכם ולכבד אתכם, בהתבסס על הערכים והאמונות האישיות שלכם. ככל שתזהו גבולות שחשובים לכם, כך תוכלו יותר לבטא את הצרכים שלכם ותרגישו טוב יותר עם עצמכם.

6. הפכו לחברים הכי טובים של עצמכם - חלק מהלמידה כיצד להרגיש טוב יותר עם עצמכם, הוא פיתוח היכולת לאהוב את עצמכם וליהנות מהזמן עם עצמכם. זהו מרכיב מכריע בהתפתחות האישית שלכם. 

כשאתם במערכת יחסים טובה עם עצמכם, אתם לומדים שאתם יכולים לסמוך על המחשבות, הרעיונות והאמונות שלכם ללא אישור מאף אחד אחר.

אי אפשר להגזים בחשיבות של הרגשה עצמית טובה, כי מה שאתם מרגישים כלפי עצמכם משפיע על כל מה שאתם עושים, אומרים וחושבים. בניית הערכה עצמית חיונית לרווחתכם הנפשית, והאמונה בעצמכם תעניק לכם את החופש להיות אמיצים ולנוע מחוץ לאזור הנוחות שלכם.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)