יום איכות הסביבה הבינלאומי (5.6) מצוין ברחבי העולם במטרה להעלות את המודעות לנושאים הקשורים באיכות הסביבה, לקדם שינוי עמדות בנושאים הללו ולהגביר את שיתוף הפעולה של כלל המדינות בנושא חשוב זה. יום זה מצוין ברחבי העולם בפעילויות רבות כגון: תהלוכות, נטיעות עצים ובמבצעי מיחזור וניקיון.

גם במרחב הביתי שלנו, בגינה או בחצר אנחנו יכולים לתרום לעולם טוב יותר ולהתחשב בסביבה, אם רק נדע להתאים את המוצרים הנכונים שישלבו בין הצורך האישי והביתי לבין הצורך הסביבתי. בעידן המודרני, המודעות לחשיבות הסביבה התרחבה בצורה משמעותית. כולנו יודעים כי הסביבה מספקת לנו מקורות מים נקיים, אוויר לנשום ומזון בריא, ושמירה עליה - היא שמירה על החיים הבריאים ועל איכות החיים שלנו כבני אדם. זה כבר לא רק עניין פרטי, אלא גם ציבורי. 

10 טיפים פשוטים לשמירה על איכות הסביבה אצלכם בבית

  1. השתמשו  בכלים רב פעמיים, כגון בקבוקי מים, כוסות רב פעמיות, כלי אוכל, סלי קנייה – מזערו את השימוש בפלסטיק חד פעמי!  
  2. בחרו מוצרי צריכה ללא אריזת פלסטיק מיותרת והעדיפו מוצרים מפלסטיק ממוחזר. 
  3. את האריזות הפלסטיק זרקו לפח הכתום, המיועד למיחזור אריזות.
  4. שטחי המחיה של תעשיית הבשר והחלב פוגעים משמעותית במאזן האקלימי של כדור הארץ, על כן מומלץ להפחית אכילת מזון מהחי. 
  5. גם תעשיית האופנה פוגעת בכדור הארץ לכן תעדיפו בגדים ואביזרים יד שנייה וכמובן ייצור מקומי וסביבתי.
  6. נסו לגדל בחצר/ בבית מוצרי מזון כמו: צמחי תבלין, עגבניות, מלפפונים, חצילים, פירות באדנית, בעציצים או בגינה אם יש. זה גם כיף וגם תורם לאיכות הסביבה.
  7. מחזרו  סוללות – ישנם מוקדי איסוף סוללות בחנויות אלקטרוניקה, וחנויות עשה זאת בעצמך – סוללות משומשות מכילות מתכות כבדות, הגורמות לזיהום אוויר וקרקע.
  8. לכו ברגל - במקום להפעיל את הרכב לנסיעות קצרות. או שתיסעו באופניים, או בתחבורה ציבורית.
  9. רכשו מוצרים מקומיים – רכישה של מוצרים מקומיים מונעת זיהום אוויר הנגרם כתוצאה מהובלת סחורות ממרחקים וגם מחזקת את התעשייה והכלכלה המקומית.
  10. מחזרו בגדים – אל תזרקו אותם. ניתן להשתמש בבגדים ישנים כסמרטוטים, לתרום אותם או למסור לחנויות יד 2. 

תהיו גם אתם ידידותיים לסביבה

בחברת "כתר" (בעבר "כתר פלסטיק") מפתחים מוצרים ברי קיימא לבית ולגינה עם מראה ותחושה של טקסטורות שונות דוגמת עץ, מבלי לפגוע בסביבה, זאת בהתאם למחויבותה הסביבתית של החברה בתחום הקיימות והאחריות התאגידית. רק בשנה החולפת ייצרה כתר מוצרים שמכילים למעלה מ- 115 אלף טון פלסטיק ממוחזר. אלו טונות רבות שהיו אמורות להגיע להטמנה, ובמקום זאת הפכו למוצרים מעוצבים חדשים לגמרי, מיוצרים מחומרים ממוחזרים באחוזים גבוהים, עד ל-100% ואף ניתן למחזרם שוב בסיום השימוש וליצור מהם משהו חדש לגמרי. בין המוצרים: מערכות ישיבה ומטבחי חוץ לגינה, ארגזי אחסון, סלי כביסה, קופסאות לאחסון אוכל ועוד מוצרים רבים.

בנוסף המלצנו כאן לא פעם על סדרת פחי המיחזור Ready to collect המגיעים בארבעה נפחים שונים: 5 ליטר, 10 ,20 ו- 30 ליטר ובשלושה צבעים: ירוק בהיר, אפור ולבן. ניתן לרכוש כל פח בנפרד או את הסדרה המלאה, ולהפריד באמצעותה את הפסולת הביתית בנוחות ובקלות. גם המחיר נגיש החל מ- 24.9 שקלים ליחידה.

סלי כביסה ופחי המיחזור של כתר עשויים מ-100% פלסטיק ממוחזר (צילום: יח''צ כתר)
סלי כביסה ופחי המיחזור של כתר עשויים מ-100% פלסטיק ממוחזר (צילום: יח''צ כתר)

לדברי מיטל רובין- עובדיה מנהלת שיווק בחברת סולתם, "חברות רבות בעולם מבצעות כיום פעולות יעילות וחדשניות לעידוד שמירה על איכות הסביבה והגנה עליה. הן משקיעות במערכות טכנולוגיות ירוקות ובתהליכי ייצור ידידותיים לסביבה, משתמשות במקורות אנרגיה מתחדשים ומקיימות שינויים בשלבי הייצור וההפצה ואף במוצריהן כדי להפחית את השפעתן הסביבתית. שינוי זה בגישתן נגרם בחלקו עקב העלאת המודעות והפעלת לחץ ציבורי. לחברות יש חלק גדול בשמירה על איכות הסביבה, אך אל לנו לשכוח כי אנו כאזרחים פרטיים ואנשים בכל יום יכולים לתרום ולקחת אחריות על הסביבה שלנו". 

ומה באשר לכלים חד פעמיים העשויים מפלסטיק? לילך קדמי מנהלת שיווק בחברת אינטרסן מוסיפה: "חשוב להדגיש גם את החשיבות של שימוש במוצרים המיוצרים באופן אקולוגי ובשימוש חומרים טבעיים או מתכלים. ברכישתם אנו משפיעים ישירות על איכות הסביבה ומקדמים תהליכי ייצור ידידותיים יותר. מוצרים אלו מיוצרים ממשאבים מתחדשים, מפחיתים את הזיהום הכימי והפיזי".

כלי במבוק סולתם, קופסאות מזון אקו ליין כתר, צלחות מעלי דקל אינטרסן (צילום: אפרת אשל,גל בן זאב,סטודיו כתר)
כלי במבוק סולתם, קופסאות מזון אקו ליין כתר, צלחות מעלי דקל אינטרסן (צילום: אפרת אשל,גל בן זאב,סטודיו כתר)

"פחות ממאה שנה עברו מאז המצאת הפלסטיק ולמרות החשיבות הרבה של המצאה זו, הפלסטיק הפך  לאחת הבעיות הקשות באיכות הסביבה" אומרת שרונה רומנו לזר, יועצת סביבה וקיימות ומנכ"לית חברת אורגניקזון. לדבריה: "מליון בקבוקי פלסטיק נרכשים בכל דקה בעולם, 5 טריליון שקיות פלסטיק בכל שנה ועד 2050 יהיה באוקיינוסים יותר פלסטיק מדגים. יום איכות הסביבה הוא תזכורת עבור כולנו שיש לנו רק כדור ארץ אחד ושהמחויבות של כולנו היא לשמור עליו ולצמצם את טביעת הרגל שלנו ביום יום".

מוצרי אורגניקזון ליום איכות הסביבה (צילום: יחצ)
מוצרי אורגניקזון ליום איכות הסביבה (צילום: יחצ)

גם באימוץ הרגלים קטנים, אפשר להתחיל ולצמצם את הפגיעה. בבואכם לקנות מוצרי טיפוח, טואלטיקה, היגיינה נשית, מוצרי מזון ומוצרי ניקיון, העדיפו מוצרים טבעיים וידידותיים לסביבה, ויש כאלה בשפע, או לפחות כאלה עם אריזה ידידותית לסביבה. חברות רבות בארץ ובעולם מציבות לעצמן כיעד לתת מענה לאתגרים הסביבתיים והחברתיים העולמיים המתגברים. כך למשל מספר ממותגי הבת של קבוצת לוריאל מציעים לצרכנים לצד גרסאות בשמי הזכוכית היוקרתיים, להשתמש בגרסת בקבוק מילוי שאף נמכר במחיר אטרקטיבי. בקבוק המילוי מאפשר מילוי הבושם המקורי על ידי הצרכן, כאשר הבקבוק המקורי (העשוי זכוכית) מתמלא מבלי לאבד טיפה מנוזל הבושם כשפקק ההתזה מתחבר בקלות חזרה. בין הבשמים ניתן למצוא את MY WAY של מותג Giorgio Armani והבושם האייקוני La vie est belle של לנקום. המחווה הפשוטה והברורה הזו, תחסוך בעלויות ובשימוש בחומרים: 50% פחות זכוכית, 46% פחות פלסטיק וקרטון ו-66% פחות מתכת*. על ידי אימוץ פרקטיקות קטנות, אפילו בטיפוח היומיומי שלכם, אפשר לתת תרומה משמעותית לסביבה.

בשמים עם בקבוקי ריפיל למילוי חוזר: LA VIE EST BELLE ו-MY WAY (צילום: יחצ חול)
בשמים עם בקבוקי ריפיל למילוי חוזר: LA VIE EST BELLE ו-MY WAY (צילום: יחצ חול)

* מבוסס על שימוש בבקבוק אחד בגודל 50 מ"ל של MY WAY PARFUM ועל בקבוק אחד של מילוי בגודל 100 מ"ל, בהשוואה לשימוש ב-3 בקבוקי ספריי של MY WAY PARFUM בגודל של 50 מ"ל.