החל מהיום (שני 12.6) יפתחו ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן, מאות מרפאות בכל קופות החולים ברחבי הארץ שיאפשרו להזמין תור בחינם לבדיקת שומות. זהו כבר העשור הרביעי שהאגודה למלחמה בסרטן עורכת את שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם בשיתוף שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, מאוחדת ולאומית שירותי בריאות. על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2022 אובחנו כ-2,000 נשים וגברים עם מלנומה ממאירה של העור. כ-60% מהם גברים וכ-40% נשים. הציבור הרחב מוזמן להיבדק בחינם על ידי רופאי עור וכירורגים פלסטיים, לצורך אבחון מוקדם של סרטן העור שבכוחו להציל חיים. 

גם מותג הדרמו-קוסמטיקה לה רוש-פוזה בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן העור, יציב עמדות בדיקה ללא עלות ב- 5 חופים מרכזיים ברחבי הארץ: תל-אביב, אילת, אשדוד, כנרת וחיפה החל מה-14 ליוני: ב-14-15/6 בטיילת חוף תל אביב בסמוך לבריכת גורדון, ב-19-21/6, בטיילת חוף אילת בסמוך למלון דן, ב- 22-23/6 בחוף גופרה שבכינרת, ב- 29-30/6 בחוף הקשתות באשדוד, ב- 6-7/7 בטיילת חוף זמיר בחיפה. שעות הפעילות באמצע השבוע בין 10:00-18:00 (ניתן להירשם עד השעה 17:00) ובימי שישי בין 9:00-12:30 (ניתן להירשם עד השעה 12:00).

בדיקת שומות בחופי ישראל לגילוי מוקדם של סרטן העור (צילום: יחצ)
בדיקת שומות בחופי ישראל לגילוי מוקדם של סרטן העור (צילום: יחצ)

לדברי ד"ר אנה אשכול יועצת מדעית של המותג לה רוש פוזה: "סרטן העור הוא הסרטן השכיח ביותר בבני האדם. בישראל מתגלים מדי חודש כ-1000 חולים חדשים בסרטן העור. מלנומה ממאירה נחשבת לסוג הקטלני שביניהם והאחראית לרוב מקרי המוות הקשורים לסרטן העור. נתונים אלו ניתנים לשינוי, הן מצד מניעת התחלואה, והן מצד שיפור הטיפול עד כדי ריפוי המחלה. לכן מומלץ ורצוי להיבדק אחת לשנה – את המלנומה ניתן בהחלט לזהות מוקדם והטיפול קל ופשוט יחסית, אך עיכוב בזיהוי או זיהוי מאוחר יגרור לטיפולים מורכבים, ניתוחים ופגיעה משמעותית ואף קטלנית באיכות החיים".

ברשת הביוטי-טק של יפה מקסימוב, קוסמטיקאית מובילה מזה 30 שנה, יוזמנו הלקוחות לערוך בדיקה חינם על-ידי ד"ר צחי שלקוביץ, בעל שם עולמי ברפואת עור, שיער ואסתטיקה וד"ר ערן שביט, מומחה בכיר ברפואת עור. "לצערי במהלך השנים יצא לי לפגוש לקוחות שהגיעו לטיפול מסוים ותוך כדי הטיפול זיהיתי על עורן נגעים שהיו חשודים בעיניי והפניתי לבדיקה אצל רופא עור" אומרת מקסימוב, שרואה בעבודתה שליחות לטיפול בעור, ולא רק בעניינים קוסמטיים.

"נגעים אלו אכן התגלו כטרום סרטניים ומכאן הגעתי להבנה כי מעבר לטיפוח יומיומי, יש להגביר את המודעות לזיהוי שומות ונגעים חשודים. לכן אני מקיימת בקליניקות שלי שני ימי בדיקות סגורים, כתרומה לציבור, בתקווה לעורר את המודעות לסרטן העור בקרב לקוחותיי. אם יש לכם נקודת-חן או כתם שמדאיגים אותכם או מפריעים לכם בחיי היומיום - זו ההזדמנות שלכם להיבדק. נשים וגברים בגילאי 12-82 יוכלו להגיע ב-16/6/23 לסניף ברמת גן וב-23/6/23 לסניף בראשון-לציון  בין השעות 13:30 – 9:30. מומלץ לתאם מראש".

יפה מקסימוב. בריאות העור זה לא רק קוסמטיקה (צילום: אופיר הראל)
יפה מקסימוב. בריאות העור זה לא רק קוסמטיקה (צילום: אופיר הראל)

עינבל כהן תובל מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן העור: "העלאת מודעות לחשיפה נכונה לשמש היא חלק מחזון העמותה, 90 אחוז מחולי וחולות סרטן העור חלו עקב חשיפה לא מבוקרת לשמש. בחרנו לפגוש את הקהל בחופי הים גם השנה כדי להדגיש את חשיבות בדיקות העור השנתיות ולהגביר את המודעות שבהגנה והתנהלות נכונה בשמש. הכרחי לשמור על גופנו בכל שלב בו אנו נחשפים לשמש, והמודעות חייבת להיות כבר מגיל צעיר על מנת למנוע את המחלה בגילאים המבוגרים יותר. בניגוד להרבה מחלות אחרות, בסרטן העור רוב השליטה בידיים שלנו- חשיפה לשמש בצורה לא מבוקרת מגדילה את הסיכויים לחלות בסרטן העור".

אם יש לכם נקודה חשודה או שינוי בעור, בואו להיבדק חינם בקופת החולים שלכם. התקשרו לכללית 2700*, למכבי 3555*, למאוחדת 3833*  ללאומית 507*. משרתי צה"ל מוזמנים לפנות למוקד חיל רפואה  6690*. לשאלות וסיוע פנו לטלמידע, שירות המידע הטלפוני המאויש 24 שעות ביממה בשיחת חינם לטלפון שמספרו 1800-599-995 או היכנסו לאתר האינטרנט של האגודה למלחמה בסרטן