אחות אוסטרלית בשם ברוני וור שליוותה חולים סופניים על ערש דווי, תיעדה את דבריהם האחרונים וגילתה תגלית חשובה - רוב האנשים מתחרטים על אותם הדברים.

בספרה, "The Top Five Regrets of the Dying", היא מתארת באומץ מהם חמשת הדברים שאנשים הכי מצטערים עליהם לפני המוות. חמש החרטות המובילות אינן מפתיעות, אבל הן שזורות דרך חייהם של האנשים שברוני טיפלה בהם בצורה עוצמתית מאוד.

אז מה לדעתכם היו החרטות הגדולות ששמעה ברוני וור?  לא הרווחתי מספיק כסף? לא הייתי במספיק חופשות? אין לי מספיק בתים? ממש לא. אפילו לא קרוב.

הנה חמש החרטות הגדולות של אנשים גוססים על ערש דווי:

1. "הלוואי שהיה לי את האומץ לחיות את החיים שאני רוצה, ולא את החיים שאנשים אחרים ציפו ממני לחיות"

זאת הייתה החרטה השכיחה ביותר.  כשאנשים מבינים שהחיים שלהם כמעט נגמרים, הם בעיקר רואים כמה חלומות הם לא הגשימו. רוב האנשים לא הגשימו אפילו חצי מהחלומות שלהם ומתו עם הידיעה שזה קרה עקב ההחלטות שהם לקחו, או שהם לא לקחו. בריאות נותנת חופש שלא רבים מבינים, עד שהם מאבדים אותה.

2. "הלוואי שלא הייתי עובד כל כך קשה"

אנשים רבים הפסידו את הילדות של הילדים שלהם, והתחרטו עמוקות על כך שבילו את רוב חייהם בשגרת העבודה.

3. "הלוואי והיה לי את האומץ להביע את הרגשות שלי"

אנשים רבים מדחיקים את הרגשות שלהם כדי לשמור על שלום עם אחרים. כתוצאה מכך, הם מתפשרים על קיום ממוצע, ולעולם לא מגיעים להיות באמת מי שהם מסוגלים להיות. הרבה מהם פיתחו מחלות שנבעו בעיקר מהמרירות והכעס שהם שמרו בפנים במשך כל השנים.

4. "הלוואי והייתי שומר על קשר עם החברים שלי"

הרבה פעמים אנשים היו כל כך שקועים בחייהם לאורך השנים, עד שהם נתנו לחברויות לחמוק מהם. הם לא הקדישו את הזמן והמאמץ הראויים כדי לתחזק את החברויות הללו, ולא הבינו את החשיבות של חברים ותיקים, עד לשבועות האחרונים שלהם. 

5. "הלוואי שהייתי מרשה לעצמי לשמוח יותר"

רבים מהאנשים לא הבינו עד לסוף חייהם, שאושר הוא בחירה. הם נשארו תקועים בהרגלים ודפוסי התנהגות ישנים. הפחד משינוי גרם להם לשקר לאנשים אחרים, ואפילו לעצמם, שהם מאושרים, למרות שעמוק בפנים הם רצו לצחוק ולעשות שטויות כמו שהם נהגו לעשות כאנשים צעירים  ובריאים.

אל תשכחו מה חשוב באמת. איש מלבדכם לא יגשים עבורכם את החלומות שלכם, ועליכם מוטלת האחריות ליצור לעצמכם חיים שיסבו לכם אושר וסיפוק.

אין צורך לחכות לסוף החיים כדי להתחיל לחיות באופן שנכון ומדויק לכם. החיים שלכם יקרי ערך, לכן עכשיו זה הזמן להקשיב לרצונות שלכם, ולהיות נאמנים לעצמכם. 

לשחרר שליטה, ולאפשר לעצמכם לאהוב את החיים.

להרגיש את האנשים הנוכחים בחייכם, ולתקשר איתם בצורה מיטבית.

להתמקד בכל הטוב שיש בחיים שלכם, ולשים לב לכל הדברים הטובים שקורים לכם במהלך היום.

דמיינו איך תרגישו כשתגיעו לסוף ימיכם ללא חרטות. תיזכרו בכל הדברים שעשיתם, ותתמלאו בתחושה של סיפוק אדיר.

אל תחכו לרגע שבו לא תוכלו יותר לסבול, ורק אז תחליטו לעשות שינוי.

שנו את חייכם עכשיו, ואל תסתפקו בפחות מאשר חיים מאושרים אמיתיים.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)