האזוביון הרפואי שמפרחיו מפיקים שמן אתרי לצורכי הארומתרפיה, מוכר יותר בשמו הלועזי לבנדר, שמקורו במילה הלטינית lavare, שפירושה רחצה. בעבר שימש הצמח לבישום מי האמבט. שיח הלבנדר גדל עד לגובה של כמטר, הוא בעל עלים צרים ופרחים סגולים כחולים ומקורו בהרי אירופה הים תיכונית, אך כיום הוא גדל גם כצמח נוי בכל רחבי העולם. שמן הלבנדר ידוע באיכויות המיטיבות שלו ובניחוחו העדין. הוא נחשב לאחד השמנים הארומטיים המרגיעים ביותר שיש, מקל על מתחים נפשיים ואי שקט, מפחית חרדות ומעודד שינה.

שדות הלבנדר פורחים בגולן וזה הזמן לביקור בניחוח פרובנס בחבל הארץ הכי יפה בישראל. תיירות עין זיוון מזמינה את הקהל הרחב לסיור במרבדי הסגול-כחול של פריחת הלבנדר, הנמצאת כעת בשיאה ותימשך עד סוף חודש יולי, וליהנות מניחוחו המשגע. מרכזי המבקרים במושב כנף, במושב שעל ובקיבוץ עין זיוון שבגולן מאפשרים ביקור בשדות הללו לקבלת הסבר על תהליכי גידול הלבנדר והפקת מוצרים שונים העשויים ממנו.

עזיזו לבנדר מושב כנף. הביקור והסיור ללא עלות בתיאום מראש  (צילום: הילה סבח)
עזיזו לבנדר מושב כנף. הביקור והסיור ללא עלות בתיאום מראש (צילום: הילה סבח)

במרכז המבקרים עזיזו במושב כנף, ניתן לקבל הסברים על תהליך הגידול של הלבנדר וכיצד הוא מזוקק לשמן איכותי. במקום חנות קטנה ומיוחדת בה ניתן לרכוש שמנים אתריים סבונים טבעיים, חליטות ושקיות ריח, שמן לבנדר ביצור עצמי, שוקולד לבנדר וליקר לבנדר. במקום פועל בית הקפה עם גלידת לבנדר ייחודית, קרפ לבנדר מפנק ופיצה עם תבלין לבנדר. במרכז המבקרים מתקיים סיור כל שעה עגולה. הביקור והסיור ללא עלות. פרטים באתר ובטלפון 050-5871515 (דן).

את 'חוות שדה לבנדר' הקימה רות שדה, המתמחה בגידול, מיצוי והפקת מוצרים מפרחי השדה. החווה משתרעת על שטח של כ-20 דונם בעין זיוון, במרכזה נטועה חורשת אלונים עתיקה, בה פינות חמד, עם מחצלות וערסלים, ובתי האבן ההיסטוריים המשמשים כסדנה לייבוש הפרחים ומיצוי שמנים. בחנות החווה סבונים ריחניים, שמנים, נרות, עציצי לבנדר, זרי פרחים ועוד. ניתן לשלב בתיאום מראש גם סיור ב'לבנדריה'- חדר הייבוש בו נמצאת מזקקת מיצוי השמנים, וכן סדנה להכנת בשמים ממרכיבים טבעיים בלבד, בה תרכיבו בעצמיכם פורמולת ריח אישית. ניתן גם להזמין מראש סלסלת פיקניק של מטעמים מתוצרת מקומית ולהסב על מחצלת בפינות חמד אל מול השדות הפורחים. סיור מודרך 35 שקלים לאדם. סדנאות בתיאום מראש ובתשלום נפרד. פרטים באתר תיירות עין זיוון ובטלפון 077-6020727.

רות שדה בחוות שדה לבנדר (צילום: תיירות עין זיוון,נוראל זאבי)
רות שדה בחוות שדה לבנדר (צילום: תיירות עין זיוון,נוראל זאבי)

המרגיע הלאומי

גם במוצרי טיפוח רבים ניתן למצוא את הלבנדר, ובישראל קיים אף מותג הנושא את שמו של הצמח, הלא הוא כמובן "לבנדר קוסמטיקה טבעית", מהראשונים בישראל שדגלו בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרי קוסמטיקה טבעיים ואקולוגים, מאז 2007. אם יזדמן לכם לבקר בפרדס חנה-כרכור, כמאמר השיר, אתם חייבים לבקר במרכז המבקרים שלהם, ומובטחת לכם שלוות עולמים. בצילום: אריזת מתנה הכוללת סבון נוזלי, שמן גוף, קרם ידיים, סבון מוצק ושקיק פרחי לבנדר לארון. 189 שקלים.

גם מותג הטיפוח המוצלח ecoLove מציע סדרת מוצרים הנקראת "הקולקציה הסגולה" שכולה על טהרת הלבנדר וכוללת: שמפו, מרכך, מסכת שיער, סבון גוף וסבון ידיים. שרונה רומנו לזר מנכ"ל חברת אורגניקזון ומי שפיתחה את המותג אקו לאב אומרת: "לא כולם יודעים שללבנדר, אותו ניתן לגדל גם בגינה, איכויות כה רבות ומופלאות גם לעור הפנים, לגוף ולשיער. הוא נוגד זיהום, מחטא, נוגד דלקת, מרגיע, מעולה לגרד וגירויים בעור, מטפל באקנה, תפרחת חיתולים, מרחיק חרקים ומזיקים, ועוד. טווחי מחירים 19.90-49.90 שקלים למוצר.

משמאל: ecoLove הקולקציה הסגולה. מימין: מארז מוצרי לבנדר קוסמטיקה טבעית (צילום: עדי גלעד,תום לנגפורד)
משמאל: ecoLove הקולקציה הסגולה. מימין: מארז מוצרי לבנדר קוסמטיקה טבעית (צילום: עדי גלעד,תום לנגפורד)

חברת הקוסמטיקה LAVIDO גם היא מתמחה במוצרי טיפוח וטיפול על בסיס מרכיבים טבעיים ומוצריה נמכרים בכ-300 נקודות מכירה ברחבי הארץ ומיוצאים גם למדינות שונות ברחבי העולם בינהן: ארצות הברית, קנדה, פולין, הולנד, רוסיה ועוד. קרם גוף ארומתרפי לבנדר הוא מהמוצרים הנמכרים ביותר של החברה. מחירו 89.90 שקלים. 

Kiehl's מותג הטיפוח הניו-יורקי המשווק מוצרים איכותיים לטיפוח הפנים, הגוף והשיער, השיק לאחרונה קרם לחות וסרום מסדרת הטיפוח ללילה Midnight Recovery, מידנייט ריקברי, בפורמולה חדשה. הסדרה נמכרת מאז שנת 2010, העוקבות הנאמנות של המותג העניקו לה את שם החיבה "קסם של חצות", והיא זכתה בלמעלה מ-57 פרסי יופי. הרבה בזכות רכיב הלבנדר הדומיננטי בה. סרום לילה 299 שקלים. קרם לילה 249 שקלים.

קרם הלילה גרנייה ביו לבנדר, מסדרת הטיפוח האורגנית לעור הפנים BIO, משפר את מראה הקמטים, משקם, מעשיר, משיב חיים וגמישות למראה העור במשך הלילה. התוצאה: בבוקר, מראה העור רענן יותר, הקמטים פחות ייראו לעין. מחיר מומלץ לצרכן: 54.90 שקלים.

לבידו קרם גוף, קרם לחות לבנדר גרנייה, קרם לילה מידנייט ריקברי קיל'ס (צילום: יחצ,גל אהרונוביץ)
לבידו קרם גוף, קרם לחות לבנדר גרנייה, קרם לילה מידנייט ריקברי קיל'ס (צילום: יחצ,גל אהרונוביץ)

עוד במדפי הטואלטיקה: קולקציית SUNDAY RAIN מבית סופר פארם המבוססת על לבנדר וארז בניחוח חמים, אופטימי ומרגיע. בסדרה תרסיס אוירה לבית ולכרית, באלם לנקודות הדופק, תחליב אמבט ומלחי אמבט קריסטליים. טווחי מחירים: 24.90-34.90 שקלים. סדרת קמיל בלו סנסיטיב לתינוק, מועשרת בתמציות צמחי הלבנדר והקמומיל, הידועים כמרגיעים ומסייעים בהפגת מתחים. לאחר הרחצה התינוק נקי, רגוע ומוכן לקראת שנת לילה טובה ומפנקת. הסדרה כוללת שמפו ואל סבון באריזת 500 מ"ל ו-1 ליטר. טווחי מחירים: 21.90-29.90 שקלים. פילינג פנים SABON בניחוח לבנדר 200 מ"ל. 135 שקלים. אל סבון פינוק לבנדר ווניל בתוספת תמצית לבנדר, מנקה את עור הידיים בעדינות מבלי לייבש אותו ומעניק לחות ותחושה נינוחה לעור הידיים. 10-12 שקלים.

SUNDAY RAIN מבית סופר-פארם, ד''ר פישר לתינוק לפני השינה, פילינג לבנדר SABON, אל סבון לידיים פינוק (צילום: רונן מנגן,יח''צ, יעל האן )
SUNDAY RAIN מבית סופר-פארם, ד''ר פישר לתינוק לפני השינה, פילינג לבנדר SABON, אל סבון לידיים פינוק (צילום: רונן מנגן,יח''צ, יעל האן )

ואיך אפשר בלי בשמים? Intio הוא בית בישום צרפתי אשר דוגל בערכי וולנס Body, Mind and Soul. בדומה למהדורת 'Pargon' הנוכחית גם במהדורות המוקדמות של בשמי הבוטיק שלהם 'Rehab' ו-Musk'' ניתן היה לזהות קשר ישיר לערכים של גוף ונפש. הניחוח: מתוק, עצי וארומטי בעל תכונות המטהרות אנרגיות שליליות ומעניק רוגע. תווים מרכזיים: עצי לימוני, מרווה לבנה, פלפל שחור ולבנדר. מיועד לשני המינים. 90 מ”ל. מחיר מומלץ 1095 שקלים. להשיג בלעדית ברשת הקוסמטיקה והבישום APRIL.

הבושם החדש לגבר Y eau de PARFUM intense או דה פרפיום אינטנס מבית מעצב האופנה העילית YVES SAINT LAURENT איב סאן לורן מציג תווים כחולים רעננים וארומטיים של זרעי ערער ודיווה לבנדר, עם פצ'ולי עמוק, מהדהד, סקסי, ועץ ארז אינטנסיבי בתוך בקבוק כחול עמוק. דיווה לבנדר גדל באזורים ההרריים הנמוכים של פרובנס. מופק באופן בר-קיימא, והינו חלק מתוכנית שמטרתה לעודד את השבת גידולי הלבנדר בצרפת. הלב של דיווה לבנדר, הוא ביטוי רענן יותר, פרחוני יותר של התמצית, שנוצר במיוחד עבור המותג. מחיר מומלץ 449 שקלים. להשיג ברשתות סופר פארם, המשביר לצרכן, BE, אפריל ובפרפומריות מובחרות.

Intio Paragon בושם יוניסקס, Y EDP INTENSE בושם לגברים מבית איב סן לורן (צילום: יחצ חול,באדיבות אפריל,תמר גרין)
Intio Paragon בושם יוניסקס, Y EDP INTENSE בושם לגברים מבית איב סן לורן (צילום: יחצ חול,באדיבות אפריל,תמר גרין)
קפסולות בניחוח לבנדר למכשירים מפיצי הריח של חברת Miyo scent (צילום: סטודיו מוש)
קפסולות בניחוח לבנדר למכשירים מפיצי הריח של חברת Miyo scent (צילום: סטודיו מוש)