אין הרבה דברים בחיים שלנו שמשפיעים ומעצבים אותם כמו מערכות היחסים שיש לנו עם הסובבים אותנו. מערכות יחסים זה לא עניין פשוט. הן יכולות להיות מורכבות מאוד, ולעיתים קרובות הן דורשות מחויבות, פשרה, סליחה ובעיקר - מאמץ.

בלעדי | מי נפרד ממי, ולמה? הסיבה לפרידה של נועה קירל ותומר הכהן נחשפת
עזבה את עבודתה בטוויטר - וביומה האחרון שיגרה עקיצה בלתי נשכחת לאילון מאסק

אז אני רוצה לשאול אתכם שאלה חשובה - מתי בפעם האחרונה עשיתם לאחרים בדיוק את מה שהייתם רוצים שיעשו לכם? חשבתם על זה פעם? אתם לא תאמינו כמה שזה אפשרי, קל לביצוע, ואיזה אפקט יש לזה בחיים.

כשאנחנו פועלים בדרך הזאת, אנחנו מגלים שהאנוכיות והריכוז בעצמנו נעלמים, ובמקומם מופיעה אהבה לאחרים. וכשאנחנו מפגינים אהבה לאנשים שנמצאים סביבנו, אנחנו מקבלים שפע של אהבה בחזרה. כך פועל היקום – דומה מושך דומה.

חברים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
חברים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

אז כדי שנהיה בצד הנכון של החוק היקומי הזה, הנה כמה עצות קטנות ממני:

1.  אם אתם יודעים שטעיתם - תעשו לעצמכם טובה ואל תתביישו להתנצל. כולנו עושים טעויות, ולעתים קרובות מאוד, התנצלות היא המפתח הפשוט ביותר לפתרון מצב מסובך. התנצלות יכולה לשנות מצבים מקצה לקצה. היא מצליחה לעצב מערכות יחסים מחדש, מאפשרת לשני הצדדים להתקדם, והופכת אותנו לאנשים טובים יותר. אל תפחדו לבקש סליחה ולתקן את הטעות שלכם, והכי חשוב - תלמדו ממנה.

2. שמרו על הכל פשוט. בכל מובן. כבני אדם, אנו נוטים לסבך דברים – זה בטבע שלנו. אבל, יש משהו נהדר בשמירה על דברים פשוטים. זה עוזר להפחית לחץ ולהשאיר אתכם ממוקדים בדברים החשובים לכם באמת. לכן, השקיעו בדרכים שיכולות לפשט את מערכות היחסים שלכם.
אל תסבכו דברים, ואל תסתבכו. השתדלו להיות אמיתיים, כנים וברורים. הדבר הכי נכון ופשוט שאני יכולה להציע לכם זה - תהיו אתם בתוך הקשרים החברתיים והעסקיים שלכם. רק ככה תוכלו להרגיש חופשיים ולא מותשים.

3. קחו אחריות על המעשים שלכם. אין דבר יותר חשוב מזה. לקיחת אחריות על המעשים שלכם פירושה לקיחת בעלות על הטעויות והשגיאות שעשיתם, אך גם על ההצלחות ואבני הדרך שלכם. חשוב מאוד לזכור את שני הצדדים של המשוואה הזו. לקיחת אחריות היא צעד הכרחי לשיפור כל מערכת יחסים. אם צריך, תוותרו קצת על האגו, קחו אחריות, ותנו אקסטרה מעצמכם. ובעיניי, אם יש משהו אחד שתיקחו מהכתבה הזאת, כדאי שזה יהיה זה.

4. לא משנה איפה, או עם מי אתם נמצאים - תמיד תעשו את הכי טוב שלכם. תמיד תעשו את הכי טוב בכל מערכת יחסים שלכם. הכי טוב זה אומר תקשיבו, תביעו הערכה, חייכו, היו אדיבים. ואת כל זה תעשו בדרך הטובה ביותר שאתם יכולים. תנו את הכי טוב שלכם - בדיוק כמו שהייתם רוצים לקבל. בספר החשוב "ארבע ההסכמות" מציע דון מיגל רואיס מדריך מעשי לחופש אישי. ההסכם הרביעי בספר הוא – עשה תמיד כמיטב יכולתך. בהסכם זה מציע רואיס שנשאף לעשות את הטוב ביותר שאנחנו יכולים. זאת הדרך הנכונה להיות טובים עם הסובבים אותנו ועם עצמנו.
ותזכרו תמיד שאתם קוצרים את מה שאתם זורעים.

5. לכל בעיה יש פתרון - חפשו בהתמדה עד שתמצאו אותו. גם אם אתם מגיעים למצב שנראה שאין לו שום פתרון - אל תוותרו, אל תתייאשו ובטח אל תרימו ידיים. גם אם עולים פחדים וספקות ואתם לא בטוחים שאפשר לתקן את מערכת היחסים, תזכרו שאם אתם באמת רוצים, תמיד יש פתרון. ואם אתם עדיין לא יודעים מהו – תמשיכו לחפש עד שתמצאו אותו.

6. גלו התעניינות אמיתית – עשו 'צ'ק אין' יומי עם אלה שחשובים לכם ומעניינים אתכם. גלו בהם התעניינות אמיתית. הקשיבו להם היטב, לא רק עם האוזניים אלא גם עם העיניים והלב שלכם. התעניינות אמיתית מקרבת ומאפשרת יחסים טובים וקרובים יותר, לכן הקצו זמן והשקיעו בתחזוק מערכות היחסים שלכם. ותמיד תזכרו לעשות לאחרים מה שהייתם רוצים שיעשו לכם.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)